• birdfish

    Jag är kristen och hon är muslim

    Hej,
    Jag träffade för några månader sedan kvinnan i mitt liv som är det mest underbara som finns. Naturligtvis är livet inte helt enkelt trots allt eftersom hon är muslim. Vi kan inte träffas på vad vi kristna kallar traditiollet sätt och det gör livet ganska jobbigt, utan ända sättet för oss är att jag konverterar till islam som på sätt och vis inte är något stort problem. Fast min konvertering bygger framförallt på kärlek och inte övertygelsen om att Isalm är den ända sanna läran om Gud. Jag vill verkligen bygga en framtid med henne men är väldigt osäker på hur jag skall hantera situationen utan att förolämpa henne och hennes familj genom att inte hantera min tro på samma sätt som dom. Jag är idag allmän troende kristen om det nu finns något sådant uttryck och ser igentligen inga större problem att konvertera eftersom i grund och botten är det samma gud vi tillber. Har väl inte varit en god kristen så jag kommer knappast heller bli en god muslim men en tro på gud finns trots allt ändå.

    Jag hoppas att det finns någon man som har konverterat eller någon muslisk kvinna som kan ge mig lite råd för jag vill verkligen gå vidare med detta förhållandet. Det skall också tillägas att hon inte heller är djupt troende men följer dock dom flesta reglerna även om vi redan kanske har brutit en del ganska rejält t.ex. sex innan äktenskapet. Fast det hade hon redan gjort innan mig med två andra förhållanden som resluterade i att männen inte ville konverta trots allt.

    Nu börjar det bli luddigt i min förklarning så hjälp någon.  

  • Svar på tråden Jag är kristen och hon är muslim
  • zahara
    Loka01 skrev 2012-08-01 05:34:30 följande:

    vem är du till att dömma att hon hamnar i helvetet oavsett vad? du är inte påläst ett dugg. hört du talats om tawbah, att man ångrar sig? du kan vara världens största syndare och endå bli förlåten att synda är mänskligt o att förlåta är gudomligt
    Nu e det så ni läser om tawbah jag läser ständigt och hela tiden koranen ska jag då
    behöva läsa mera om islam än vad jag redan vet?
    Tycker ni ska läsa som har med en sådan handling bland annat som hon begått.
    sura 4 "kvinnor" An nisa- vers 15 till 18.
    Säg inte till mig att jag behöver läsa om islam ni borde nog läsa mera om koran i stället
    som vers 18:Ångerns  väg är inte öppen för den som ständigt begår dåliga handlingar
    och först då döden når honom säger " nu känner jag ånger" och inte heller för dom
    som dör som förnekare av sanningen:för dom har vi ett plågsamt straff i beredskap
    Detta är en sur del läs hela i koranen så förstår ni
    Hon har inte gjort det en gång utan flera......Sen tänker jag inte tvista med er för det är
    HARAM men vill ni så varsågoda då jag säger inget.
    Sedan bestämmer inte jag om hon hamnar i helvetet inte ens ni bestämmer detta
    utan ENDAST ALLAH SJÄLV BESTÄMMER. men om ni inte tror att Allah bestämmer det
    Må Allah förlåta er.
    Slut skrivet!
  • Loka01
    zahara skrev 2012-08-01 18:37:30 följande:
    Nu e det så ni läser om tawbah jag läser ständigt och hela tiden koranen ska jag då
    behöva läsa mera om islam än vad jag redan vet?
    Tycker ni ska läsa som har med en sådan handling bland annat som hon begått.
    sura 4 "kvinnor" An nisa- vers 15 till 18.
    Säg inte till mig att jag behöver läsa om islam ni borde nog läsa mera om koran i stället
    som vers 18:Ångerns  väg är inte öppen för den som ständigt begår dåliga handlingar
    och först då döden når honom säger " nu känner jag ånger" och inte heller för dom
    som dör som förnekare av sanningen:för dom har vi ett plågsamt straff i beredskap
    Detta är en sur del läs hela i koranen så förstår ni
    Hon har inte gjort det en gång utan flera......Sen tänker jag inte tvista med er för det är
    HARAM men vill ni så varsågoda då jag säger inget.
    Sedan bestämmer inte jag om hon hamnar i helvetet inte ens ni bestämmer detta
    utan ENDAST ALLAH SJÄLV BESTÄMMER. men om ni inte tror att Allah bestämmer det
    Må Allah förlåta er.
    Slut skrivet!
    Vi har inte sagt att hon hamnar ii ett paradis eller helvete.. VI tyckte bara att det var fel så som du uttryckte dig att du var ganska säker på att hon skulle hamna i helvetet samtidigt så motsäger du dig själv ATT ENDAST allah själv bestämmer, hur skall du ha det?
  • zahara
    Loka01 skrev 2012-08-01 18:44:28 följande:
    Vi har inte sagt att hon hamnar ii ett paradis eller helvete.. VI tyckte bara att det var fel så som du uttryckte dig att du var ganska säker på att hon skulle hamna i helvetet samtidigt så motsäger du dig själv ATT ENDAST allah själv bestämmer, hur skall du ha det?
    Läs koran säger jag!
    Allah bestämmer och ingen annan
    E du muslim fattar du själv ska inte behöva säga till
    Ingen inte ens du är född med makter!
    ENDAST ALLAH OCH ALLAH ENDAST BESTÄMMER VEM SOM KOMMER VART EFTER DÖDEN
  • VojneVojne

    En man gjorde alla synder man kan tänkas och dör,då kommer han inför Allah cc, domen gjorts och hans handlingar leder honom till helvete. Änglarna tar honom och börja gå till helvete då vänder han sig huvudet och tittar bakåt. Allah säger till änglarna fråga honom varför han vänder huvudet bak. De frågar och han svarar; jag trodde att min Allah va förlåtande och skulle förlåta mig det jag gjorde.. Allah cc säger ta honom till paradiset för att jag är som ni tror jag är...anekdot från mirage från Hz Muhammed sav så lär dig Allah cc egenskaper och Hz Muhammed sav s liv rekommenderar jag... Det handlar om ifrat och tefrit med allt...

  • Loka01
    zahara skrev 2012-08-01 18:51:35 följande:
    Läs koran säger jag!
    Allah bestämmer och ingen annan
    E du muslim fattar du själv ska inte behöva säga till
    Ingen inte ens du är född med makter!
    ENDAST ALLAH OCH ALLAH ENDAST BESTÄMMER VEM SOM KOMMER VART EFTER DÖDEN

    Jag har läst och förstår innebörden, du behöver inte trycka på capslock när du skriver för att förtydliga, jag förstår ditt budskap. ville bara förmedla om att du motsade dig själv. nog med det
  • zahara
    Loka01 skrev 2012-08-02 00:04:40 följande:

    Jag har läst och förstår innebörden, du behöver inte trycka på capslock när du skriver för att förtydliga, jag förstår ditt budskap. ville bara förmedla om att du motsade dig själv. nog med det
    Tack det var inte meningen att trycka ner capslock jag är lte sådan att när jag tycker något  är viktigare så vill jag gärna det syns lite bättre.
    Tycker texterna har på familjeliv är så fruktansvärt små.
    men men
    Jag ber om ursäkt för min del och jag hoppas du tar i mot den :)
  • ummabdilleh

    om man studerat tawheed så vet man att allah förlåter alla ens synder om man gör tawba . det enda som gör att en muslim för alltid hamnar i jahannam är om den dör i shirk

  • Loka01
    zahara skrev 2012-08-02 00:09:41 följande:
    Tack det var inte meningen att trycka ner capslock jag är lte sådan att när jag tycker något  är viktigare så vill jag gärna det syns lite bättre.
    Tycker texterna har på familjeliv är så fruktansvärt små.
    men men
    Jag ber om ursäkt för min del och jag hoppas du tar i mot den :)

    inga problem =)
  • JTA
    VojneVojne skrev 2012-08-01 20:07:02 följande:
    En man gjorde alla synder man kan tänkas och dör,då kommer han inför Allah cc, domen gjorts och hans handlingar leder honom till helvete. Änglarna tar honom och börja gå till helvete då vänder han sig huvudet och tittar bakåt. Allah säger till änglarna fråga honom varför han vänder huvudet bak. De frågar och han svarar; jag trodde att min Allah va förlåtande och skulle förlåta mig det jag gjorde.. Allah cc säger ta honom till paradiset för att jag är som ni tror jag är...anekdot från mirage från Hz Muhammed sav så lär dig Allah cc egenskaper och Hz Muhammed sav s liv rekommenderar jag... Det handlar om ifrat och tefrit med allt...
    Så då kan man ångra sig när det verkligen är bevisat att man annars hamnar i helvetet? Coolt, alltså ingen särskild orsak att låta bli att synda järnet innan man dör
  • VojneVojne

    JTA, det va jag ville säga är att man Allah är mkt barmhärtig och förlåter den värsta syndaren men Allah vet innan vad man tänker då du kan inte missbruka h•ns barmhärtighet och synda loss... Man måste hitta balans... Man måste med hela sitt hjärta känna ånger också det synden man gör inte bara sakens skull... Vi är människor utrustats med mkt vilja inte bara för det livet utan för det andra livet då kan man inte hindra alla gånger nefs önskningar, det vet Allah redan om och dömer inte en med en gång utan ger alltid många chanser att fundera över handlingarna man gör och gör tawbe. För att få balans i nefs önskningar så ska man ha en marginal med över -undergräns det kallas ifrat och tefrit... Alla har olika gränser men en sak är klart för alla är att vara ärlig mot sig själva, då vet man vad sin gräns går och då vet man när ska man göra tawbe...

  • Snowdrops

    Låter ganska krångligt. Jag personligen tillhör en annan religion än kristendomen, jag är däremot icke-religiös. Min uppfattning är eftersom hennes familj är religiös, att förväntningarna finns på hennes val av partner att denne ska passa in på bästa möjliga sätt i traditionella mönster och därmed vissa regler som det medför. Saken är, kommer det att enbart räcka med konvertering rent allmänt? Kan vara att efteråt börjar andra förväntningar riktas åt ditt håll som du inte är förberedd att leva upp till? Jag tänker på hur viktig familjen är, undrar hur beredd du är över den roll hennes familj kommer att få i ert liv tillsammans efter att du konverterat? Har du funderat på den dagen ni får barn och barnuppfostran? Jag antar om det bara räckte med tron på Gud, så hade du inte behövt att konvertera.

  • Rataxes
    ummabdilleh skrev 2012-08-02 00:28:00 följande:
    om man studerat tawheed så vet man att allah förlåter alla ens synder om man gör tawba . det enda som gör att en muslim för alltid hamnar i jahannam är om den dör i shirk
    Översätt till ett begripligt språk, tack.
    I suffer, therefore I am...
  • JTA
    VojneVojne skrev 2012-08-05 03:37:16 följande:
    JTA, det va jag ville säga är att man Allah är mkt barmhärtig och förlåter den värsta syndaren men Allah vet innan vad man tänker då du kan inte missbruka h•ns barmhärtighet och synda loss... Man måste hitta balans... Man måste med hela sitt hjärta känna ånger också det synden man gör inte bara sakens skull... Vi är människor utrustats med mkt vilja inte bara för det livet utan för det andra livet då kan man inte hindra alla gånger nefs önskningar, det vet Allah redan om och dömer inte en med en gång utan ger alltid många chanser att fundera över handlingarna man gör och gör tawbe. För att få balans i nefs önskningar så ska man ha en marginal med över -undergräns det kallas ifrat och tefrit... Alla har olika gränser men en sak är klart för alla är att vara ärlig mot sig själva, då vet man vad sin gräns går och då vet man när ska man göra tawbe...
    Säger du nu alltså att det inte går att ångra sig när man fått det bevisat att helvetet väntar?

    Det skulle kanske hjälpa om du inte pepprade din text med arabiska termer.
  • Zhna

    Jag har läst hela tråden nu och tycker att det är löjligt att tro om mannen att han ska vilseleda kvinnan från islam. Vem var det som fick Ahab att avfalla från Gud och göra vad ont är? P.g.a vilka avföll Salomon och övriga israeler från Gud? Var det ej p.g.a avgudadyrkande kvinnor? Så om en hindu kvinna kan förleda en kristen man att tillbe hennes gudar så varför skulle en muslimsk kvinna misslyckas med att "förleda" den kristna mannen till sin lära? Och vad är det för fel på tolerans?

  • 9Nevermind1

    Fattar inte varför folk fortsätter diskutera TS när de ändå ser att tråden är 1+ år gammal och hur kommer det sig att gamla trådar kommer upp hela tiden ? 
     
    Suck

  • RepenttoJesus

    Jesus är Vägen, Sanningen och Livet och han är vår enda räddning! Jesus är Gud och älskar oss alla! Omvänd er genom Jesus Kristus! Jag ska be för att Jesus ska frälsa din muslimska flickvän!

  • Bejje

    Har inte läst allt, men lättast är väl för er båda att bara skita i religionerna och låta er vara tillsammans.

    Fören kristen är det lätt. Det är bara att sluta vara kristen. Man kan så klart fortfarande vara troende, men kanske inte visa det så mycket.

    Fören muslim verkar det för familjerna vara så viktigt att man ibland låter sönder skickas iväg och mörda dottern som inte längre vill vara muslim.

    Det är ju vansinnigt!!! !!! !!!!

    Hoppas du inte träffat en kvinna med så vansinnigt sjuk familj.
    Om det däremot är en normal familj som inte är störda, så kommer de acceptera att ni antingen har olika religion eller så kommer de acceptera att ni båda avsäger er er religion.

    Om inget av det funkar för familjen så är det är den en mycket störd och farlig familj tyvärr och du bör springa och aldrig se hennne mer.

Svar på tråden Jag är kristen och hon är muslim