• spigg

Bugaboo Donkey

Här pratar vi om ALLT som har med Bugaboo Donkey att göra!

Ställ frågor, svara på frågor - allt som handlar om Donkeyn är rätt sak att diskutera här.

Innan du ställer en fråga, kolla in om svaret kanske redan finns i vår FAQ här nedan!

Vill du se bilder eller lägga upp bilder, gå med i vår grupp och kolla in bildtråden:
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bugaboo-donkey-bildtrad-392

-----

FAQ
    (Under konstruktion!)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-03 21:40
    - - - FAQ - - -

- Vad är det för innermått på sittdelen?
    Själva sätet där barnet sitter är 27 cm brett och 24 cm djupt.
    Från sittplattan och upp, dvs ryggstödet, är det ca 50 cm, och från sittplattan och ned, dvs till fotstöder, är det ca 25 cm.

- Mitt barn är för lång för Cameleon, kommer h*n få plats i Donkeyn?
    Kanske. Suffletten på Donkeyn går högre upp än på Camen så det finns lite mer marginal för längre barn i Donkeyn.

- Vad är det för mått på liggdelen?
    Liggdelen till donkeyn är ca 78 cm lång och bredden upptill är ca 30 och sedan smalnar den av nedåt, då blir den ca 26 cm.

- Hur mycket väger vagnen?
    13 kg som singelvagn, 15 kg som duo/twin.

- Vad är maxvikten?
    17 kg per säte, men i verkligeheten orkar den nog med lite mer.

- Hur mycket tar varukorgen?
    Den undre tar 10 kg, sidokorgen tar 5 kg.

- Hur bred är vagnen?
    74 cm i duo, 60 cm i mono.

- Passar de gamla Bugaboo-tillbehören även till Donkeyn?
    Parasoll och mugghållare funkar med fäste nr 2 på den smala delen och fäste nr 3 på den tjocka delen av chassit. Övriga tillbehör såsom åkpåsar och sittdynor fungerar i vagnen, men det har kommit nya som sitter perfekt.

- Ingår regnskydd?
    Ja, och det är samma skydd till sittdelen som till liggdelen.

- Det där med lufthjulen, hur funkar det?
    Det kommer med en liten pump med vagnen, smart att alltid ha med sig. Däcken tar upp till 30 psi, så för att få dem rätt pumpade kan jag tipsa om att använda en fot-cykelpump med tryckmätare. Då vet man att man har rätt mängd luft i däcken, och det är mycket enklare att pumpa upp däcken första gången med en sådan pump.

- Vilka babyskydd passar på Donkeyn?
    Följande modeller från Maxi Cosi passar med adaptern för Donkey:
    Pebble, Cabriofix och Citi sps.

- Vad finns det för färger på Donkeyn?
    Alla kombinationer går att se här:
    www.bugaboo.com/color-chooser-bugaboo-donkey

- Går det att ha ståbräda till Donkeyn?
    Ja, och det är samma som till alla Bugaboos men man får köpa till en särskild adapter för Donkeyn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-01 11:52
    SÖKFUNKTION
    Högst upp till höger i den svart/gråa menyn över trådstarten finns det en vit ruta där det står "Sök i tråden". Använd dig gärna av den för att lättare hitta svar på sådant du undrar över och som kanske redan har diskuterats i tråden.
  • Svar på tråden Bugaboo Donkey
  • Myyy
    spigg skrev 2011-10-13 07:52:08 följande:
    Selen är väldigt kort och tight, plus dåligt konstruerad på så sätt att det är riktigt svårt att ta loss den från sittdelen om man vill kunna sätta dit en dyna eller en åkpåse. Regnskydden är snygga men de är så stora och otympliga, tar ju upp nästan hela varukorgen om man ska ha med sig bägge två. Jag har två regnskydd från Tullsa istället, finns bild på det i bildtråden.

Det beror väl på hur man bor och hur man använder vagnen? Skulle jag bara fram och tillbaka till förskolan varje dag så skulle vi klarat oss med en vagn + ståbräda (har för övrigt en sådan också, en Cam, förutom Donkeyn). Men jag har inget körkort och sonen sover fortfarande middag, så ska vi iväg en heldag vill jag att han ska kunna sova i vagnen. Plus att han inte orkar gå en hel dag. Och vi bor i Sthlm så jag tycker det känns tryggt att han kan sitta i vagnen och inte springa bort sig mitt inne i stan eller snubbla ner på tunnelbanespåret eller något.
    Aj då, så dumt med selen :( Jag vill verkligen känna och klämma på vagnen men jag bor i halmstad och här finns bara två barnvagnsbutiker och ingen har den inne. Någon som vet en närliggande stad som har den?
  • ThereseX

Spigg- Jag tycker också att båda könen kan ha alla färger men just åkpåsen är alldelens för rosa i mitt tycke för en pojke. Men alla tycker vi olika..

Det är den nya åkpåsen som ska vara anpassad för Donkey. Men njae.. Jag tycker det blir för klumpigt iom att sittdelen är såpass smal.. Min tjej är ett år och väger ca 13 kilo och är väl runt 75-80? Lång nåt sånt.. Det funkar inte helt enkelt..
    Jag ska kolla om man får lämna tillbaka den där jag köpte den, vet inte om det är öppet köp på sånt?

• spigg
    ThereseX skrev 2011-10-13 15:59:53 följande:
    Spigg- Jag tycker också att båda könen kan ha alla färger men just åkpåsen är alldelens för rosa i mitt tycke för en pojke. Men alla tycker vi olika..

Det är den nya åkpåsen som ska vara anpassad för Donkey. Men njae.. Jag tycker det blir för klumpigt iom att sittdelen är såpass smal.. Min tjej är ett år och väger ca 13 kilo och är väl runt 75-80? Lång nåt sånt.. Det funkar inte helt enkelt..
    Jag ska kolla om man får lämna tillbaka den där jag köpte den, vet inte om det är öppet köp på sånt?
    Usch det där ville jag inte höra, jag som tänkt köpa den nya åkpåsen för Donkey! Hm. Min dotter är ju också ganska stor. Fast iofs, det är ju bara den här vintern hon ska ha den... Kanske får jag skippa det då, så använder jag min Brio-åkpåse tills det inte funkar längre och då får det bli bara overall + filt ovanpå.
    Barnvagnar! - Gruppen på FB som är det ultimata barnvagnsforumet! Gå med! www.facebook.com/groups/141568512604292/
  • ThereseX

Spigg- Jag tror jag antingen köper en bugaboo dyna eller ett fårskinn att ha under och så en varm filt bara.. Det borde ju funka..

• Fru H 81

Har en fråga om liggläget för sittdelen på denna i övrigt så fantatiska vagn. Jag tänker på att ben och fötter kommer i ett högre läge än resten av kroppen. Ligger jag själv så en stund så domnar ju fötterna! Har det gjorts någon undersökning som visar att detta läge inte får samma effekt för barnen?

• ThereseX

Fru H 81- Hur menar du nu? Liggläget är ju rakt, då fötterna är inte högre upp, om du inte har tippat den ett hack framåt som man ska ha när man fäller ihop vagnen med sittdelen på. Då lutar den ju liksom framåt..

• Luella

Blir det inte lite väl varmt med åkpåse och overall? Men det kanske beror på vad man har för åkpåse? Elodies åkpåse skulle bli alldeles tillsammans med en overall iaf.

• axdal

asså gud vad avundsjuk jag blir på er som lyckats göra egna suffletter.. de är ju superfina. 
    Jag önskar att jag förstod mig på hur symaskinen fungerar :P

det är ingen av er som bor i Göteborg som vill lära mig?? :P  

• BejbyBoo

Haha, nu måste jag säga att jag är lite mallig!
    Var på Underbara Barn-mässan i Älvsjö idag med vagnen och min egensydda sufflett. Knappt hade jag kommit in på mässan så kom en tjej fram och presenterade sig, hon var representant från Bugaboos huvudkontor i Holland. Hon kommenterade suffletten och ville ta ett kort för att visa "dem i Holland" som hon sa!

♥ Älskade E, född december 2008 - Älskade liten, beräknad december 2011 ♥
  • spigg
    BejbyBoo skrev 2011-10-14 13:30:53 följande:
    Haha, nu måste jag säga att jag är lite mallig!
    Var på Underbara Barn-mässan i Älvsjö idag med vagnen och min egensydda sufflett. Knappt hade jag kommit in på mässan så kom en tjej fram och presenterade sig, hon var representant från Bugaboos huvudkontor i Holland. Hon kommenterade suffletten och ville ta ett kort för att visa "dem i Holland" som hon sa!
    Nämen åh, vad roligt! Du skulle tipsa henne om vår tråd och bildtråd också! ;)
    Barnvagnar! - Gruppen på FB som är det ultimata barnvagnsforumet! Gå med! www.facebook.com/groups/141568512604292/
Svar på tråden Bugaboo Donkey