• spigg

Bugaboo Donkey

Här pratar vi om ALLT som har med Bugaboo Donkey att göra!

Ställ frågor, svara på frågor - allt som handlar om Donkeyn är rätt sak att diskutera här.

Innan du ställer en fråga, kolla in om svaret kanske redan finns i vår FAQ här nedan!

Vill du se bilder eller lägga upp bilder, gå med i vår grupp och kolla in bildtråden:
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bugaboo-donkey-bildtrad-392

-----

FAQ
    (Under konstruktion!)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-03 21:40
    - - - FAQ - - -

- Vad är det för innermått på sittdelen?
    Själva sätet där barnet sitter är 27 cm brett och 24 cm djupt.
    Från sittplattan och upp, dvs ryggstödet, är det ca 50 cm, och från sittplattan och ned, dvs till fotstöder, är det ca 25 cm.

- Mitt barn är för lång för Cameleon, kommer h*n få plats i Donkeyn?
    Kanske. Suffletten på Donkeyn går högre upp än på Camen så det finns lite mer marginal för längre barn i Donkeyn.

- Vad är det för mått på liggdelen?
    Liggdelen till donkeyn är ca 78 cm lång och bredden upptill är ca 30 och sedan smalnar den av nedåt, då blir den ca 26 cm.

- Hur mycket väger vagnen?
    13 kg som singelvagn, 15 kg som duo/twin.

- Vad är maxvikten?
    17 kg per säte, men i verkligeheten orkar den nog med lite mer.

- Hur mycket tar varukorgen?
    Den undre tar 10 kg, sidokorgen tar 5 kg.

- Hur bred är vagnen?
    74 cm i duo, 60 cm i mono.

- Passar de gamla Bugaboo-tillbehören även till Donkeyn?
    Parasoll och mugghållare funkar med fäste nr 2 på den smala delen och fäste nr 3 på den tjocka delen av chassit. Övriga tillbehör såsom åkpåsar och sittdynor fungerar i vagnen, men det har kommit nya som sitter perfekt.

- Ingår regnskydd?
    Ja, och det är samma skydd till sittdelen som till liggdelen.

- Det där med lufthjulen, hur funkar det?
    Det kommer med en liten pump med vagnen, smart att alltid ha med sig. Däcken tar upp till 30 psi, så för att få dem rätt pumpade kan jag tipsa om att använda en fot-cykelpump med tryckmätare. Då vet man att man har rätt mängd luft i däcken, och det är mycket enklare att pumpa upp däcken första gången med en sådan pump.

- Vilka babyskydd passar på Donkeyn?
    Följande modeller från Maxi Cosi passar med adaptern för Donkey:
    Pebble, Cabriofix och Citi sps.

- Vad finns det för färger på Donkeyn?
    Alla kombinationer går att se här:
    www.bugaboo.com/color-chooser-bugaboo-donkey

- Går det att ha ståbräda till Donkeyn?
    Ja, och det är samma som till alla Bugaboos men man får köpa till en särskild adapter för Donkeyn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-01 11:52
    SÖKFUNKTION
    Högst upp till höger i den svart/gråa menyn över trådstarten finns det en vit ruta där det står "Sök i tråden". Använd dig gärna av den för att lättare hitta svar på sådant du undrar över och som kanske redan har diskuterats i tråden.
  • Svar på tråden Bugaboo Donkey
  • spigg
    Linlun skrev 2011-10-10 12:08:53 följande:
    Hej är ny här men har följt er ett tag. Jag funderar på att köpa en donkey, men hur tror ni att de hjulen är när det är snö ute ? Det sitter ju stänkskydd på framhjulen tror ni att det kommer fastna snö så man inte kan ha den om det är mkt blötsnö? Icandy har ju lite liknande fast med mindre hjul pch där fastnar det snö. Vad tror ni ?
    Stänkskydd? Vet inte om vi pratar om samma sak nu, men jag tror inte att framhjulens fästen kommer orsaka några större problem. Klart att det kan fastna snö men det har det gjort på alla vagnar jag haft, om snön har varit blöt och klibbig. I övrigt tror jag att det bara är till vagnens fördel under vintern att den har stora luftfyllda hjul där fram.
    Barnvagnar! - Gruppen på FB som är det ultimata barnvagnsforumet! Gå med! www.facebook.com/groups/141568512604292/
  • Linlun
    spigg skrev 2011-10-10 12:57:32 följande:
    Stänkskydd? Vet inte om vi pratar om samma sak nu, men jag tror inte att framhjulens fästen kommer orsaka några större problem. Klart att det kan fastna snö men det har det gjort på alla vagnar jag haft, om snön har varit blöt och klibbig. I övrigt tror jag att det bara är till vagnens fördel under vintern att den har stora luftfyllda hjul där fram.

Vi pratar nog om samma. Jag har en UJ nu och där fastnar det inget snö alls men deras fästen är mkt mkt smalare. men vår Son satt mkt bättre i donkeyn så nu vill jag ha en sån. Min man är lite tveksam till just det där med hjulen.. Hon i butiken sa att man kan ju inte veta eftersom den är helt ny. Icandy vagnen har ju en liknande grej på hjulen och den kunde inte min kompis köra med förra vintern. Svårt med vagn men alla verkar så nöjda med sin donkey så jag vill åka o köoa den idag :)
  • Xofina
    Linlun skrev 2011-10-10 13:04:01 följande:

Vi pratar nog om samma. Jag har en UJ nu och där fastnar det inget snö alls men deras fästen är mkt mkt smalare. men vår Son satt mkt bättre i donkeyn så nu vill jag ha en sån. Min man är lite tveksam till just det där med hjulen.. Hon i butiken sa att man kan ju inte veta eftersom den är helt ny. Icandy vagnen har ju en liknande grej på hjulen och den kunde inte min kompis köra med förra vintern. Svårt med vagn men alla verkar så nöjda med sin donkey så jag vill åka o köoa den idag :)

Stänkskydd..hmm, min har inge sådant. Tungan ute

Tror den kommer orka med snön galant i och med att framhjulen nästan är lika stora som bakhjulen och den är supersmidig att köra! Lätt att dra så att säga. Köp köp! Jag älskar vår åsna!!! Flört
  • Xofina

Fujji - Åhh såg det där chassi skyddet! Sånt vill jag också ha! Är jätterädd om vår åsna att den ska få repor eller dylikt!
    Om man ändå kunde sy, vill sy sufletter också! Ni gör det SÅ snyggt! 

• Linlun
    Xofina skrev 2011-10-10 14:21:04 följande:

Stänkskydd..hmm, min har inge sådant. Tungan ute

Tror den kommer orka med snön galant i och med att framhjulen nästan är lika stora som bakhjulen och den är supersmidig att köra! Lätt att dra så att säga. Köp köp! Jag älskar vår åsna!!! Flört

Ja får nog ta o köpa en sån den verkar ju väldigt bra, är ju lite av ett UJ fan så många kommer bli förvånade när jag köper denna :) Kul att så många verkar nöjda med den Glad
  • MrsElvisPresley
    Observera att detta är första gången jag skriver här!

Som någon mer påpekade här i tråden, har jag märkt att Donkeyn känns väldigt bred i monoläge trots att den ska va lika bred som Cameleon (som vi också har).

Ni som använder den i mono (om det nu är någon som gör det), tycker ni inte den känns bred då? Med tanke på att det är 60cm där nere vid hjulen OCH uppe vid handtaget?

Men sedan  fick jag även en chock över att den ser bredare ut än vad den är när den är i duoläge, den kommer till och med in genom vår ytterdörr vilket jag absolut inte hade trott då den är så pass liten!

Jag väntar dock med att köra den tills bebis nr 2 kommer i slutet av november/början av december Kan dock inte låta bli att gå och känna på den hela tiden
  • spigg
    MrsElvisPresley skrev 2011-10-10 16:49:52 följande:
    Observera att detta är första gången jag skriver här!

Som någon mer påpekade här i tråden, har jag märkt att Donkeyn känns väldigt bred i monoläge trots att den ska va lika bred som Cameleon (som vi också har).

Ni som använder den i mono (om det nu är någon som gör det), tycker ni inte den känns bred då? Med tanke på att det är 60cm där nere vid hjulen OCH uppe vid handtaget?

Men sedan  fick jag även en chock över att den ser bredare ut än vad den är när den är i duoläge, den kommer till och med in genom vår ytterdörr vilket jag absolut inte hade trott då den är så pass liten!

Jag väntar dock med att köra den tills bebis nr 2 kommer i slutet av november/början av december Kan dock inte låta bli att gå och känna på den hela tiden
    Nej jag tyckte inte att den känns bred i monoläge, den känns normal. Inte den smalaste vagnen jag haft men jag kommer in överallt och det är ju det viktigaste! Använder den som mono flera dagar i veckan, efter att först ha kört den som duo till sonens förskola.

Folk säger ofta till mig att jag inte kommer komma in eller förbi när jag kör med vagnen i duo, men det gör jag alltid. Så många luras nog att tro att den är större än vad den är.
    Barnvagnar! - Gruppen på FB som är det ultimata barnvagnsforumet! Gå med! www.facebook.com/groups/141568512604292/
  • Silvera

Jag använder min Donkey i monoläget, för jag har bara ett barn. Jag åker mycket buss, och ofta tror de andra med barnvagn att jag kommer på med en dubbelvagn, och så blir de förvånade över att jag inte tar så mycket plats i alla fall! Dessutom är Donkeyn bra på det viset att den liksom är kort och kompakt, då man ju kan fälla in handtaget när det inte behövs. På många andra barnvagnar är ju handtaget fast,vilket gör att det kan bli trångt på bussen när folk ska gå förbi.
    Jag gillar Donkeyns lite fyrkantiga look, jag tycker den ser cool ut så och uppskattar jag shoppingkorgen, då vi inte har bil, och vi får ju plats med lite extra mat där. 

Däremot avskyr jag regnskyddet... det är ju hopplöst att få på utan våld, och tar upp jättestor plats. Har fått tipset här om Tullsas regnskydd, men jag fick inte pröva det på min vagn, för de i affären. Å jag vill ju gärna veta hur det ser ut på,, innan jag köper.

Kan Tullsas regnskydd även täcka shoppingkorgen? Eller hur skyddar ni den vid regn?

• Xofina

Använder också i mono läge då jag bara har ett barn. Tycker den inte alls är bred, den känns bredare men icke då 2 cm bredare än Emmaljunga nitro city!
    Regnskyddet har jag blivit proffs på haha första gången var det riiiiiktigt jobbigt men nu går det bra, varje kant måste vara exakta med varandra då går det super! Uppifrån och ner så att säga!

• spigg
    Silvera skrev 2011-10-10 17:24:53 följande:
    Jag använder min Donkey i monoläget, för jag har bara ett barn. Jag åker mycket buss, och ofta tror de andra med barnvagn att jag kommer på med en dubbelvagn, och så blir de förvånade över att jag inte tar så mycket plats i alla fall! Dessutom är Donkeyn bra på det viset att den liksom är kort och kompakt, då man ju kan fälla in handtaget när det inte behövs. På många andra barnvagnar är ju handtaget fast,vilket gör att det kan bli trångt på bussen när folk ska gå förbi.
    Jag gillar Donkeyns lite fyrkantiga look, jag tycker den ser cool ut så och uppskattar jag shoppingkorgen, då vi inte har bil, och vi får ju plats med lite extra mat där. 

Däremot avskyr jag regnskyddet... det är ju hopplöst att få på utan våld, och tar upp jättestor plats. Har fått tipset här om Tullsas regnskydd, men jag fick inte pröva det på min vagn, för de i affären. Å jag vill ju gärna veta hur det ser ut på,, innan jag köper.

Kan Tullsas regnskydd även täcka shoppingkorgen? Eller hur skyddar ni den vid regn?

Inom en minut finns bild på Donkeyn med två olika sorters Tullsa-regnskydd på i bildtråden! :D

Och ja, den går att dra över så att det täcker även varukorgen, har tyvärr ingen bild på det så du får tro mig på mitt ord.
Svar på tråden Bugaboo Donkey