• spigg

Bugaboo Donkey

Här pratar vi om ALLT som har med Bugaboo Donkey att göra!

Ställ frågor, svara på frågor - allt som handlar om Donkeyn är rätt sak att diskutera här.

Innan du ställer en fråga, kolla in om svaret kanske redan finns i vår FAQ här nedan!

Vill du se bilder eller lägga upp bilder, gå med i vår grupp och kolla in bildtråden:
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bugaboo-donkey-bildtrad-392

-----

FAQ
    (Under konstruktion!)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-03 21:40
    - - - FAQ - - -

- Vad är det för innermått på sittdelen?
    Själva sätet där barnet sitter är 27 cm brett och 24 cm djupt.
    Från sittplattan och upp, dvs ryggstödet, är det ca 50 cm, och från sittplattan och ned, dvs till fotstöder, är det ca 25 cm.

- Mitt barn är för lång för Cameleon, kommer h*n få plats i Donkeyn?
    Kanske. Suffletten på Donkeyn går högre upp än på Camen så det finns lite mer marginal för längre barn i Donkeyn.

- Vad är det för mått på liggdelen?
    Liggdelen till donkeyn är ca 78 cm lång och bredden upptill är ca 30 och sedan smalnar den av nedåt, då blir den ca 26 cm.

- Hur mycket väger vagnen?
    13 kg som singelvagn, 15 kg som duo/twin.

- Vad är maxvikten?
    17 kg per säte, men i verkligeheten orkar den nog med lite mer.

- Hur mycket tar varukorgen?
    Den undre tar 10 kg, sidokorgen tar 5 kg.

- Hur bred är vagnen?
    74 cm i duo, 60 cm i mono.

- Passar de gamla Bugaboo-tillbehören även till Donkeyn?
    Parasoll och mugghållare funkar med fäste nr 2 på den smala delen och fäste nr 3 på den tjocka delen av chassit. Övriga tillbehör såsom åkpåsar och sittdynor fungerar i vagnen, men det har kommit nya som sitter perfekt.

- Ingår regnskydd?
    Ja, och det är samma skydd till sittdelen som till liggdelen.

- Det där med lufthjulen, hur funkar det?
    Det kommer med en liten pump med vagnen, smart att alltid ha med sig. Däcken tar upp till 30 psi, så för att få dem rätt pumpade kan jag tipsa om att använda en fot-cykelpump med tryckmätare. Då vet man att man har rätt mängd luft i däcken, och det är mycket enklare att pumpa upp däcken första gången med en sådan pump.

- Vilka babyskydd passar på Donkeyn?
    Följande modeller från Maxi Cosi passar med adaptern för Donkey:
    Pebble, Cabriofix och Citi sps.

- Vad finns det för färger på Donkeyn?
    Alla kombinationer går att se här:
    www.bugaboo.com/color-chooser-bugaboo-donkey

- Går det att ha ståbräda till Donkeyn?
    Ja, och det är samma som till alla Bugaboos men man får köpa till en särskild adapter för Donkeyn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-01 11:52
    SÖKFUNKTION
    Högst upp till höger i den svart/gråa menyn över trådstarten finns det en vit ruta där det står "Sök i tråden". Använd dig gärna av den för att lättare hitta svar på sådant du undrar över och som kanske redan har diskuterats i tråden.
  • Svar på tråden Bugaboo Donkey
  • JohannaL
    Hejåhå skrev 2012-06-14 20:06:46 följande:
    Johanna: vet inte hur Phil
    sittvagn med syskon bakom, så det kan va enkelvagn också, kostar 6-7 tusen så det e ju bara halva, men barnen e ifrån en osv..
  • Quirall

Tycker synd om det barnet som får sitta och titta rakt in i ryggen på det andra och vill inte vända en liten bebis från mig, så personligen skulle jag aldrig köpa en phil and ted, då betalar jag hellre mer för en donkey som bättre tillgodoser mina krav :)

• Luella
    Quirall skrev 2012-06-14 21:07:37 följande:
    Tycker synd om det barnet som får sitta och titta rakt in i ryggen på det andra och vill inte vända en liten bebis från mig, så personligen skulle jag aldrig köpa en phil and ted, då betalar jag hellre mer för en donkey som bättre tillgodoser mina krav :)
    Jag vill också ha möjlighet att ha båda barnen mot mig. Sen tycker min dotter att det är supermysigt att sitta bredvid lillebror så hon kan hålla handen, småprata, sjunga och hjälpa honom med nappen när den ramlar ur.
  • Doa

Har ni sittdynor till era vagnar? Bugaboo dynor eller andra? Skulle vilja hitta några fina som passar och som inte är originaldynor. Tips mottages gärna.

• EmmaW84
    Doa skrev 2012-06-14 23:20:02 följande:
    Har ni sittdynor till era vagnar? Bugaboo dynor eller andra? Skulle vilja hitta några fina som passar och som inte är originaldynor. Tips mottages gärna.

Jag har bugaboos egen dyna till min donkey, den är superbra! Dottern blir inte alls lika varm när hon sitter på dynan som utan plus att det är lättare att tvätta dynan än hela sittdelen om det spills i vagnen ;)

Det finns ganska många som syr dynor som passar bugaboos vagnar, kan inga adresser i huvudet men här finns säkert någon hjälpsam som kan tipsa dig om det :)
  • Naimis

Nu har jag lagt en beställning på en åsna Duo från PW. Bara att vänta på att bli uppringd imorn.

Blev en helsvart och en sittdyna i Royal Blue till storebror. Väntar med fler accessoarer tills dom känns mer väsentliga. Åkpåse känns lite onödigt i sommar, lite sugen på snack trayn och mugghållaren, men på PW sida stod de bara att den passade camen och been. Undrar jag om parasollet passar donkeyn?

• Luella

Men jag har Bugaboos egna och den tycker jag är toppen . Elodie funkar ju också fint men en del tycker att den är lite kort tror jag. En annan sida jag kom på är den här: lillstrutsen.blogspot.se/.

• Hejåhå

Asch, hela mitt svar försvann ju!

JohannaL: För min del var en tandemvagn inget alternativ. Tycker det är synd om den som sitter längst ner som måste stirra in i mina ben eller i sittdelen framför.

Det som var avgörande att det blev en Donkey var att man kan vända sitsarna framåt eller bakåt oberoende av varandra. Min äldsta kommer vara 18 månader och det kan vara skönt att ha möjlighet att vända henne mot mig.
    Att göra om vagnen till en singelvagn kändes som en bra funktion när man lämnat på dagis och ska vidare iväg på annat och inte vill dra omkring på en superbred syskonvagn.
    Det som också är bra att man kan fälla vagnen i ett stycke utan att knäppa loss sittdelarna. Det går säkert också på fler syskonvagnar, men så har det inte varit på Bugaboos tidigare modeller.

Men det som var mest avgörande var faktiskt att man kan köpa vagnen till ett förhållandevis bra pris utomlands. Jag köpte min på Pramworld för 25% lägre pris än i svensk butik. Jag tyckte också att det var mycket pengar att lägga ut på en vagn, men andrahandsvärdet är så pass bra att jag hoppas att jag i princip ska kunna sälja den för samma peng som jag köpt den för. Jag betalade 11.300 sek inkl frakt och bilstolsadapter för en Donkey Duo.

Svar på tråden Bugaboo Donkey