• spigg

Bugaboo Donkey

Här pratar vi om ALLT som har med Bugaboo Donkey att göra!

Ställ frågor, svara på frågor - allt som handlar om Donkeyn är rätt sak att diskutera här.

Innan du ställer en fråga, kolla in om svaret kanske redan finns i vår FAQ här nedan!

Vill du se bilder eller lägga upp bilder, gå med i vår grupp och kolla in bildtråden:
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bugaboo-donkey-bildtrad-392

-----

FAQ
    (Under konstruktion!)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-03 21:40
    - - - FAQ - - -

- Vad är det för innermått på sittdelen?
    Själva sätet där barnet sitter är 27 cm brett och 24 cm djupt.
    Från sittplattan och upp, dvs ryggstödet, är det ca 50 cm, och från sittplattan och ned, dvs till fotstöder, är det ca 25 cm.

- Mitt barn är för lång för Cameleon, kommer h*n få plats i Donkeyn?
    Kanske. Suffletten på Donkeyn går högre upp än på Camen så det finns lite mer marginal för längre barn i Donkeyn.

- Vad är det för mått på liggdelen?
    Liggdelen till donkeyn är ca 78 cm lång och bredden upptill är ca 30 och sedan smalnar den av nedåt, då blir den ca 26 cm.

- Hur mycket väger vagnen?
    13 kg som singelvagn, 15 kg som duo/twin.

- Vad är maxvikten?
    17 kg per säte, men i verkligeheten orkar den nog med lite mer.

- Hur mycket tar varukorgen?
    Den undre tar 10 kg, sidokorgen tar 5 kg.

- Hur bred är vagnen?
    74 cm i duo, 60 cm i mono.

- Passar de gamla Bugaboo-tillbehören även till Donkeyn?
    Parasoll och mugghållare funkar med fäste nr 2 på den smala delen och fäste nr 3 på den tjocka delen av chassit. Övriga tillbehör såsom åkpåsar och sittdynor fungerar i vagnen, men det har kommit nya som sitter perfekt.

- Ingår regnskydd?
    Ja, och det är samma skydd till sittdelen som till liggdelen.

- Det där med lufthjulen, hur funkar det?
    Det kommer med en liten pump med vagnen, smart att alltid ha med sig. Däcken tar upp till 30 psi, så för att få dem rätt pumpade kan jag tipsa om att använda en fot-cykelpump med tryckmätare. Då vet man att man har rätt mängd luft i däcken, och det är mycket enklare att pumpa upp däcken första gången med en sådan pump.

- Vilka babyskydd passar på Donkeyn?
    Följande modeller från Maxi Cosi passar med adaptern för Donkey:
    Pebble, Cabriofix och Citi sps.

- Vad finns det för färger på Donkeyn?
    Alla kombinationer går att se här:
    www.bugaboo.com/color-chooser-bugaboo-donkey

- Går det att ha ståbräda till Donkeyn?
    Ja, och det är samma som till alla Bugaboos men man får köpa till en särskild adapter för Donkeyn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-01 11:52
    SÖKFUNKTION
    Högst upp till höger i den svart/gråa menyn över trådstarten finns det en vit ruta där det står "Sök i tråden". Använd dig gärna av den för att lättare hitta svar på sådant du undrar över och som kanske redan har diskuterats i tråden.
  • Svar på tråden Bugaboo Donkey
  • Luella
    Nisanfisan skrev 2013-09-17 16:55:59 följande:
    Hej! 

Jag har igår fått min nya bugaboo donkey vagn som jag beställt från England.

Verkligen jätte fin! Men ena chassit knarrade, ett klickande ljud när vagnen gungade. Trist att behöva reklamera direkt!

Men undrar lite om sittdelen; När sittdelen är på och är framåt vänd och min son vill sova, då vill jag dra ner sittdelen till liggläget, och då stöter sittdelen emot chassit. Jag är helt förvånad, ska det vara så?! Känns som att det kommer repa och slita på chassit, som att vi monterat allt fel. Man ser ju hur chassit töjer ut sig när sittdelen fälls ner.

Sen undrar jag en annan sak, kan man på något sätt montera av bältet för att sätta på en sittdyna från elodie details? 

Tack så länge och super glad att det finns ett forum för vagnen!

/ Denise & Vincent 
    Det går inte att ha sittdelen i liggläge när den är framåtvänd tyvärr. Om du pressar ändå så förstör du vagnen.

Bältet är jobbigt att få av men det går med mycket möda och stort besvär. Här finns en beskrivning hur du får bort den. ombarnvagnar.com/category/bugaboo-donkey/page/3/
  • Nisanfisan
    Luella skrev 2013-09-17 19:16:57 följande:
    Det går inte att ha sittdelen i liggläge när den är framåtvänd tyvärr. Om du pressar ändå så förstör du vagnen.

Bältet är jobbigt att få av men det går med mycket möda och stort besvär. Här finns en beskrivning hur du får bort den. ombarnvagnar.com/category/bugaboo-donkey/page.../
    Hej! Tack för ditt svar! Ja det var tråkigt att höra men då slutar jag pressa ner den ;) 
    Måste man ta bort bältet även om man köper en bugaboo åkpåse/sittdyna?  Eller är dom anpassade så att man inte behöver det? 

/ Denise 
  • Buzan

Jo det går att ha liggläge framåtvänd men det kan ta emot vid ramen/chasslt när man drar ner det just där. På min töjs inget och det verkar inte vara någon skada för vagnen.

• Luella
    Buzan skrev 2013-09-18 17:34:31 följande:
    Jo det går att ha liggläge framåtvänd men det kan ta emot vid ramen/chasslt när man drar ner det just där. På min töjs inget och det verkar inte vara någon skada för vagnen.
    Enligt tillverkaren Bugaboo har vagnen endast viloläge framåtvänd. Jag skulle inte trycka ned vagnen ändå faktsikt.
  • SatuSv

Har fyra chassin,den fjärde jag nyss fick knarrar oxå. Är j***ligt trött på vagnen. Ok jag älskar vagnen men knarrandet är så irriterande. Läste nått om att byta liggdel,min son hade den tills han blev 9månader och fick bra plats men mest pga han hatade sittdelen.

Angelina2006 Leo2010Charlie2012
  • Mabaja

Hej

Jag har en fråga... Jag använder nu liggdelen för andra gången (barn nr 3 har kommit) och liggdelen har nötts sönder på två ställen. Det är nåt "metalliknande ram" eller hur man ska säga som ligger emot. Är det något man kan reklamera eller nåt jag får "stå ut" med? Tycker ju att en liggdel som är använd 4,5 mån med ett barn och nu 2,5 mån med ett annat ska hålla lite bättre... Och för det priset man betalar!

Flicka 101010, Flicka 120303, Flicka 130626 - mabaja.blogspot.com
  • Luella

Satu SV: Men usch vilken otur du har!

Mabaja: Jag tycker att du ska reklamera. Om alla reklamerar alla fel som uppstår kommer det med tiden att bli en bättre vagn.

• CamillaSohlberg

Är den här vagnen verkligen så dålig som alla skriver? Alltså det är ju inte en grej som verkar krångla, folk verkar ha diverse problem?? Jag tänkte köpa en sån här vagn men om man ska betala 15.000:- plus ev tillbehör ska det fan inte vara ett fel på vagnen. Det kryllar av dom på blocket, börjar skarpt fundera på att köpa emmaljungas nya double Viking istället... Är vagnen bra eller dålig ? Tacksam för svar

• Luella

Camilla: jag tycker vagnen är toppen men det finns en hel del barnsjukdomar som det gör med de flesta nya produkter. Det bästa med vagnen är möjligheten att enkelt göra om till singelvagn. Jag skulle inte köpa någon annan syskonvagn om jag ska vara ärlig.

• Buzan

Jag är asnöjd! Skulle inte köpa någon annan dubbelvagn men skulle inte heller betala 15000+ kr, utan beställ från Holland så får du den för 10.

Svar på tråden Bugaboo Donkey