• spigg

Bugaboo Donkey

Här pratar vi om ALLT som har med Bugaboo Donkey att göra!

Ställ frågor, svara på frågor - allt som handlar om Donkeyn är rätt sak att diskutera här.

Innan du ställer en fråga, kolla in om svaret kanske redan finns i vår FAQ här nedan!

Vill du se bilder eller lägga upp bilder, gå med i vår grupp och kolla in bildtråden:
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bugaboo-donkey-bildtrad-392

-----

FAQ
    (Under konstruktion!)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-03 21:40
    - - - FAQ - - -

- Vad är det för innermått på sittdelen?
    Själva sätet där barnet sitter är 27 cm brett och 24 cm djupt.
    Från sittplattan och upp, dvs ryggstödet, är det ca 50 cm, och från sittplattan och ned, dvs till fotstöder, är det ca 25 cm.

- Mitt barn är för lång för Cameleon, kommer h*n få plats i Donkeyn?
    Kanske. Suffletten på Donkeyn går högre upp än på Camen så det finns lite mer marginal för längre barn i Donkeyn.

- Vad är det för mått på liggdelen?
    Liggdelen till donkeyn är ca 78 cm lång och bredden upptill är ca 30 och sedan smalnar den av nedåt, då blir den ca 26 cm.

- Hur mycket väger vagnen?
    13 kg som singelvagn, 15 kg som duo/twin.

- Vad är maxvikten?
    17 kg per säte, men i verkligeheten orkar den nog med lite mer.

- Hur mycket tar varukorgen?
    Den undre tar 10 kg, sidokorgen tar 5 kg.

- Hur bred är vagnen?
    74 cm i duo, 60 cm i mono.

- Passar de gamla Bugaboo-tillbehören även till Donkeyn?
    Parasoll och mugghållare funkar med fäste nr 2 på den smala delen och fäste nr 3 på den tjocka delen av chassit. Övriga tillbehör såsom åkpåsar och sittdynor fungerar i vagnen, men det har kommit nya som sitter perfekt.

- Ingår regnskydd?
    Ja, och det är samma skydd till sittdelen som till liggdelen.

- Det där med lufthjulen, hur funkar det?
    Det kommer med en liten pump med vagnen, smart att alltid ha med sig. Däcken tar upp till 30 psi, så för att få dem rätt pumpade kan jag tipsa om att använda en fot-cykelpump med tryckmätare. Då vet man att man har rätt mängd luft i däcken, och det är mycket enklare att pumpa upp däcken första gången med en sådan pump.

- Vilka babyskydd passar på Donkeyn?
    Följande modeller från Maxi Cosi passar med adaptern för Donkey:
    Pebble, Cabriofix och Citi sps.

- Vad finns det för färger på Donkeyn?
    Alla kombinationer går att se här:
    www.bugaboo.com/color-chooser-bugaboo-donkey

- Går det att ha ståbräda till Donkeyn?
    Ja, och det är samma som till alla Bugaboos men man får köpa till en särskild adapter för Donkeyn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-01 11:52
    SÖKFUNKTION
    Högst upp till höger i den svart/gråa menyn över trådstarten finns det en vit ruta där det står "Sök i tråden". Använd dig gärna av den för att lättare hitta svar på sådant du undrar över och som kanske redan har diskuterats i tråden.
  • Svar på tråden Bugaboo Donkey
  • Angie10

Tack så mycket, ska spana in dem sidorna. Har en all black men ändå kul att pimpa den lite .

• loel

Hej! Jag har en Bugaboo Donkey som jag beställde från Babyplus i Holland, jag har använt den i ca 4 månader nu till en tvååring och en 10 månaders. Den funkade super i början men nu har den börjat knarra när man går och den gnisslar när man "gungar" den. Hur har ni som beställt från Babyplus och har haft liknade problem med vagnen? Reklamerade ni chassit och fick ett nytt hemskickat? Måste man skicka tillbaka det gamla chassit och tar det lång tid att få ett nytt? 

Undrar också, när man har sittdelarna framåtvända så upplever jag att det blir väldigt trång när man lägger båda delarna ner, nästan som man får trycka ner dem liksom för att de ska passa i chassit. Plus att jag tycker att suffletterna fastnar i varandra när man drar upp dem. Är det såhär på alla Donkey?  Tycker också att den har blivit svårare och svårare att göra den till Twin från Mono, alltså den har blivit segare och man får liksom använda lite våld för att få till det. Känner mig lite besviken på vagnen då vi ändå lagt ut så mycket pengar på den...

Ni som har fått repor på era chassit har ni några tips på hur man kan få bort dem? :) 

Hoppas på att något har svar på mina frågor! Solig

Undrande
  • Elmiina

Ni som har kört donkeyn i duo. Hur bred är den i praktiken? Kommer ni igenom dörrar, in i hissar tex? Är det jobbigt att gå i köpcentrum och affärer? Nu har jag visserligen aldrig kört vagn i rulltrappan men kan man göra det med duo? (Försöker få fram en bild utav hur bred den faktist är).

• themorethemerrier
    loel skrev 2014-04-05 11:05:40 följande:
    Hej! Jag har en Bugaboo Donkey som jag beställde från Babyplus i Holland, jag har använt den i ca 4 månader nu till en tvååring och en 10 månaders. Den funkade super i början men nu har den börjat knarra när man går och den gnisslar när man "gungar" den. Hur har ni som beställt från Babyplus och har haft liknade problem med vagnen? Reklamerade ni chassit och fick ett nytt hemskickat? Måste man skicka tillbaka det gamla chassit och tar det lång tid att få ett nytt? 

Undrar också, när man har sittdelarna framåtvända så upplever jag att det blir väldigt trång när man lägger båda delarna ner, nästan som man får trycka ner dem liksom för att de ska passa i chassit. Plus att jag tycker att suffletterna fastnar i varandra när man drar upp dem. Är det såhär på alla Donkey?  Tycker också att den har blivit svårare och svårare att göra den till Twin från Mono, alltså den har blivit segare och man får liksom använda lite våld för att få till det. Känner mig lite besviken på vagnen då vi ändå lagt ut så mycket pengar på den...

Ni som har fått repor på era chassit har ni några tips på hur man kan få bort dem? :) 

Hoppas på att något har svar på mina frågor! Solig
    Hej!
    Hur Baby Plus sköter reklamtioner har varierat lite på just den punkten, maila dem en film på problemet och fråga hur de gör vid en eventuell reklamation.

Du kan inte ha sittdelarna i liggläge när de är framåtvända! Liggläge för sittdel finns endast bakåt, framåt är det sitt- eller viloläge som gäller. Trycker du ned dem i liggläge ändå så pressas chassit isär mer än det ska vilket det kan ta skada av (t.ex. kan missljud uppstå av det...)

Smårepor kan putsas bort försiktigt med Autosol kromglans!
  • themorethemerrier
    Elmiina skrev 2014-04-05 21:53:02 följande:
    Ni som har kört donkeyn i duo. Hur bred är den i praktiken? Kommer ni igenom dörrar, in i hissar tex? Är det jobbigt att gå i köpcentrum och affärer? Nu har jag visserligen aldrig kört vagn i rulltrappan men kan man göra det med duo? (Försöker få fram en bild utav hur bred den faktist är).
    Den är 74 cm, så den kommer fram överallt! Ja den ryms även i rulltrappor, jag har åkt rulltrappa med min i duoläge (men jag rekommenderar det inte till andra eftersom att det kan bli väldigt tungt och därmed lite farligt).
  • Elmiina

Och sen undrar jag hur den får plats i bilen? Vi hade nyss en stor och klumpig Emmaljunga edge som man var tvungen att ta av liggdelen för att kunna fälla ihop. Denna fick utan problem plats i våran Audi A6a.

Man kan ju fälla ihop donkeyn med säte/säten på vilket känns sjukt smidigt. Men får man plats med hela i bakluckan? Eller tar alla av sätet/sätena först?

Vi är inne i att köpa en större suv eller en pickup så jag tror nog att man ska kunna fälla ihop vagnen med säten i duo läge och endå få plats. Jag är ju så inne i det här att man ska slippa ta loss säten och slippa behöva dra chassit till mono läge bara för att få plats i bilen. Tyckte de vart lite tjatigt med emmaljungan.

Vill gärna ha det så okrångligt som möjligt :p

Hur gör ni? Och vad har ni för bil?

• Luella
    Elmiina: Jag hatade att fälla Donkeyn både med och utan sitsar. Men tar man av sitstarna och drar ihop den till singelläge tycker jag inte att den tar så mycket plats med tanke på att det är en syskonvagn..

Jag kom in med min Donkey precis överallt.
  • Ljuvalivet

Avtagna sitsar i en sedan (Saab 9.5) tycker den är mindre än vad enmaljungam var när vi hade den.

Denna bild tog jag för någon vecka sen när jag var och provkörde vagnen samt testade så den fick plats i bilen.

• Elmiina
    Ljuvalivet skrev 2014-04-06 14:08:35 följande:

Avtagna sitsar i en sedan (Saab 9.5) tycker den är mindre än vad enmaljungam var när vi hade den.

Denna bild tog jag för någon vecka sen när jag var och provkörde vagnen samt testade så den fick plats i bilen. phpVf5q9K24205.jpg

Där har du dragit den till mono läge va?

Jag vill ju kunna fälla ihop hela paketet utan att ta bort sitsarna (kom på nu att jag skrivit säten innan haha). Köper nog en bil som har det utrymmet haha.
  • Ljuvalivet

Aa då är den i monoläge. Kände inte för att byta bil om man kan slippa.för snål för det när man ska vara hemma och ledig sen ;)

Svar på tråden Bugaboo Donkey