• jenst1

Hur länge använde ni syskonvagnen? 2 år o 2 mån mellan barnen med start ca 1 sept

Hej!

Velar som tusan om vi ska köpa syskonvagn eller inte. Jag känner kanske att jag vill ha det eftersom lillan kommer ca 1 sept och vi ev har en lång vinter framför oss. SAmbon tycker att det räcker med åkbräda till singelvagnen. Men hur bra funkar det i snöslask kan man undra?

Ni som har 2 år mellan barnen... hur gjorde ni? och hur länge använde ni syskonvagnen? finns ju en del pengar att spara om man köper åkbräda. Köper vi syskonvagn så blir det begagnat.

TACK för tips och råd

• Svar på tråden Hur länge använde ni syskonvagnen? 2 år o 2 mån mellan barnen med start ca 1 sept
  • N o H

Dolphin: Tror inte att det bgara beror på föräldrarna, utan även syskonen. Vi är också ofta ute och far, och var det även när barnen var mindre. Var mycket ute och gick och var iväg på längre vändor. Våran då knappt 2-åriga tjej klarade detta galant med bara ståbräda, men då har hon också alltid varit duktig på att gå mycket. Visst blev hon trött iblnad, och då bar vi, men dte var faktiskt inte alls ofta. Sedan sov hon inte middag heller i den åldern, vilket jag tror underlättade för oss. Vi har flera vänner som haft ca 2 - 2,5 år mellan sina syskon, flera av dessa har inte heller haft syskonvagn.

Nu för tiden finns det ju dock så mycket smidigare syskonvagnar än för bara några år sedan så hade jag fått barnen nu istället hade jag nog valt en sådan, det var faktiskt ganska bökigt att ha ståbräda, jag som är kort fick gå så långt ifrån vagnen för att storasyster skulle få plats, blev lite jobbigt ibland.

• moggleif

Ojoj, att folk klarade sig utan syskonvagn förr? Helt otroligt. Kommer ha 18 månader emellan men här blir det ingen syskonvagn. Antingen är de stora och klumpiga, dvs breda. Eller så måste ena barnet ha en hemsk uppväxt och ligga och stirra in i bakdelen på sitsen ovanför.

Men smaken är som baken. Vi kör på att bära den ena och kanske vagn till den andra. För mycket närhet går inte att få. Finns bra selar (finns annat än Babybjörn därute) och andra bärdon. 

• Mamma till Cleo och Abbe

Vi använder vår fortfarande. Vi är ute mycket och då är den guld värd. Men som andra skrivit så beror det helt på vad man behöver. Vi har också en singelvagn med ståbräda men den har inte varit lika poppis som vi trodde Vi tänkte ha vår över en vinter till sen får vi se...

Cleo, min prinsessa, född 080604. Abbe, min prins, född 101213.
  • N o H
    moggleif skrev 2011-08-02 00:38:12 följande:
    Ojoj, att folk klarade sig utan syskonvagn förr? Helt otroligt. Kommer ha 18 månader emellan men här blir det ingen syskonvagn. Antingen är de stora och klumpiga, dvs breda. Eller så måste ena barnet ha en hemsk uppväxt och ligga och stirra in i bakdelen på sitsen ovanför.

Men smaken är som baken. Vi kör på att bära den ena och kanske vagn till den andra. För mycket närhet går inte att få. Finns bra selar (finns annat än Babybjörn därute) och andra bärdon.
     Håller med dig! Och jag tycker också att de flesta syskonvagnar är stora och klumpiga, men det har ju kommit en del mycket smidigare med åren, och då tänker jag inte på de du syftar på, utan de andra, som har en babydel och en sittdel bredvid. Bärsjal eller sele är en jättebra idé, det var så vi också hade tänkt ha det. Men lillebror ville inte vara så, men nu gick det ju bra för oss ändå. Förr hade de sådana där stolar på vagnarna till syskonen, och vissa hade nog inte ens det. Vet att min mamma berättat att hon hade min bror sittandes på en planka över vagnen... Var inte så noga då. =) Sen tror jag många skämmer bort sina barn nu för tiden/är bekväma, man ser ofta 3 - 4-åringar sitta i syskonvagn bredvid sina syskon. Det är inte farligt att gå.
  • N o H
    jenst1 skrev 2011-08-01 22:58:16 följande:
    Tack alla ni som tipsat och gett synpunkter. Det är alltid värdefullt m andras åsikter och tankar. Det blir nog en begagnad i alla fall. Kommer oxå va själv mkt m barnen + att brädan inte funkar perfekt i massa snö. Det ger som sagt möjlighet till längre promenader och blir lite friare i stan. Kan ju alltid ställa av den till våren som sagt när äldsta vill gå själv och underlaget är bättre.
    Vad har ni för vagn? Vi hade en Teutonia, den ståbrädan funkade kanon mitt i vintern. =)
  • Alexi
    moggleif skrev 2011-08-02 00:38:12 följande:

Fast vi köpte en begagnad babytravel (för 2000 kr) och den är inte bredare än att den går in genom vår ytterdörr. Varit otroligt smidig till och från dagis för att undvika onödiga konflikter första månaderna med två barn.
  • Underbara ungar

Mellan barn 1 och 2 har jag 23 månader o vi köpte ingen syskonvagn. Däremot hade vi vars en vagn vid långa promenader. Annars knatade storebror på själv eller åkte på ståbrädan, har aldrig varit några bekymmer. 

Mellan barn 2 och 3 blev det 2 år och 4 mån och det va samma sak där.. Ingen syskonvagn.  

Axel o5o92o * Enya o7o824 * Isaac o91211 * viktigatankar.blogspot.com
  • jenst1
    N o H skrev 2011-08-02 09:27:22 följande:
    Vad har ni för vagn? Vi hade en Teutonia, den ståbrädan funkade kanon mitt i vintern. =)
    Vi har en baby travel singelvagn (Amsterdam). Den har funkat jättebra 2 vintrar. Det var mer hjulen på ståbrädan jag tänkte på.
    Blir lite velig igen. Men dubbelvagnen är väldigt liten och tar lite plats i bilen. Ja... jag får fundera lite till.

Sen håller jag med andra inlägg att man självklart ska låta sina barn gå så mkt som möjligt. Det gör vi redan och han gillar att gå. Men ibland blir han trött och jag kommer inte orka bära. Efter förra graviditeten hade jag väldigt ont i ryggen till en början. Som någon skrev så får man väldigt ont i ryggen av att gå för länge framåtböjd. Men det kommer ändå komma dagar då  humöret inte är på topp OCH när man är på platser där man vill ha extra koll, tex i stan. Hade i så fall tänkt en syskonvagn fram till våren så det är därför jag vill köpa begagnat. Sen är lillan så stor att hon kan sitta och den stora så stor att han defenitivt inte vill sitta. Då blir det singelvagn igen med ståbräda.

hmm ska tänka lite till.....
  • jenst1
    N o H skrev 2011-08-01 14:03:23 följande:
    Vi har 1 år och 10 månader mellan våra, lillebror är född i oktober. Vi hade aldrig syskonvagn, stådbräda funkade bra för oss.
    Härligt var det mkt snö den vintern? det är framför allt snö och modd jag tänker på. Hade vi fått andra barnet på våren hade det varit ett helt annat läge.
  • N o H
    jenst1 skrev 2011-08-02 11:06:29 följande:
    Härligt var det mkt snö den vintern? det är framför allt snö och modd jag tänker på. Hade vi fått andra barnet på våren hade det varit ett helt annat läge.
    Tror att det var ganska normalt. Det var 2006, kommer inte ihåg hur vintern var då, men har för mig att det var en del snö. Inte som de två senaste åren dock, för nu har det ju varit riktigt mycket. Men Teutonias ståbräda har större hjul än tex brios, i alla fall de jag sett, och det gör att den funkar bra i teräng med, vi körde till och med i skogen någon gång vet jag, funkade det med. =D Förstår hur du tänker, det är helt klart lättare de övriga årstiderna.
  • Dolphin
    N o H skrev 2011-08-01 23:02:21 följande:
    Dolphin: Tror inte att det bgara beror på föräldrarna, utan även syskonen. Vi är också ofta ute och far, och var det även när barnen var mindre. Var mycket ute och gick och var iväg på längre vändor. Våran då knappt 2-åriga tjej klarade detta galant med bara ståbräda, men då har hon också alltid varit duktig på att gå mycket. Visst blev hon trött iblnad, och då bar vi, men dte var faktiskt inte alls ofta. Sedan sov hon inte middag heller i den åldern, vilket jag tror underlättade för oss. Vi har flera vänner som haft ca 2 - 2,5 år mellan sina syskon, flera av dessa har inte heller haft syskonvagn.

Nu för tiden finns det ju dock så mycket smidigare syskonvagnar än för bara några år sedan så hade jag fått barnen nu istället hade jag nog valt en sådan, det var faktiskt ganska bökigt att ha ståbräda, jag som är kort fick gå så långt ifrån vagnen för att storasyster skulle få plats, blev lite jobbigt ibland.
    Ja självklart beror de på hur barnen är också.
    Men det kan vara lite svårt att behöva bära 2 åringen så fort han blir trött om man är sjävl med barnen på stan tex. Kanske inte alltid de orkar stå på ståbrädan utan behöver sitta och vila lite.
    Förstår att det är enklare när de inte sover middag, tror sonen kommer göra det ett bra tag till känns det som. =)
    Men visst är det mycket det som styr det lite, att man inte vill vara fast hemma just vid den tiden varje dag när han behöver sova middag så hade han inte gjort det hade det och orkat gå mycket mer än vad han gör just nu så hade nog situationen känts lite annorlunda.
  • emmizenma

Jag tror att behovet styr till största del av vilket liv man lever.

Vi har 2 år och 1 månad mellan våra barn.
    Första 2-3 månaderna hade jag bebisen i bärsele och då åkte sonen i sin sittvagn.
    Men efter de första månaderna har vi haft stor användning av vår syskonvagn.
    Vi går myckt, långt och har hund + att båda barnen sover middag i vagnen.
    Dotterna är 14 månader och sonen är 3 år och 3 månader och vi använder vagnen fortfarande.
    Sonen går mycket men är jag ute och går med hunden och vi går långt brukar han sitta i den.

Vi provade ståbräda först men jag tycker inte alls att det var bra. Dels var det väldigt klumpigt att gå ordentligt för mig och dels gillade sonen aldrig att stå på den,

Vi köpte vår vagn begagnad för ett par tusenlappar och den dagen vi inte använder den mer får vi nog tillbaka en slant om vi säljer den.                    

• N o H
    Dolphin skrev 2011-08-02 21:50:26 följande:
    Ja självklart beror de på hur barnen är också.
    Men det kan vara lite svårt att behöva bära 2 åringen så fort han blir trött om man är sjävl med barnen på stan tex. Kanske inte alltid de orkar stå på ståbrädan utan behöver sitta och vila lite.
    Förstår att det är enklare när de inte sover middag, tror sonen kommer göra det ett bra tag till känns det som. =)
    Men visst är det mycket det som styr det lite, att man inte vill vara fast hemma just vid den tiden varje dag när han behöver sova middag så hade han inte gjort det hade det och orkat gå mycket mer än vad han gör just nu så hade nog situationen känts lite annorlunda.
    Jo det tror jag också. Om vi fått ett tredje barn lika tätt som nu så tror jag inte vi hade klarat oss lika bra utan syskonvagn eftersom sonen sov middag betydligt längre än hans storasyster gjorde. Och bära på en 2-åring är tungt ja. Bra förslag då som andra skrivit att man istället har vagn till det större syskonet och bär bebisen i sele/sjal, men tyvärr är det inte alltid det fungerar heller.
  • nadia bk

lägger mig i haha....vi kommer ha 2 år 4 mån mellan barnen,och vi bor i stan där det absolut inte är fråga om att låta min tvååring springa och gå hej vilt om vi inte är inne i bostadsområdet dvs,
    och han springer iväg på egna äventyr och då vill jag inte behöva lämna vagnen för att hämta tillbaka honom.
    Så vi har tittat på urban jungle duet den är 63 cm bred och från 0 till 5 år,man har dom brevid varann.
    kan beställas för halva priset utomlands.
    Ett tips för stadsföräldrar

Svar på tråden Hur länge använde ni syskonvagnen? 2 år o 2 mån mellan barnen med start ca 1 sept