• Åsa

vad är märkeskläder för dig?!

Tänker nog på de dyrare märkena i första hand, inte på "mellanmärken" som Boomerang eller Adidas. Men jag är ingen hejare på sådant där. Handlar kläder efter smak, kvalité och plånbok och ingendera behöver ha med märket att göra.

Jag tycker märkeshysteri är patetiskt; förstår visst om man i första hand tittar på ett märke som brukar ha modeller och kvalité man gillar, men förstår absolut inte hur man kan betala överpriser för dåligt skurna och sydda plagg i halvkass tygkvalité för att det står ett märke på dem. Såg barnkläder till rejäla priser på en NK-shop härom månaden som jag skulle ha valt bort på HM p g a den dåliga kvalitén.

• Åsa

ArnaMy: "Det är betydligt bättre kvalitet på märkeskläder än t.ex H&M och veromoda. "

Håller inte med rakt av även om det ofta är så. HM t ex har olika leverantörer och kan ha väldigt olika kvalitéer. Någon gång har jag för övrigt sett _identiskt_ samma plagg på HM som på NK-boutique. Och som jag skrev ovan var det dålig kvalité på flera av barnplaggen i en "bättre" butik jag var i härom sistens. Alltså inte bara icke prisvärda i relation till det högre priset utan så dåliga att jag inte skulle köpt dem till klädkedjepriser.

Sedan har vi fenomenet att iofs bra plagg inte är anpassade till den svenska marknaden, utan t ex kan ha kemtvätt även för plagg närmast kroppen och oftast är undermärkta i tvättråden, ofta nedåt 30° för vanliga bomullsplagg, något jag t ex ser som dålig kvalité och inte accepterar på varken vuxen- eller barnplagg.

Svar på tråden vad är märkeskläder för dig?!