Inlägg från: Plutteli |Visa alla inlägg
  • Plutteli

Är det rätt att adoptera sn-barn?

Klart det är ok att adoptera vilka barn som helst, inkl sjuka.

• Plutteli
    butterflower skrev 2011-08-11 00:24:13 följande:
    Vadå vad jag får ut av det? Jag är svensk. 

Vad tycker du? Att vi ska strunta i raser och ursprung och bara kalla oss männisor?
    Muslim, kristen, jude, katolik kan vi också slå ihop till... människa?
    Eller?  
    Ja det ska vi faktiskt, för vi ÄR nämligen bara människor, varken mer eller mindre, sen finns olika KULTURER, dessa är dock inte statiska på nått vis. Att slå ihop olika religioner till "människor" blir däremot nått helt annat vilket du nog också fattar om du tänker ett varv till.
  • Plutteli
    butterflower skrev 2011-08-03 00:04:38 följande:
    OK, då missförtod jag med.

Men om personal inom vården har handkar och skyddar sig mot blod, varför ska man då inte oroa sig över ett HIV smittat barn på dagis? 
    Personal inom sjukvård har handskar för att skydda sig mot andra blodssmittor förutom HIV som är betydligt mer smittsamma. HIV smittar inte alls speciellt lätt, även vid oskyddat samlag är risken inte högre än att en på sex smittas. Att smittas via blodet är ännu svårare då det kräver att blodet går direkt från den HIV sjuke in i den andres blodomlopp, annars hinner viruset dö innan. Att smittas av att sticka ett litet hål i tummen och gnida blod mot varandra är öht inte en reell risk.
  • Plutteli
    butterflower skrev 2011-08-11 10:56:58 följande:
    Nej.
    Jag menar att vi identifierar oss med både ursprung och religion.
    Men att vi kanske skulle sluta med det och bara säga människa?

Då slipper någon skämmas, för det verkar ni ju göra. Skämmas över erat ursprung och över vilken "ras" ni tillhör.

Fast varför ska jag kalla mig för colombian när jag är uppvuxen i Sverige med svenska föräldrar, adrig har varit tillbaka till Colombia, enbart kan ett fåtal ord spanska, bor i Sverige med en svensk man osv. Jag är svensk, punkt slut.
  • Plutteli
    butterflower skrev 2011-08-11 11:03:45 följande:
    Ja, jag håller med, och jag har inte påstått något annat. Man är mycket mer än bara sitt ursprung. 
    MEN ursprunget är fortfarande en del. Så varför inte kalla sig vad man är? 
    Vaför säga svensk när man är kines.

Ursprung och vad man "är" är inte samma sak. Jag är svensk, men med kolombianskt ursprung, på samma sätt är en adopterad från kina Svensk men med kinesiskt ursprung. Jag är inte Colombian och skulle jag resa till Colombia och säga att jag är det hade folk garvat rakt i ansiktet och frågat vad mer jag lider av för vanföreställningar.
  • Plutteli
    butterflower skrev 2011-08-11 11:12:40 följande:
    Nu förstår jag inte.
    Om dina föräldrar är svenska så är du väl svensk? Föddes du i Colombia?  
    Jag är adopterad ;)
  • Plutteli
    Thalis skrev 2011-08-11 11:37:28 följande:
    Får jag vart från vilken stad?
    Min dotter föddes i Medellín
    Urao, men barnhemmet låg i Medellin :)
  • Plutteli
    butterflower skrev 2011-08-11 11:36:42 följande:
    Självklart får två svenska föräldrar ett svenskt barn. Vad annars?

Men i  Pluttels inlägg 630 skriver hon att hon är adopterad från Colombia.
    Så Pluttel har nog bara svårt att skilja på adoptivföräldrar och biologiska föräldrar.
    Man ärver inte sina adoptivföräldrars ursprung, men det säger väl sig självt?  
    Mina adoptivföräldrar är mina föräldrar, mina biologiska föräldrar är bara de som skapade mig, i övrigt har jag ingen relation till dem what so ever och kallar dem inte för föräldrar, det krävs mer än att skapa ett barn för att vara en förälder.
    Vidare som andra hunnit säga: Jag HAR ett ursprung, jag ÄR inte det ursprunget. Dvs: Jag HAR Colombiansk ursprung men jag ÄR Svensk. En svenne fast boendes i Brazilien är brazilienare med svenskt ursprung. Simple as that.
  • Plutteli
    butterflower skrev 2011-08-11 13:04:07 följande:
    Att åka till andra sidan jordklotet och hämta barn är inte naturligt.

(att andra djur "adopterar" andras ungar är inte helt vanligt)  
    Det är faktiskt väldigt vanligt bland flockdjur, vilket ju människan trots allt är. Bland djur som inte lever i flock är det dock inte lika vanligt. (Som ett exempel kan sägas att det är väldigt vanligt att kejsarpingvinhannar kidnappar eller adopterar andras barn ifall deras har dött under eller direkt efter ruvningsperioden)
  • Plutteli
    butterflower skrev 2011-08-11 12:51:08 följande:
    Det är nog sant. Adopterade barn blir lite rotlösa på det sättet.
    Och adoption är inte naturligt. Barn ska växa upp med sina biologiska föräldrar.
    Det är väl därför adopterade barn ofta har en identitetskris.

Just ja, ang identitetskris. Känner du någon som inte fick en identitetskris som tonnåring? Jag gör det iaf inte...
Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?