Inlägg från: Plutteli |Visa alla inlägg
  • Plutteli

Är det rätt att adoptera sn-barn?

Lilla My21 skrev 2011-08-11 17:00:37 följande:
    Jag fick indentitetskris av denna tråden, jag trodde jag fick räkna mig som svensk men tydligen icke pga mina 4 månader i Indien, och här sitter jag i mina blåjeans samt träskor medan sambon lagar till en helig ko på spisen...vart ska jag göra av mig? Jag menar jag måste ju vara så FEL... =)
    Ser du ut som en indier också så är ju saken biff!
  • Plutteli
    butterflower skrev 2011-08-11 18:20:24 följande:
    Du förnekar både dina riktiga föräldrar och ditt ursprung.  

Om jag flyttar till Brasilien blir jag möjligtvis brasiliansk medborgare, men inte brasilianare. 
    Hur kan jag förneka ett namn på ett papper? (Ja, ETT namn, ingen vet vem min pappa är) Så vitt jag vet kan mina biologiska föräldrar vara döda sedan lääänge, och i helvete heller att de är mina "riktiga" föräldrar. Riktiga föräldrar är de som tar hand om en, sörjer för en, pysslar om en när man mår dåligt osv. Inte ett namn på ett papper.

Mitt ursprung förnekar jag inte heller, jag är av Colombianskt ursprung, men det stannar där. Jag pratar inte spanska, jag käkar inte samma mat, ser inte colombianska filmer, förutom Shakira har jag nästan aldrig hört Colombiansk musik, jag dansar ingen Colombiansk dans osv osv. Jag har kort och gott noll koll på Colombians kultur och det är trots allt DET som gör en till Colombian.

Svensk kultur å andra sidan har jag bra mycket bättre koll på än många "svennar" ;)
  • Plutteli
    Milkina cerka skrev 2011-08-11 19:08:14 följande:
    Du är inte ensam om den krisen, jag gjorde förut något så osvenskt som soppa och pannkakor på en torsdag för att mätta familjen.. nääe jag har i n g a  svenska traditioner eller rötter..
    Jag spelar nyckelharpa och var tidigare med i ett spelmannalag, jag har även spelat blockflöjr och folkmusik på tvärflöjt samt kan dansa folkdans, mina favoriträtter är pölsa, fiskbullar, blodpudding, tunga och lutfisk och den bästa musik jag vet föruom folkmusik är rock och favoritgrupperna är alla svenska...men nääädå jag är absolut inte svensk, att jag ens tänkt tanken... Drömmer
  • Plutteli
    Milkina cerka skrev 2011-08-11 20:09:48 följande:
    Vad härligt det låter, vi har folkdansen och den mesta maten gemensam(den jag prövat av dem iaf) ..kommer inte sluta se mig själv som den jag är för att någon annan säger att jag borde..

VNmamma - Ledsen, men jag tror inte det hjälper, tack ändå.
    Inte jag heller, denna tråd är liksom inte första gången folk gapar om att man inte är svensk om man är adopterad. Fast..jag blir nog mer sur när det skall hävdas att mina barn inte heller är svenskar måste jag säga.
  • Plutteli
    butterflower skrev 2011-08-14 11:19:35 följande:
    Man ärver inte sitt ursprung från adoptivföräldrar. 
    Adopterade barn har en riktig mamma och pappa också, som du kanske vet? 
    De riktiga föräldrarna är de som adopterat barnen, de andra är biologiska föräldrar men inga riktiga föräldrar.
  • Plutteli
    butterflower skrev 2011-08-14 11:17:02 följande:
    Om du nämner mig 5459845 i ett inlägg kanske du ska rikta det till mig? 
    Eftersom du beter dig som ett litet barn när man försöker diskutera med dig så orkar jag inte förklara HUR jag tänker. Svarar jag så kontrar du med "hur många mil då" eller "men tänkt om" Som vilket litet barn som helst. Det blir så fånigt och tråkigt då. I
    Och som sagt. OM du startar en ny tråd om detta, så ses vi säkert där.

Förresten, om två svenska föräldrar föder ett gemensamt barn när dom bor i USA så är barnet svenskt.
    Det är som sagt inte vart man föds som är avgörande, utan vart föräldrarna kommer ifrån.
    Två kineser som bor i Sverige och får barn får inga svenska barn, deras barn är kineser.

Om man parar två pudlar så får man en pudel.
    Det är inte var man föds eller vem man föds av som är det avgörande, det är vilket land man bor i och vilken kultur man anammat som avgör.
  • Plutteli
    Kevin2011 skrev 2011-08-14 15:04:49 följande:
    Men om mina föräldrar är från korea, och föder mig här i sverige. Då är jag tydligen koreansk. Men hur blir det med mina barn om jag föder dom här. Är de fortfarande koreanska?
    Japp! Så måste det ju vara, det är bara de som i rakt nedstigande led på båda sidor som härstammar ifrån första urinvånarna som kom via inlandsisen som verkligen är svenskar!
  • Plutteli
    butterflower skrev 2011-08-14 13:24:53 följande:
    Du får kalla det vad du vill.
    För mig är mamma lika med biologisk, sedan finns det adoptivmammor.
    Tänk vad jobbigt det skulle bli att diskutera på FL om man var tvungen att skriva biologisk mamma hela tiden.
    För DIG ja, men inse att för alla oss som är adopterade eller har adopterat så är mamma= adoptivmamman. Min biologiska pappa som du påstår är min "riktiga" pappa är en individ som med stor sannolikhet våldtog min "riktiga" mamma för ungefär 26 år sedan, vem han är är för mig en gåta då det bara står "fader okänd" på mina papper. Hur kan han då vara min riktiga pappa när jag inte ens vet vem det är, var han bor eller om han ens existerar? Lika med min bio-mamma, hon kan vara död eller levande, jag har ingen aning. Mina RIKTIGA föräldrar är de som sett till att jag fått mat i magen, kläder på kroppen, en varm säng att sova i osv. Tro mig, hade du inte ens vetat namnet på din farsa hade du ALDRIG kallat honom för "min riktiga pappa"...
  • Plutteli

Det du Butterflower behöver lära dig är att det är skillnad på ursprung och vilket land man tillhör (dvs huruvida man är "svensk", "japan", "korean" eller nått annat).
    Bor man som iranier i Sverige är man SVENSK men med Iransk ursprung, man är inte iranier längre. Är man adopterad från Polen så är man SVENSK men med polskt ursprung osv osv. Pollack är man om man bor i Polen, inte i Sverige. Det är ganska simpelt faktiskt.

• Plutteli
    Dorian Ertymexx skrev 2011-08-14 17:19:10 följande:
    Det finns inga svenskar alltså. Intressant. ;)
    Ja, det måste ju bli den enda logiska slutsatsen eftersom man ärver vad man "Är" från de som man föds av, så föds man av kineser i Sverige blir man ju kines, och då måste ju dennes barn också vara kines, och barnet efter det och efter det osv...även om varje generation stannar i Sverige.
  • Plutteli
    butterflower skrev 2011-08-14 18:36:09 följande:
    Vart man bor eller har sitt medborgarskap har ingenting med etniskt tillhörighet att göra.
    Nej, men att vara Svensk, Korean, Japan, Egyotier osv. har mer att göra än ren etnicitet. Man kan vara etnisk korean men ändå vara svenskt. Det är det du inte inser.
  • Plutteli
    butterflower skrev 2011-08-14 18:34:45 följande:
    Hur du än vänder och vrider på dig så är det dina föräldrar som har skapat dig. Och det är deras utseende mm du ärver.
    Visst är det det, men det gör dem inte till mina riktiga föräldrar för det, det gör dem till de som skapade mig. Simple as that.
  • Plutteli
    butterflower skrev 2011-08-14 19:53:16 följande:
    DU kanske ser dig själv som svensk. Men folk som du möter på gatan gör det inte. 
    Jo faktiskt. Det är bara av rasister/nazister jag fått höra att jag inte är svensk.
  • Plutteli
    Kevin2011 skrev 2011-08-14 19:59:14 följande:
    Men hur många generationer bak måste man vara svensk för o räknas som det då?
    Går inte, är man född av en invandrare så är man ju och eftersom det ärvs så är man invandrare "for ever". Fast vore intressant att se hur Butterflower ska snacka sig ur det hela för jag LOVAR att det finns invandrare i hans släkt också om man kikar bakåt i tiden ;)
  • Plutteli
    butterflower skrev 2011-08-14 21:07:06 följande:
    Du tänkte att folk på gatan skulle kommentera det? Man konstaterar väl bara och går vidare.
    Jag går inte fram till folk på gatan och påpekar deras ursprung iaf. Det vore konstigt. Och man tar ju förgivet att dom vet=) 
    Mja men du vet, jag är sån där prick som faktiskt hejar på folk på gatan, säger ett vänligt ord medan jag håller upp dörren till någon osv. visst det kan ske att nån tror att jag inte är svensk tills jag öppnar munnen samt en och annan gaggig pensionär, men på det stora hela har jag faktiskt inte träffat på någon som bemödat sig med att prata med mig som inte ser mig som svensk (undantaget nassar som sagt).
    Att folk har förutfattade meningar om andra är knappast en nyhet, men det betyder inte att de har rätt. När jag var yngre och mörkhyade invandrare inte så vanliga än i trakterna där jag bodde var det faktiskt ingen som trodde annat än att jag var adopterad och därmed svensk.
  • Plutteli
    Emeli skrev 2011-08-14 22:15:20 följande:
    Det är klart att det finns. Hela västkusten var ju danskt fram till freden i Roskilde. Om Butterflowers släkt har levt i göteborgstrakten sedan urminnes tider måste det ju betyda att Butterflower är dansk, eller hur?
    Sant!
  • Plutteli
    butterflower skrev 2011-08-14 22:46:07 följande:
    Hur många generationer tillbaka som jag är svensk? Tillbaka till 1500 talet i alla fall.
    Min släkt har bott i Göteborg sedan 1600-talet.  
    Så rakt igenom sedan 1500-talet har inte en enda av dina förfäder invandrat till Sverige och gift sig med en "svensk"? Du är medveten om att det är svårt att finna nått tidigare än 1500 eftersom Sverige inte var ett land då? Med andra ord är du med 99% säkerhet lika mycket invandrare som alla vi andra ;)
  • Plutteli
    Thalis skrev 2011-08-15 11:41:27 följande:
    Det undrar jag också...... säkert inget bra!
    Nä, det kan det verkligen inte ha varit, men jag kan inte låta bli att bli nyfiken...
  • Plutteli
    Milkina cerka skrev 2011-08-16 19:31:59 följande:
    Blev väldigt lungt här helt plötsligt..undrar vad det kan bero på Drömmer..
    Mmm, nästan lite synd på sätt och vis.. Fast det sparar ju blodtrycket iaf ;)
Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?