Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Är det rätt att adoptera sn-barn?

Emeli skrev 2011-08-09 23:25:19 följande:
    Ja, det är klart att du är svensk. Också. Något svenskt DNA finns inte. Inte något specifikt DNA för olika "raser" heller. Raser talar vi om när det gäller hundar, katter och hästar.

Tänk på Josephine Bakers fina text. J'ai deux amours, mon pays et Paris."  På samma sätt hoppas jag att mina barn känner det:, att de älskar  hemlandet Sverige och Colombia (och en massa andra saker också, förstås).

Usch, är du sådär äckligt poly? För som monogam kan man bara älska ett land! :P
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Emeli skrev 2011-08-09 23:43:23 följande:
    Nähä! Så då tycker du att det är bästa att vi skiter i att hjälpa dem som har drabbats av blindtarmsinflammation eller influensa då? Man kan bli rejält sjuk i båda dessa vnliga sjukdomar Vi ska låta naturen ha sin gång, så att säga? Det var ju minst sagt en udda åsikt. Själv föredrar jag nog sjukvård ... Eller menar du att det bara är svenskfödda som ska få sjukvård, och övriga lämnas år sitt öde? Hur blir det då i konsekvensens namn för dig om du befinner dig i något annat land och råkar bli sjuk? Ska du motas bort från vården då?

Mest tänker jag på hur illa det skulle gå för svenska läkemedelsföretag och medicinsk forskning om vi skar av resten av världen... De där "nationalisterna" skyller gärna sin främlingsfientlighet på "de kostar för mycket", men när det handlar om att bli av med "dom" så är inget pris för dyrt, inte ens Sveriges totala bankrupt...
  • Dorian Ertymexx
    anne h skrev 2011-08-10 00:02:08 följande:
    VAD är ett "värdigt liv"?

Att slippa se skadade, sjuka och felfärgsskinnade? :P
  • Dorian Ertymexx
    butterflower skrev 2011-08-10 00:22:56 följande:
    Så om jag flyttar till Kina med min svenska man och vi får ett barn, då blir barnet kines.
    Förutsatt att barnet firaras kinisiska högtider.. annars är barnet ... ? 

Sig själv. Barnet är sig själv. Som alla barn.

Det här är är, bland annat, varför jag avskyr hela nationalitetsgrejen. Det är så töntigt och patetiskt att jag blir illamående.  
  • Dorian Ertymexx
    butterflower skrev 2011-08-10 11:44:48 följande:
    Jag förstår inte varför man förnekar sitt ursprung. 

Att vara sig själv är att förneka sitt ursprung? Intressant tolkning. Varför kommer jag osökt att tänka på The Borg Collective...
  • Dorian Ertymexx
    butterflower skrev 2011-08-10 11:46:59 följande:
    Jag är en komplicerad personlighet med blod från många kulturer och folkgrupper. Jag är född i Ungern av en ungersk mor, men min far är från Peru. Jag har även spanskt, quechua (inkaindianskt), kinesiskt, tyskt, judiskt och kanske också arabiskt och rumänskt blod i mina ådror.

Töntigt och patetiskt?

Du bevisar ju min poäng. Jag är jag, oavsett hur få eller många olika "länder" jag har bakgrund ifrån. Jag är jag, inte någon nationalitet. Jag skriver inte att jag är ungrare, eller peruan, utan att jag har förfäder i olika led därifrån.
  • Dorian Ertymexx
    butterflower skrev 2011-08-10 12:20:45 följande:
    Det bevisar min poäng också=)
    Om du hade sett dig själv som svensk så hade du väl helt enkelt bara skrivit svensk?

Vi är mao överens. Jag ser inte heller dig som svensk nämligen.

Det är ett ruggigt endimensionellt sätt att se på saken. Jag ÄR inte en nationalitet. Jag är jag. Det innebär en hel massa saker. Vart jag är född, varifrån mina föräldrar kommer och vart jag bott är lååååååååååångt ned på listan över saker jag tycker är relevanta med min person. Jag tycker, för att tala klarspråk, att nationalism av det slaget är ett uttryck för jagsvaghet. När man ser sig som en nationalitet snarare än en individ ligger man rätt illa till mentalt, tycker jag.
  • Dorian Ertymexx
    butterflower skrev 2011-08-10 12:23:44 följande:
    Men när det gäller barn som adopteras till Sverige, då är det så enkelt? Dom blir svenskar.
    Jag undrar eftersom dom flesta här innen vill påstå att barn som adopterats från Kina blir svenskar så fort dom kommer till landet.  

Vad är det för fel på att vara kines? 

Intressant argument. Vad är det för fel på att vara från uralbergen? Svenskarna kom ju därifrån (och innan det kom de någon annanstans ifrån etc etc etc tillbaka till den tid då vi alla kom från Afrika). Så vi kanske ska kalla svenskar för uralier istället? Eller afrikaner?

Eller varför inte bara människor, kanske. 
  • Dorian Ertymexx
    butterflower skrev 2011-08-10 12:24:36 följande:
    Att påstå att man är svensk när man ser ut som en kines är att förneka sitt ursprung.

Jahaaa. Så min ena flickväns ex, som var ursvensk men såg ut som en sydeuropé för att han var så svartmuskig borde alltså inte kalla sig svensk, för han ser inte svensk ut? Hur ska man se ut för att få kalla sig svensk? Får Lasse Åberg, som var svartmuskig också, kalla sig svensk?
  • Dorian Ertymexx
    Emeli skrev 2011-08-10 13:26:43 följande:
    Hur ska du ha det? I #485 skriver du "Jag är svensk. Min släkt är både svensk och Göteborgare. Lååångt tillbaka."

Han citerar min presentation i det inlägget, i ett försök att misskreditera mig. Han tror att det är samma sak att beskriva sin bakgrund som att identifiera sig med en stat eller nationalitet.
Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?