Inlägg från: Emeli |Visa alla inlägg
  • Emeli

Är det rätt att adoptera sn-barn?

Milkina cerka skrev 2011-08-09 21:37:14 följande:
    Du förnekar ju mig att vara svensk, så hur ska du ha det?
    Jag har två länder som är mina, det ena råkar vara sverige och ja vi som adopteras hit .blir svenska till allt utom vårt DNA.
    Ja, det är klart att du är svensk. Också. Något svenskt DNA finns inte. Inte något specifikt DNA för olika "raser" heller. Raser talar vi om när det gäller hundar, katter och hästar.

Tänk på Josephine Bakers fina text. J'ai deux amours, mon pays et Paris."  På samma sätt hoppas jag att mina barn känner det:, att de älskar  hemlandet Sverige och Colombia (och en massa andra saker också, förstås).
  • Emeli
    Thalis skrev 2011-08-09 21:51:47 följande:
    Du har verkligen avskysvärda åsikter,en riktig vidrig människosyn!!
    Ja, verkligen en vedervärdig människosyn. Jag hoppas för Smörblommans egen skull att hon(?) "bara" är ung och omogen. Man vill ju ha hopp inför framtiden.
  • Emeli
    butterflower skrev 2011-08-09 23:03:27 följande:
    Det handlar inte om barn som inte "duger", det handlar om barn som är sjuka, och som antagligen aldrig skulle få ett värdigt liv. 
    I Sverige och många andra länder har duktiga läkare som kan rädda även svårt sjuka barn. Barn som natren annars sorterar bort.
    Jag tror inte på att arbeta mot naturen.
    Nähä! Så då tycker du att det är bästa att vi skiter i att hjälpa dem som har drabbats av blindtarmsinflammation eller influensa då? Man kan bli rejält sjuk i båda dessa vnliga sjukdomar Vi ska låta naturen ha sin gång, så att säga? Det var ju minst sagt en udda åsikt. Själv föredrar jag nog sjukvård ... Eller menar du att det bara är svenskfödda som ska få sjukvård, och övriga lämnas år sitt öde? Hur blir det då i konsekvensens namn för dig om du befinner dig i något annat land och råkar bli sjuk? Ska du motas bort från vården då?
  • Emeli
    butterflower skrev 2011-08-10 11:43:03 följande:
    Har jag skrivit något om dettra någonatanns?
    Jag pratar om foster och nyfödda, som inte överlever utan medicinska insataser.
    Vi kan rädda i princip alla barn, frågan är om det är rätt? 
    Så du anser att nyfödda inte har samma människovärde som andra? Hmmm.... Återigen en udda åsikt, på min ära. Vid vilken ålder drar du gränsen?
  • Emeli
    butterflower skrev 2011-08-10 11:46:59 följande:
    Jag är en komplicerad personlighet med blod från många kulturer och folkgrupper. Jag är född i Ungern av en ungersk mor, men min far är från Peru. Jag har även spanskt, quechua (inkaindianskt), kinesiskt, tyskt, judiskt och kanske också arabiskt och rumänskt blod i mina ådror.

Töntigt och patetiskt?
    Hur ska du ha det? I #485 skriver du "Jag är svensk. Min släkt är både svensk och Göteborgare. Lååångt tillbaka."
  • Emeli
    Dorian Ertymexx skrev 2011-08-10 14:49:00 följande:
    Han citerar min presentation i det inlägget, i ett försök att misskreditera mig. Han tror att det är samma sak att beskriva sin bakgrund som att identifiera sig med en stat eller nationalitet.
    Jaså? I så fall lyckas h*n inget vidare (med det heller). Jag ser inga citat-tecken och ingen källhänvisning. Jag utgår då så klart från att butterflower menar det hon/han skriver, dvs skriver om sig själv. *host* *host* Glad
  • Emeli
    VNmamma skrev 2011-08-10 15:26:52 följande:
    Snurrigt det blir här då...Bäst att förtydliga:

"Jag är svensk. Min släkt är både svensk och Göteborgare" i citat 485 är Butterflowers egna ord (om sig själv) 

Personen med ungers/peruansk bakgrund är Dorian Ertymexx 

För övrigt stavas "göteborgare" med litet g. Kan vara bra att veta för den som är noga med etiketterna... 
    Ja, och i #532 skriver samma skribent "Jag är en komplicerad personlighet med blod från många kulturer och folkgrupper. Jag är född i Ungern av en ungersk mor, men min far är från Peru. Jag har även spanskt, quechua (inkaindianskt), kinesiskt, tyskt, judiskt och kanske också arabiskt och rumänskt blod i mina ådror.

Töntigt och patetiskt?" som ett svar till Dorian E. OBS att citattecknen har jag satt dit. Buterflower uppger inte att det är ett citat, än mindre var det är hämtat. Av vilken anledning ser VNmamman sig manad att förtydliga detta?

Faktum är att butterflower har slagit knut på sig själv. Behöver h*n förtydliga kan h*n få göra det själv. Om h*n klarar det, vill säga.

Jag vet att "göteborgare" stavas med litet g, men när man citerar ska man göra det ordagrant med stavfel och allt. Se #485.
  • Emeli

Ja, det är klart att Butterflower har rört till det för sig och sagt emot sig själv. Inte mig emot. Enligt min åsikt kan h*n få slå hur mycket knut på sig som möjligt. Förhoppningsvis leder det till viss insikt, inte bara om hur orimliga, diskriminerande och ologiska de åsikter som h*n framför är, utan även om hur elaka, och sårande de är.

Blev mycket konfunderad av ditt inlägg. Bra att du förklarade hur du tänkte. Fridens!

• Emeli
    butterflower skrev 2011-08-11 00:01:34 följande:
    Men jisses. Kolla vad jag svarade på i det inlägget.
    Det är saxat från Dorians (?) press här på FL. Och jag trror väl att det var honom jag svarade med? 

Varför skrev du inte det då? Vi kan inte läsa dina tankar. Vi kan bara gå efter det vi läser. Och i ditt inlägg beskrev du din egen mångkulturella bakgrund. Läs dina egna inlägg!
  • Emeli
    butterflower skrev 2011-08-11 00:02:38 följande:
    Tolkar du det så?

Jag har inte skrivit att någon är mindre värd än någon annan.
    Men som sagt, en helt annan diskussion.  
    # 529 (skrivet av dig): "Har jag skrivit något om dettra någonatanns? Jag pratar om foster och nyfödda, som inte överlever utan medicinska insataser. Vi kan rädda i princip alla barn, frågan är om det är rätt? 2
Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?