Inlägg från: Emeli |Visa alla inlägg
  • Emeli

Är det rätt att adoptera sn-barn?

butterflower skrev 2011-08-11 00:13:36 följande:
    Ja, vissa behöver man vara extra tydlig med. *fniss*

Det är du som med all önskvärd tydlighet visar din bristande kunskap om väldigt mycket, även om hur man skriver. 
  • Emeli
    butterflower skrev 2011-08-11 00:24:13 följande:
    Vadå vad jag får ut av det? Jag är svensk. 

Vad tycker du? Att vi ska strunta i raser och ursprung och bara kalla oss männisor?
    Muslim, kristen, jude, katolik kan vi också slå ihop till... människa?
    Eller?  
    Men hör du smörblomman, nu har du rört till det för dig igen. Vad menar du med raser? Tillhör man olika raser beroende om man är jude eller kristen? Är man förresten inte kristen om man är katolik? Har min kompis som har konverterat till judendomen helt plötsligt blivit av en annan ras? Vad grundar du hela detta resonemang om raser på?  
  • Emeli
    butterflower skrev 2011-08-11 00:30:10 följande:
    Det är inte så många svenskar som ut som kineser iof. Men det finns kanske någon med något medfött fel.

Fel?
  • Emeli
    butterflower skrev 2011-08-11 00:24:13 följande:
    Vadå vad jag får ut av det? Jag är svensk. 

Vad tycker du? Att vi ska strunta i raser och ursprung och bara kalla oss männisor?
    Muslim, kristen, jude, katolik kan vi också slå ihop till... människa?
    Eller?  

Jag skulle vilja veta hur du definierar en svensk. 

Kan du förklara ditt resonemang om de olika "RASER" som du beskriver ovan?  
  • Emeli
    Dorian Ertymexx skrev 2011-08-11 01:07:42 följande:

Ja, han eller hon ser ju inte ut som i propagandafilmerna från strax syd om oss anno 1940...

Jag skulle bara vilja att allas vår smörblomma utvecklade sina tankar om felet i sammanhanget.
  • Emeli
    butterflower skrev 2011-08-11 10:56:58 följande:
    Nej.
    Jag menar att vi identifierar oss med både ursprung och religion.
    Men att vi kanske skulle sluta med det och bara säga människa?

Då slipper någon skämmas, för det verkar ni ju göra. Skämmas över erat ursprung och över vilken "ras" ni tillhör.

Men du skrev inte religioner. Du skrev RASER. Faktum är att det inte finns några olika människoraser. Raser brukar vi tala om när vi pratar om hundar, hästar m.fl. djurarter.
  • Emeli

Butterflower, du har ännu inte svarat på frågan om hur du definierar en svensk. Vem är svensk enligt din åsikt?

• Emeli
    MammaG skrev 2011-08-13 02:26:04 följande:
      Göteborgare, minsann (drygaste folkgruppen i Sverige)
    Förklara dig!

Jag är också göteborgare, älskar Göteborg och skulle faktiskt inte vilja bo någon annanstans så länge jag bor i Sverige. Göteborgare är för det mesta mycket  trevliga och öppna. Du är välkommen hit till vår vackra stad och själv uppleva hur trevligt och gemytligt vi har det här på framsidan.

Du har ingen anledning att vara oförskämd. Jag tycker du ska be om ursäkt.
  • Emeli
    butterflower skrev 2011-08-13 13:59:15 följande:
    Du och jag ser nog olika på det här med FL. För mig är det bara ett roligt tidsfördriv. 
    Jag lovar dig att jag struntar i vad du tror eller tycker om mig.

X är Svensk. Jag förstår vart du vill komma, men det är inte riktigt samma sak.  
    Men om X:s föräldrar inte är födda i Sverige, är X trots det svensk? Om inte, räcker det att bara en förälder är född i Sverige för att X ska var svensk i dina ögon? Spelar det i så fall någon roll vilket land X:s ena förälder kommer ifrån?
  • Emeli
    butterflower skrev 2011-08-13 17:57:13 följande:
    Ja, barn som har två svenska föräldrar är svenska.
    Adopterade barn, som är födda i sverige av svenska föräldrar är såklart också svenska.

Men vart sa jag emot mig själv? (med litet m?) 
    Menar du svenskfödda föräldrar eller räcker det att föräldrarna är svenska medborgare? Hur blir det om ett svenskt par som tillfälligt bor i USA och under den tiden får ett barn men senare flyttar tillbaka till Sverige? Anser du att det är ett svenskt barn eller är det för all framtid amerikanskt?

Hur blir det om ett barns far- eller morföräldrar från början kommer från ett annat land, men barnets föräldrar är födda och uppvuxna i Sverige? Är barnet svenskt?
  • Emeli
    anne h skrev 2011-08-13 22:36:26 följande:
    om jag är född i Köpenhamn och bor i Malmö då?
    Det är så jag funderar också, och undrar hur Butterflower resonerar. Om ett från början svenska par får ett barn som råkar födas i USA, kommer det barnet inte att vara svenskt, om jag har förstått Butterflower rätt. Inte ens om familjen efter ett tag flyttar tillbaka till Sverige. Det är ju trots allt ganska långt avstånd mellan USA och Sverige. Inte riktigt lika nära som mellan Alingsås och Borås.

Om barnet föds i Köpenhamn, men växer upp i Malmö - är det barnet svenskt eller danskt? Extra intressant frågeställning eftersom Skåne ju har tillhört Danmark. Jag skulle önska att Butterflower kunde redovisa sitt tänk här. Avståndet mellan Köpenhamn och Malmö är väl till och med kortare än mellan Alingsås och Borås.

Funderar också på om Butterflower m.fl. anser att jag är tillräckligt svensk för att få kallas svensk. Min farfars släkt flyttade från Trondheim i Norge till Sverige. Detta skedde under tiden när Norge var i union med Sverige. Min farmors släkt kommer delvis från Finland. En anförvant  med det svenskklingande namnet Johanna Söderman och av  finlandssvenskt ursprung, valde någon gång på 1800-talet att flytta från Vasa i Finland till Umeå i Sverige eftersom Sverige i något krig hade förlorat Finland till Ryssland, och denna företagsamma Johanna ville vara svensk och inte rysk. Fram till början av 1800-talet var ju Filand en del av Sverige. Tycker Butterflower att Johanna var svensk, finsk eller rysk? Anser Butterflower att jag, som har dessa personer i min släkts historia inte är svensk? Om så är fallet, vad är jag då? Min mans släkt kommer från Skåne. Skåne var danskt fram till freden i Roskilde 1658 och försvenskades lite i taget fram till 1719, då det allmänt anses att Skåne var helt integrerat med Sverige.

Hur anser Butterflower att mina och min mans barn ska betraktas? OBS vi har både biobarn och adopterade barn.

Herregud, gränsdragningar är ju bara något som människor har hittat på. Gränser ändras. Människor flyttar på sig. Det har de alltid gjort. Familjer ser olika ut. Adoptioner är inget nytt fenomen. Ända sedan Gamla Testamentet har adoption förekommit. Jag tänker på Moses i vassen som adopterades av Faraos dotter. Snälla smörblomma, varför denna vendetta mot adopterade och deras familjer? Du behöver inte adoptera om du inte vill, men varför slår du ner på oss och våra barn?
  • Emeli
    Dorian Ertymexx skrev 2011-08-14 17:19:10 följande:

Det finns inga svenskar alltså. Intressant. ;)

Ja, det är den enda rimliga slutsatsen man kan dra, i synnerhet som Sveriges gränser har ändrats många gånger under årens lopp. Under stormaktstiden  hörde ju Finland, delar av Norge, Estland, Ryssland till Sverige. Innan freden i Roskilde var ju t.ex. Skåne och Gotland danskt. Och människor har flyttat runt ....   
  • Emeli
    Plutteli skrev 2011-08-14 20:12:16 följande:
    Går inte, är man född av en invandrare så är man ju och eftersom det ärvs så är man invandrare "for ever". Fast vore intressant att se hur Butterflower ska snacka sig ur det hela för jag LOVAR att det finns invandrare i hans släkt också om man kikar bakåt i tiden ;)
    Det är klart att det finns. Hela västkusten var ju danskt fram till freden i Roskilde. Om Butterflowers släkt har levt i göteborgstrakten sedan urminnes tider måste det ju betyda att Butterflower är dansk, eller hur?
  • Emeli
    Dorian Ertymexx skrev 2011-08-14 22:20:02 följande:
    "DANSKDJÄVLAR!!!" ;)
Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?