• guldmor

Det här med egen tid

Hur gör ni med er "egna tid" i era familjer?
    Alltså då ni på egen hand hittar på något (ej storhandla!!) tex träffar vänner, kanske frissan eller tränar.
    Ja sådant som ni gör bara ni utan barn och utanför hemmet.

Vi får barn nr 2 nu i oktober och har redan börjat prata lite smått kring hur vi ska lägga upp egentiden för båda föräldrar.
    Med barn nr 1 hittade jag nästan inte på någonting utanför hemmet medan min man gjorde ganska mycket och det ledde till en hel del sura miner från min sida.
    Självklart är jag medveten att det var helt och hållet upp till mig att också hitta på något på egen hand. Men, det blev liksom inte så och då tyckte jag istället att min man "hittade på jättemycket saker".

Iallafall så ska vi ändra på det nu och se till att det blir rättvist för båda parter. För, jag anser att egentid är bara bra för oss med barn. Man måste ladda batterierna, måste få lämna sin roll som mamma/pappa för ett par timmar för att orka och fylla på med ny energi.
    Jag kan lätt tänka mig att vid varje ny månad sätta mig ner och boka in dagar för varje person som blir bundna för en själv.
    Då är båda inställda på det och förhoppningsvis blir det inga sura miner kring vem som gör mest eget osv.
    Lika många dagar för båda såklart.

Hur gör ni andra?
    Ge mig gärna tips :)

• Svar på tråden Det här med egen tid
  • guldmor

För mig handlar det också om att "fylla på med ny energi" för att vara en bättre mamma.
    Ja, att orka med vardagarna på ett bättre sätt helt enkelt.

Det handlar inte om att hänga på barer och svira omkring ute på nätterna.
    Det kan vara just så som Frösöblomster skriver - att få vara lite i fred hemma, gå och flanera lite på stan, klippa sig etc. Att vara sig själv och inte "mamman".

• guldmor
    leiasmamms skrev 2011-08-04 23:56:17 följande:
    Asså, jag förstår inte detta med "egentid"... Skaffar man inte familj för att man vill vara tillsammans?! Vi har ibland "föräldrartid" (om man nu tvunget måste ha en etikett...), då gör jag och min sambo nått tillsammans bara vi. Men att åka hemifrån bara jag själv för att inte vara tillsammans med min familj ser jag liksom ingen anledning till. När jag inte är med min man och min dotter så bara tänker jag på vad dom gör och njuter verkligen inte av att vara själv!
    Självklart skaffar man familj för att man vill vara tillsammans och det är man ju också.

Men känner du aldrig att du behöver "andas" lite?
    Vara dig själv för en stund? (haha, blev Norrlands guld-reklam här)
    Att ladda batterierna liksom?
  • Salamina
    Asså, jag förstår inte detta med "egentid"... Skaffar man inte familj för att man vill vara tillsammans?! Vi har ibland "föräldrartid" (om man nu tvunget måste ha en etikett...), då gör jag och min sambo nått tillsammans bara vi. Men att åka hemifrån bara jag själv för att inte vara tillsammans med min familj ser jag liksom ingen anledning till. När jag inte är med min man och min dotter så bara tänker jag på vad dom gör och njuter verkligen inte av att vara själv!
    Mamma till Sibelle 090316 och Anabelle 110128
  • SilverEmma

Hade jag umgåtts med min man och mina barn dygnet runt så hade jag blivit knäpp. Jag behöver min egentid.

• skånegås
    Gör du aldrig något själv? Tränar? Går på stan? Tar en promenad? Har du ALLTID alla barn och man med dig???
  • guldmor

Jag har inget dåligt samvete för att jag vill göra egna saker. Jag ser det som en tjänst för övriga i familjen också ;)

Ni som inte tycker så, det vore kul att höra hur ni resonerar kring det hela.
    Har ni inget behov av att vara själva alls någongång?

• Flickan och kråkan

leiasmamms och salamina, av ren nyfikenhet......tycker ni inte att det är skönt att ibland få vara själv. Jag passar på att ta en lång härlig dusch och att ta riktigt lång tid på mig i badrummet på helgens morgnar alldeles ensam då sambon är hemma. Jag tycker att det är fantastiskt skönt att få sitta på toaletten utan något barn i knät och duscha utan två barn som hänger över badrumskanten och babblar i mun på varandra om när jag är färdig alternativt kastar i intressanta saker . Jag tycker också att det är fantastiskt skönt att få gå och flanera på stan en stund och prova kläder i lugn och ro.....varken sambon eller mina barn är särskilt intresserade av det. Tycker även att det ska bli rätt trevligt att börja jobba deltid nu efter 3½ års föräldraledighet.....inte bara för pengarnas skull utan för att jag faktiskt gillar mitt jobb och börjar känna ett behov av lite intellektuell stimulans inom mitt intresseområde tillsammans med andra likasinnade vuxna .      

• emelyl

Vi har inga spikade dagar. Bestämmer efter hand... Vill jag göra nått så gör jag det om det passar min sambos schema (jobbar 3 skift) o att han inte har nått inplanerat.
    Till hösten ska jag börja träna mer, så även min sambo o då kommer vi har spikade dagar för detta.
    Jag kommer träna ons o torsdag o sen får han välja två dagar som han vill träna på.. O resterande dagar tar vi som de kommer.

• Rulltrappa

För min del räcker det med att jobba. Och så kan jag tänka mig att slänga in en massage någon gång ibland.

• guldmor

Ja, jobba ger ju på ett sätt egentid också. Men å andra sidan är det också ett nödvändigt ont Tungan ute

Att vara hemma med barn är ju faktiskt också en typ av "jobb" eftersom man är igång hela tiden.
    Dock ingår inte självklar lunch på en timme och raster på samma självklara sättFlört

Att ha barn och vara mamma är fantastiskt men jag ger inte upp mig själv för det. Jag är fortfarande min egna person också. Det tycker jag är jätteviktigt. Att inte glömma sig själv mitt i allt.

Är det verkligen så konstigt att känna så?

Svar på tråden Det här med egen tid