• guldmor

Det här med egen tid

Hur gör ni med er "egna tid" i era familjer?
    Alltså då ni på egen hand hittar på något (ej storhandla!!) tex träffar vänner, kanske frissan eller tränar.
    Ja sådant som ni gör bara ni utan barn och utanför hemmet.

Vi får barn nr 2 nu i oktober och har redan börjat prata lite smått kring hur vi ska lägga upp egentiden för båda föräldrar.
    Med barn nr 1 hittade jag nästan inte på någonting utanför hemmet medan min man gjorde ganska mycket och det ledde till en hel del sura miner från min sida.
    Självklart är jag medveten att det var helt och hållet upp till mig att också hitta på något på egen hand. Men, det blev liksom inte så och då tyckte jag istället att min man "hittade på jättemycket saker".

Iallafall så ska vi ändra på det nu och se till att det blir rättvist för båda parter. För, jag anser att egentid är bara bra för oss med barn. Man måste ladda batterierna, måste få lämna sin roll som mamma/pappa för ett par timmar för att orka och fylla på med ny energi.
    Jag kan lätt tänka mig att vid varje ny månad sätta mig ner och boka in dagar för varje person som blir bundna för en själv.
    Då är båda inställda på det och förhoppningsvis blir det inga sura miner kring vem som gör mest eget osv.
    Lika många dagar för båda såklart.

Hur gör ni andra?
    Ge mig gärna tips :)

• Svar på tråden Det här med egen tid
  • leiasmamms
    Flickan och kråkan skrev 2011-08-05 09:11:23 följande:

leiasmamms och salamina, av ren nyfikenhet......tycker ni inte att det är skönt att ibland få vara själv. Jag passar på att ta en lång härlig dusch och att ta riktigt lång tid på mig i badrummet på helgens morgnar alldeles ensam då sambon är hemma. Jag tycker att det är fantastiskt skönt att få sitta på toaletten utan något barn i knät och duscha utan två barn som hänger över badrumskanten och babblar i mun på varandra om när jag är färdig alternativt kastar i intressanta saker . Jag tycker också att det är fantastiskt skönt att få gå och flanera på stan en stund och prova kläder i lugn och ro.....varken sambon eller mina barn är särskilt intresserade av det. Tycker även att det ska bli rätt trevligt att börja jobba deltid nu efter 3½ års föräldraledighet.....inte bara för pengarnas skull utan för att jag faktiskt gillar mitt jobb och börjar känna ett behov av lite intellektuell stimulans inom mitt intresseområde tillsammans med andra likasinnade vuxna .      

Så att få duscha själv och gå på toa räknas också som egentid? För i så fall har jag egentid. I vår familj är det självklart att man får duscha själv och gå på toa i fred!
    Jag njuter inte av att få gå själv och prova kläder. Jag njuter inte av att jobba. Jag trivs bäst hemma med min familj. Så e de bara.

Ville bara belysa det faktum att "egentid" INTE är viktigt för alla!   
  • leiasmamms
    Flickan och kråkan skrev 2011-08-05 07:56:53 följande:
    Jag har en 3½-åring och en snart 2½-åring. Jag har varit hemma sedan äldsta föddes, båda har mer eller mindre bott i sjal första året, och mycket efter det också eftersom vi inte använder vagn (lillebror åker fortfarande på ryggen enhel del), vi har samsovit och gör det ännu och har haft barnvakt totalt två gånger - när lillebror föddes och en kväll (efter de somnat) då jag och sambon var på en konsert. Jag måste säga att jag tycker att det är underbart att sådär ibland t.ex. åka in till stan och titta på och prova kläder......BARA jag......utan sambon och utan två sjövilda barn . Egen tid innebär ju inte heller att man måste lämna, utan att man inte har huvudansvaret precis just då......att få tid att sätta sig ner och läsa en bok, och hinna tänka egna tankar. Igår gick jag och handlade i sommarkvällsvärmen när barnen somnat....utan sambon som då var hemma.....även det tyckte jag var skönt......att få vara bara jag .

Oj, då förstår jag att du behöver vara själv... Min dotter är snart 2 år. Hon sover i sin egen säng i sitt eget rum, de har hon gjort sen hon va 3 månader. Ca en gång i månaden har vi barnvakt, moster och mormor slåss om att få passa henne, och då sover hon ofta över. Och då har vi inte barnvakt för att vi själva vill det utan för att dom tigger om att få passa henne och hon ÄLSKAR att vara hos "mia o jaja" (moster och hennes man) eller hos "moooormooooor" :)
    Räknas hundpromenader till "egentid" för jag går ut med hunden själv! 
  • MalinEddie
    leiasmamms skrev 2011-08-05 11:51:20 följande:
    Oj, då förstår jag att du behöver vara själv... Min dotter är snart 2 år. Hon sover i sin egen säng i sitt eget rum, de har hon gjort sen hon va 3 månader. Ca en gång i månaden har vi barnvakt, moster och mormor slåss om att få passa henne, och då sover hon ofta över. Och då har vi inte barnvakt för att vi själva vill det utan för att dom tigger om att få passa henne och hon ÄLSKAR att vara hos "mia o jaja" (moster och hennes man) eller hos "moooormooooor" :)
    Räknas hundpromenader till "egentid" för jag går ut med hunden själv! 
    Vad är egentid för dig?
  • leiasmamms
    MalinEddie skrev 2011-08-05 08:27:37 följande:
    Utesluter det ena det andra? Vi har massor av tid tillsammans som familj men jag uppskattar också att träffa mina vänner över en middag då och då utan barn t.ex.
    Självklart inte! Men jag kan inte se behovet av att schemalägga "egentid"!
  • leiasmamms
    MalinEddie skrev 2011-08-05 11:53:55 följande:
    Vad är egentid för dig?
    Jag använder aldrig den formuleringen! Så jag vet inte!
  • leiasmamms
    guldmor skrev 2011-08-05 08:48:17 följande:
    Självklart skaffar man familj för att man vill vara tillsammans och det är man ju också.

Men känner du aldrig att du behöver "andas" lite?
    Vara dig själv för en stund? (haha, blev Norrlands guld-reklam här)
    Att ladda batterierna liksom?
    Jo att jag behöver andas lite känner jag väl ibland. Men det får jag ju göra! När jag är ute med hunden själv, eller nere i tvättstugan själv eller står och bakar själv...
    Jag är ju mig själv hela tiden! 
  • HejaFreja

Nu har vi bara ett barn (tvåan kommer i oktober), men här har vi gjort det vi kännt för så länge det har funkat för övriga familjen. Vill jag gå ut frågar jag bara om det är ok att jag gör det den eller den dagen, och det har sällan varit något problem att en känner att den alltid är hemma medans den andra jämt är ute och ränner. 
    Sambon gillar fotboll och går på i princip alla hemmamatcher, samt tränar två ggr/vecka. Fram till för ett tag sen har jag också tränat lika mycket.
    Sen är det som sagt bara att kolla så det är ok.

Så länge man bara har förståelse för att den andre behöver få tanka energi ifred precis som man själv, tror jag det blir bra.    

• leiasmamms
    skånegås skrev 2011-08-05 09:07:00 följande:
    Gör du aldrig något själv? Tränar? Går på stan? Tar en promenad? Har du ALLTID alla barn och man med dig???

Jag går ut med hunden själv! Men ja, oftas så har jag min man och min dotter med mig när jag gör något! Eller bara en av dom.
  • älskarlivet81
    leiasmamms skrev 2011-08-05 12:01:41 följande:
    Jag går ut med hunden själv! Men ja, oftas så har jag min man och min dotter med mig när jag gör något! Eller bara en av dom.
    Åh, jag tycker det är så härligt att komma iväg och träna 2 gånger/vecka! Bara tanka ny energi!
  • leiasmamms
    älskarlivet81 skrev 2011-08-05 12:03:38 följande:
    Åh, jag tycker det är så härligt att komma iväg och träna 2 gånger/vecka! Bara tanka ny energi!
    Ja alla är vi olika! Jag tankar energi tex av att sitta och bygga med duplo tillsammans med min dotter!
Svar på tråden Det här med egen tid