• guldmor

Det här med egen tid

Hur gör ni med er "egna tid" i era familjer?
    Alltså då ni på egen hand hittar på något (ej storhandla!!) tex träffar vänner, kanske frissan eller tränar.
    Ja sådant som ni gör bara ni utan barn och utanför hemmet.

Vi får barn nr 2 nu i oktober och har redan börjat prata lite smått kring hur vi ska lägga upp egentiden för båda föräldrar.
    Med barn nr 1 hittade jag nästan inte på någonting utanför hemmet medan min man gjorde ganska mycket och det ledde till en hel del sura miner från min sida.
    Självklart är jag medveten att det var helt och hållet upp till mig att också hitta på något på egen hand. Men, det blev liksom inte så och då tyckte jag istället att min man "hittade på jättemycket saker".

Iallafall så ska vi ändra på det nu och se till att det blir rättvist för båda parter. För, jag anser att egentid är bara bra för oss med barn. Man måste ladda batterierna, måste få lämna sin roll som mamma/pappa för ett par timmar för att orka och fylla på med ny energi.
    Jag kan lätt tänka mig att vid varje ny månad sätta mig ner och boka in dagar för varje person som blir bundna för en själv.
    Då är båda inställda på det och förhoppningsvis blir det inga sura miner kring vem som gör mest eget osv.
    Lika många dagar för båda såklart.

Hur gör ni andra?
    Ge mig gärna tips :)

• Svar på tråden Det här med egen tid
  • älskarlivet81
    leiasmamms skrev 2011-08-05 12:06:28 följande:
    Ja alla är vi olika! Jag tankar energi tex av att sitta och bygga med duplo tillsammans med min dotter!
    Fast jag är föräldraledig och behöver ibland paus också. Att bygga med duplo är skoj men inget som jag tankar energi av.. Tanka energi är något jag gör oftast när jag är helt ensam, framför allt om jag haft en jobbig dag med dottern.

Jag hade mått dåligt om jag inte kommit iväg på mina träningspass t.ex. 
  • MalinEddie
    HejaFreja skrev 2011-08-05 12:01:38 följande:
    Nu har vi bara ett barn (tvåan kommer i oktober), men här har vi gjort det vi kännt för så länge det har funkat för övriga familjen. Vill jag gå ut frågar jag bara om det är ok att jag gör det den eller den dagen, och det har sällan varit något problem att en känner att den alltid är hemma medans den andra jämt är ute och ränner. 
    Sambon gillar fotboll och går på i princip alla hemmamatcher, samt tränar två ggr/vecka. Fram till för ett tag sen har jag också tränat lika mycket.
    Sen är det som sagt bara att kolla så det är ok.

Så länge man bara har förståelse för att den andre behöver få tanka energi ifred precis som man själv, tror jag det blir bra.    
    Jag håller med. Något schema för egentid har vi inte här.
  • Mariamx

Leiasmamma: Varför låter du så aggressiv? Ödmjukhet i möten mellan andra människor är väl a och o. Och åtminstone viljan att försöka förstå den andra människan och dennas åsikt, utan att behöva hålla med eller ?

• Rulltrappa

Men om egentiden ska ägnas åt aktiviteter som bara är möjliga vissa tider är det minst sagt nödvändigt att schemalägga egentiden. Annars kan det bli pannkaka. :)

• Mariamx

Jag är som de flesta här i tråden, behöver vara för mig själv ibland för att fortsätta må bra, och jag har inte ens barn. Men detta beror på att jag är sån. Men jag förstår också att alla inte är som mig.

• leiasmamms
    Mariamx skrev 2011-08-05 12:13:26 följande:
    Leiasmamma: Varför låter du så aggressiv? Ödmjukhet i möten mellan andra människor är väl a och o. Och åtminstone viljan att försöka förstå den andra människan och dennas åsikt, utan att behöva hålla med eller ?

Absolut inte min mening att låta aggressiv!! {#emotions_dlg.flower} Tycker det är jättespännande att försöka förstå hur andra tänker. Och som jag sagt tidigare, belysa det faktum att alla INTE behöver "egentid"!
  • leiasmamms
    älskarlivet81 skrev 2011-08-05 12:08:31 följande:
    Fast jag är föräldraledig och behöver ibland paus också. Att bygga med duplo är skoj men inget som jag tankar energi av.. Tanka energi är något jag gör oftast när jag är helt ensam, framför allt om jag haft en jobbig dag med dottern.

Jag hade mått dåligt om jag inte kommit iväg på mina träningspass t.ex. 
    Fast när jag va föräldrarledig så funkade jag på samma sätt... Som sagt, alla är olika! :)
  • älskarlivet81
    leiasmamms skrev 2011-08-05 12:21:54 följande:
    Absolut inte min mening att låta aggressiv!! {#emotions_dlg.flower} Tycker det är jättespännande att försöka förstå hur andra tänker. Och som jag sagt tidigare, belysa det faktum att alla INTE behöver "egentid"!
    Men hade du inga intressen innan du fick barn? Tror det är mycket det det hänger på också. Jag har alltid gillat att träna, varför skulle jag sluta med det för att jag fick barn?
  • Camilita

Jag jobbar 50%, tränar 3 gånger i veckan och träffar mina vänner då och då Cool Helt underbart.

• älskarlivet81
    leiasmamms skrev 2011-08-05 12:23:42 följande:
    Fast när jag va föräldrarledig så funkade jag på samma sätt... Som sagt, alla är olika! :)
    Kul för dig ju, själv älskar jag min träning och det känns inte lämpligt att släpa med ett barn dit. Jag älskar mitt barn lika mycket bara för jag inte hänger ihop med henne dygnet runt!
Svar på tråden Det här med egen tid