Kvadrupeltest ?
Hej! Jag är i vecka 15 och skall göra kvadrupeltest imorgon på MVC. Någon annan som gjort det? Hur gick det? Någon som kan berätta mer om det? Tack :)
Hej! Jag är i vecka 15 och skall göra kvadrupeltest imorgon på MVC. Någon annan som gjort det? Hur gick det? Någon som kan berätta mer om det? Tack :)
Jag känner precis som du! Hur går man vidare om resultatet är dåligt. Men samtidigt, vf ska man bekymra sig om nåt i onödan. Förhoppningsvis är ju allt bra och då har vi oroat oss i onödan:) Jag har oxå hört att ju längre tid det tar, desto bättre resultat. Jag håller alla tummar, det kommer visa fint ska du se:)
Hej Mallan! Hoppas du mår bra?
Jag fick provresultatet idag... och "normal/låg" risknivå för min ålder är 1:130 och jag fick 1:60. Alltså lite mer än dubbel förhöjd risk... Det var lite av en chock att få det resultatet. Det var ju inte jättedåligt, men ändå inte bra...
De har bokat in FP på torsdag och vi måste ge besked senast imorgon hur vi vill göra.
Risken för missfall är ju 1:100.... usch vilket jobbigt beslut man måste ta nu....
Har du fått tid för ditt test?
Hej! Jag beklagar verkligen:( Förstår att det måste vara jobbigt. Det man ska veta är att testet är långt ifrån 100%-igt men det svåraste kvarstår ändå om du ska göra fostervattenprovet eller inte. Har du bestämt dig? Jag ska göra min blodprov nästa måndag om 1,5 vecka. Jag har inte alls tänkt vidare vad jag ska göra om resultat visar höjd risk utan jag vill först ta provet och sen får jag se. Men du har ett jättesvårt beslut att fatta:( Jag vet inte ens vad jag ska säga för jag vet inte vad jag själv hade gjort. Jag önskar dig lycka till oavsett vad du beslutat att göra. Hör gärna av dig.
Hej! Vi beslutade oss för att göra fostervattenprov. Eftersom testet visade hög risk så kände vi att vi ville det. Vi hade annars gått och oroat oss ända till förlossningen och det är därför bättre att veta.. Jag gjorde det i förmiddags och det gick väldigt bra. Otroligt duktig läkare! Till och med vår lilla bebis gjorde V-tecknet åt oss! Så det måste ju vara ett gott tecken?
. Vi fick en bild på det. Nu väntar nervösa och långa dagar innan vi får besked, men vi fick en god feeling idag, så jag är lugnare än jag trodde. Hoppas allt går bra på ditt prov! Hör gärna av dig när du fått svar :)
Vad härligt att läsa ditt inlägg:) Såklart det är ett gott tecken! Må så gott:)
Tack detsamma :)
Fick beskedet på fostervattenprovet idag och allt var bra!!! Jippie!! Sååå skönt... Nu kan man verkligen glädjas och njuta av allt. Ska på RUL på fredag, spännande att få kika mera och få lite fler bilder :)
Det är på måndag du skall göra ditt kvadrupel? Hoppas allt går bra. Berätta gärna hur det gick.
Vi hörs!
Ååh tack LivräddMedStil
.
Jag tror man kan göra kvadrupeltestet mellan vecka 15-22. Jag gjorde det i vecka 15+3.
Tror det är bra att ta det så fort som möjligt, för man får vänta ca 10-12 dagar innan man får svaret.
Jag fick vänta 11 dagar. Eftersom jag då var så långt gången (17+3) så var det bråttom med fostervattenprov. Fick tid på 2 dagar.
Tror kvadrupel är detsamma som trippel, men är inte säker....
Eftersom kvadrupel är en riskanalys och inte är 100%, så väljer vissa att gå direkt på fostervattenprov.
Men det man skall tänka på då är att det inte är någon risk för något när man gör kvadrupeltestet. Däremot finns det ju vissa risker för MF när man gör fostervattenprov...
Vet inte hur lång väntetiden är generellt. Beror nog på vilken MVC/Sjukhus man tillhör.
Hur går dina tankar kring allt? Hur gammal är du?
Ja det jag funderar på är om det för det första är så att jag "borde" göra det... är 32 år, inget ärftligt vad vi vet.
Sen funderar jag på om man skall göra kvadrupeltestet eller gå direkt på fostervattensprovet istället kanske... i så fall.
Värsta beslutsångesten.