• Mammut och Papput

Riktig pizzadeg!

Söker recept på en riktigt god pizzadeg. De jag provat tidigare är med bakpulver och mjölk/fil osv, men det blir inte alls som jag tänkt. Har även provat på jäst osv som ska ligga i kylen över natten, men tycker inte att resultatet var värt besväret... Har ni några recept eller bra tips?

• Svar på tråden Riktig pizzadeg!
  • StilaM
    Mammut och Papput skrev 2011-08-06 13:23:38 följande:
    Jag har hört att pizzerior har öl i degen, hm?
    Min sambo har jobbat som kock i italienska restauranger i 12 år. Han har lärt sig att göra som ovan.
  • änglen
    StilaM skrev 2011-08-06 13:47:53 följande:
    Min sambo har jobbat som kock i italienska restauranger i 12 år. Han har lärt sig att göra som ovan.
    alltså den med vatten jäst & mjöl & salt? hade de inte nåt mer eller jäste de på särskilt sätt? hade de socker i? eller nåt mer?
  • StilaM
    änglen skrev 2011-08-06 14:09:12 följande:
    alltså den med vatten jäst & mjöl & salt? hade de inte nåt mer eller jäste de på särskilt sätt? hade de socker i? eller nåt mer?
    Han rör ut jästen i lite ljummet vatten, lite socker och lite salt och en halvriklig skvätt med olivolja (denna gör enligt Salvatore, hans läromästare, pizzadegen krispig). Sedan rör han i mjöl tills degen är smidig och mjuk (inte för mycket mjöl, alltså - bearbeta väl). Så får den jäsa. Sedan gör han pizza. Tunt kavlad botten, lite tomatsås och riven ost, därefter vald fyllning.
  • Mammut och Papput
    partouze skrev 2011-08-06 14:19:54 följande:
    Vad är en pizzasten :)?
    En stenplatta man lägger i ugnen för att få jämnare värme och krispigare yta på pizzan. Surfa lite ;)
  • änglen
    StilaM skrev 2011-08-06 14:21:58 följande:
    Han rör ut jästen i lite ljummet vatten, lite socker och lite salt och en halvriklig skvätt med olivolja (denna gör enligt Salvatore, hans läromästare, pizzadegen krispig). Sedan rör han i mjöl tills degen är smidig och mjuk (inte för mycket mjöl, alltså - bearbeta väl). Så får den jäsa. Sedan gör han pizza. Tunt kavlad botten, lite tomatsås och riven ost, därefter vald fyllning.
    tackar :)
Svar på tråden Riktig pizzadeg!