• Mammut och Papput

Riktig pizzadeg!

Söker recept på en riktigt god pizzadeg. De jag provat tidigare är med bakpulver och mjölk/fil osv, men det blir inte alls som jag tänkt. Har även provat på jäst osv som ska ligga i kylen över natten, men tycker inte att resultatet var värt besväret... Har ni några recept eller bra tips?

• Svar på tråden Riktig pizzadeg!
  • Mammut och Papput
    the black pearl skrev 2011-08-07 06:08:15 följande:
    Jag läste den här bloggen och receptet kan VERKLIGEN REKOMMENDERAS!!

pizzahemma.bloggplatsen.se/

Den som skrev bloggen vet vad den pratar om 
    Oj! Fastnade i det där! Hehe... Måste testas =)
  • Mammut och Papput

Hm, just det. Har provat en gång att dela på de vanliga frysta pitabröden på ICA och göra småpizzor på dem, alltså bara grädda tills osten smält typ, det blev då bättre än att göra degen själv som jag gjort tidigare :)

• carnitas01
    principessan skrev 2011-08-06 21:08:12 följande:
    Kolla leilas på recept.nu!!! Det är jättebra!
    Liela använder i alla fall inte vanligt vetemjöl, det kändes bra.
    Durum eller vetemjöl special skall användas pga deras höga proteinhalt som ger en bättre pizzadeg.
    och att flera här har vanligt vetemjöl i sin deg får en att bli ledsen i ögat.

Sen om man ska göra det ordentligt så ska man göra poolish och botgöring, då får man den ultimata pizzadegen.

Om man vill köpa billig pizzasten så kan man köpa granitsplattor på en del byggvaruhus som K routa tex.
  • the black pearl
    carnitas01 skrev 2011-08-07 14:09:22 följande:
    Liela använder i alla fall inte vanligt vetemjöl, det kändes bra.
    Durum eller vetemjöl special skall användas pga deras höga proteinhalt som ger en bättre pizzadeg.
    och att flera här har vanligt vetemjöl i sin deg får en att bli ledsen i ögat.

Sen om man ska göra det ordentligt så ska man göra poolish och botgöring, då får man den ultimata pizzadegen.

Om man vill köpa billig pizzasten så kan man köpa granitsplattor på en del byggvaruhus som K routa tex.
    Jag tror inte att de kör med durum och special på pizzerior i sverige (om det är den pizzan vi ska eftersträva), 1 kg vetemjöl kostar ca 5 kr, 1 kg durum betalade jag idag 23,50 kr på ica.

Att det kanske blir godare med lite durum är dock mycket möjligt. 
  • carnitas01
    the black pearl skrev 2011-08-07 16:01:45 följande:
    Jag tror inte att de kör med durum och special på pizzerior i sverige (om det är den pizzan vi ska eftersträva), 1 kg vetemjöl kostar ca 5 kr, 1 kg durum betalade jag idag 23,50 kr på ica.

Att det kanske blir godare med lite durum är dock mycket möjligt. 
    Du jag pratar om riktig pizza.
  • StilaM
    carnitas01 skrev 2011-08-07 16:15:36 följande:
    I Italien använder de ofta 60-70 procent vanligt vete och 40-30 procent durum.
  • the black pearl
    carnitas01 skrev 2011-08-07 16:15:36 följande:
    Jag trodde vi pratade om svensk pizza och inte italiensk. De svenska är inte RIKTIGA då, utan falska enligt dig. Jag pratade om svensk, inte italiensk.
  • the black pearl
    StilaM skrev 2011-08-07 17:09:39 följande:
    I Italien använder de ofta 60-70 procent vanligt vete och 40-30 procent durum.
    Ja i Italiten, stämmer bra
  • carnitas01
    the black pearl skrev 2011-08-07 19:21:41 följande:
    Jag trodde vi pratade om svensk pizza och inte italiensk. De svenska är inte RIKTIGA då, utan falska enligt dig. Jag pratade om svensk, inte italiensk.
    Och jag som trodde vi pratade om riktig pizzadeg, och inte budget pizzadeg från pizzerian.

Sen tycker ju inte TS det är värt besväret och göra pizzadeg på ett mer gediget sätt.
    I och med att kylskåpsmetoden ratas, som inte innebär ett skit mer arbete.
    Poolish och botgöring och mjöl av högprotein sort så kommer man sen ha en deg som är så bra den kan bli.
  • Mammut och Papput
    carnitas01 skrev 2011-08-07 20:41:17 följande:
    Och jag som trodde vi pratade om riktig pizzadeg, och inte budget pizzadeg från pizzerian.

Sen tycker ju inte TS det är värt besväret och göra pizzadeg på ett mer gediget sätt.
    I och med att kylskåpsmetoden ratas, som inte innebär ett skit mer arbete.
    Poolish och botgöring och mjöl av högprotein sort så kommer man sen ha en deg som är så bra den kan bli.
    Fast fick ju en så fin länk av "the black pearl" med kylskåpsmetoden in i minsta detalj som jag inte ratade iaf :)
  • carnitas01

I någon annan tråd förstår jag nu, för fick itne ihop det innan.
    Men när jag nu läser dina post här så verkar du itne haft pizzasten, har du då lagt pizzan på plåten och sen i ugnen?

Som sagt vad kolla K rauta/bauhaus om du inte har lust och köpa en sten för flera hundra.
    Dom har ibland granit plattor som är billiga.

Och det viktiga med stenen är tillräckligt med värme, annars kommer din pizzabotten bli lika tråkig igen.

• smöla

för de utan sten, värm plåten innan, kavla ut degen på bakplåtspaper o dra över. 
    pizzadeg:
    1 jäst
    5dl ljummet vatten
    1 tsk salt
    i nypa socker
    1/2dl rapsolja
    vetemjöl som rörs i allteftersom  tills degen släpper i från kanten låt jäsa minst en timme till dubbel storlek. tillsätt mer mjöl när ni bakar ut, räcker till två plåtar.

tomatsås
    1/2 hackad gul lök  fräses med 1 pressad vitlök
    1 burk passerade tomater
    1 msk socker
    1 lagerblad
    1 tsk peppar
    1 tsk oregano
    1/2 dl ketchup
    köttbuljong
    kokas en stund

sen använder vi alltid sås till pizzan prova det är supergott
    1 burk cremefraiche