• Pigeon

Smarta knep och husmorstips sökes!

Hej!

Jag har en blogg där jag samlar smarta tips till hemmet, gamla husmorstips och liknande men också moderna tips. Samt sånt som är bra för miljön så minskar man ner på alla kemikalier.

Just nu har jag lite idétorka på tips, så jag undrar om någon kan hjälpa mig! Söker tips på alla områden.
    Om inte annat kan det ju vara roligt att vi i tråden delar med oss av våra smarta tips till varandra.

Jag ska skriva ner ett axplock av de tips jag redan har, så blir det inte dubletter.
    Jag har ännu fler tips på min blogg: smartavardagstips.blogspot.com

- STÄDNING: Ättika! Rengör det mesta, tar bort dålig lukt och dödar bakterier. En annan vän i städningen är vanligt salt. Också bakteriedödande och saker som läggs i blöt i saltvatten över natten blir rena och fina.
    Babyvåtservetter är bra att städa med, tar även bort fläckar på kläder, väggar och möbler!
    Trasor ska kokas/tvättas ofta. Man kan också köra dem ett par minuter i mikron.

- DISK: En sockerbit är bra att rengöra vidbrända grytor med. Termosar och flaskor gör man rent med lite diskmedel, vatten samt okokt ris, bara skaka så är det rent. Eller ta lite potatisskal + vatten, då försvinner även dålig lukt.
    Avkalkning: Fyll det som ska avkalkas med hett vatten +ättika, eller vatten + pressad citron (behövs dock mer citron än ättika eftersom citronsyran är svagare).

- SMÅBARN: Lägg alltid en tidning under barnets matstol så slipper man kladdigt golv. Eller köp en sån plastskiva de har på ikea som man kan ha under kontorsstolar.
    När barnet ska bada och inte kan sitta själv, sätt det i en ikea barnstol (antilop) utan benen. Den stolen är också bra att duscha barnet i.
    Kiss i sängen tar man bort med potatismjöl. Lägg på ett lager och låt sugas in några timmar, sen dammsug. Även lukten går bort.
    Stoppa illaluktande blöjor i hundbajspåsar innan de läggs i sophinken så minskar man på lukten.
    Bästa målarförklädet: En icakasse som man klippt upp i bottnen. Handtagen blir "hängslen".

- HUSKURER: Aloe vera (krukväxt), taklök (trädgårdsväxt) eller groblad (vild växt) hjälper mot klåda, lindriga brännsår och insektsbett. Man kan också smeta på honung, rågmjöl + vatten eller äggvita.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-02 13:39
    Hoppas ni alla har sett att era tips publicerats i bloggen allt eftersom.

Ibland sprider jag ut tipsen under några dagar om ni skickar många på en gång, och vissa tips (om jag redan hade dem sedan innan) skriver jag inte in igen. Men det mesta ni skickat finns i bloggen nu!

Jag är otroligt tacksam för er hjälp!!
  • Svar på tråden Smarta knep och husmorstips sökes!
  • Nyfiken gul

ostkanter brukar man i vanliga fall riva men jag har upptäckt att det går fortare och enklare om man bara använder osthyveln och hyvlar ner direkt i såsen, på pizzan eller vad man nu ska ha det till.

hyvla på tvären så blir det lagom flisor

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • fiaa80

*Om du fått svartmögel i siliconfogen i duschutrymmet funkar det fin fint att gnugga med filmjölk.

*Om du torkat blommor, kanske astrar nu till hösten, så håller dom färgen bättre om man sprayar dem med hårspray.

* Vid torrt och sprött hår funkar kokosolja i topparna kanon.

*För att slippa unken doft i tvättmaskinen, kör den tom med en boll tvättsåpa i 90 grader då och då. 

*Är en sån som gillar att sticka, virka och sy olika djur och figurer. Sparar alltid gamla trasiga kuddar för att använda stoppningen till sådant.

*När jag ska tvätta flera maskiner börjar jag alltid med tvätt som ska hängas för att sist ta det som ska torktummlas, allt torkar snabbare iom värmen från torktummlaren.

*Brukar fräsha upp datorn med bomullsrondeller, och mellan tangenterna med tops, och handsprit. Ofta skitigare än man tror.    Tyst 

• fiaa80

Kom på en till grej som mina barn gillar, ägg stekta i pepparkaksformarna. Glad 

• Pigeon
    swimle skrev 2011-10-24 17:58:08 följande:
    Jag köper ofta flytande margarin, och för att få ut det sista i flaskan utan att man sprejar ner köket så spolar jag den i varmvatten en stund :) :) Funkar kanon då det rinner lätt och fint ner i pannan!
    tack för tipset! Detta kan man även göra med sirapsflaskan vid julbaket, eller om man har en flaska flytande honung.
    Smartavardagstips.se - Husmorstips och smarta knep i salig blandning!
  • Pigeon
    Nyfiken gul skrev 2011-10-24 18:23:29 följande:
    ostkanter brukar man i vanliga fall riva men jag har upptäckt att det går fortare och enklare om man bara använder osthyveln och hyvlar ner direkt i såsen, på pizzan eller vad man nu ska ha det till.

hyvla på tvären så blir det lagom flisor
    Så brukar jag också göra. Riva är ju så kladdigt också.
  • Pigeon
    fiaa80 skrev 2011-10-24 18:43:49 följande:
    *Om du fått svartmögel i siliconfogen i duschutrymmet funkar det fin fint att gnugga med filmjölk.

*Om du torkat blommor, kanske astrar nu till hösten, så håller dom färgen bättre om man sprayar dem med hårspray.

* Vid torrt och sprött hår funkar kokosolja i topparna kanon.

*För att slippa unken doft i tvättmaskinen, kör den tom med en boll tvättsåpa i 90 grader då och då. 

*Är en sån som gillar att sticka, virka och sy olika djur och figurer. Sparar alltid gamla trasiga kuddar för att använda stoppningen till sådant.

*När jag ska tvätta flera maskiner börjar jag alltid med tvätt som ska hängas för att sist ta det som ska torktummlas, allt torkar snabbare iom värmen från torktummlaren.

*Brukar fräsha upp datorn med bomullsrondeller, och mellan tangenterna med tops, och handsprit. Ofta skitigare än man tror.    Tyst 

Supertips! Jag kan lova att flera av dem kommer att dyka upp i bloggen framöver. Håll utkik.
  • Kim J

Nu vet jag inte om det redan tipsats om, men vi brukar ha en rulle hundlortspåsar liggandes i skötväskan och på skötbordet för att minimera odören från bajsblöjor :)
    Smidigt om man byter i vagnen tex och inte har någonstans att slänga omedelbart.. Eller är iväg hos andra utan barn. Det är alltid lite jobbigt att slänga en stinkande bajsblöja i deras köksopor!!
    de finns i flera fina färger på Ica! Svarta, rosa och blå :P

• Pigeon
    Kim J skrev 2011-10-24 21:56:39 följande:
    Nu vet jag inte om det redan tipsats om, men vi brukar ha en rulle hundlortspåsar liggandes i skötväskan och på skötbordet för att minimera odören från bajsblöjor :)
    Smidigt om man byter i vagnen tex och inte har någonstans att slänga omedelbart.. Eller är iväg hos andra utan barn. Det är alltid lite jobbigt att slänga en stinkande bajsblöja i deras köksopor!!
    Så gjorde alltid jag med, men jag tror inte jag skrivit om det i bloggen.   Tack för tipset, det kommer att dyka upp inom kort (om jag inte redan hade skrivit det då, för söka igenom först haha!)
  • Pigeon
    Kim J skrev 2011-10-24 21:56:39 följande:
    Äsch jag hade det redan.  www.smartavardagstips.se/2009/02/billiga-blojpasar.html
    Nåja, tack ändå!
  • Nyfiken gul

Nu är det tid för att tända en massa stearinljus och värmeljus - släng inte gamla ljusstumpar.

Dom är utmärkta att använda som "tändare"  till ljus där man riskerar att bränna sig i  "meckiga"  ljuslyktor och ljusstakar och funkar alldeles ypperligtt som braständare i öppna spisen eller braskaminen.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden Smarta knep och husmorstips sökes!