Smarta knep och husmorstips sökes!
Hej!
Jag har en blogg där jag samlar smarta tips till hemmet, gamla husmorstips och liknande men också moderna tips. Samt sånt som är bra för miljön så minskar man ner på alla kemikalier.
Just nu har jag lite idétorka på tips, så jag undrar om någon kan hjälpa mig! Söker tips på alla områden.
Om inte annat kan det ju vara roligt att vi i tråden delar med oss av våra smarta tips till varandra.
Jag ska skriva ner ett axplock av de tips jag redan har, så blir det inte dubletter.
Jag har ännu fler tips på min blogg: smartavardagstips.blogspot.com
- STÄDNING: Ättika! Rengör det mesta, tar bort dålig lukt och dödar bakterier. En annan vän i städningen är vanligt salt. Också bakteriedödande och saker som läggs i blöt i saltvatten över natten blir rena och fina.
Babyvåtservetter är bra att städa med, tar även bort fläckar på kläder, väggar och möbler!
Trasor ska kokas/tvättas ofta. Man kan också köra dem ett par minuter i mikron.
- DISK: En sockerbit är bra att rengöra vidbrända grytor med. Termosar och flaskor gör man rent med lite diskmedel, vatten samt okokt ris, bara skaka så är det rent.
Eller ta lite potatisskal + vatten, då försvinner även dålig lukt.
Avkalkning: Fyll det som ska avkalkas med hett vatten +ättika, eller vatten + pressad citron (behövs dock mer citron än ättika eftersom citronsyran är svagare).
- SMÅBARN: Lägg alltid en tidning under barnets matstol så slipper man kladdigt golv. Eller köp en sån plastskiva de har på ikea som man kan ha under kontorsstolar.
När barnet ska bada och inte kan sitta själv, sätt det i en ikea barnstol (antilop) utan benen. Den stolen är också bra att duscha barnet i.
Kiss i sängen tar man bort med potatismjöl. Lägg på ett lager och låt sugas in några timmar, sen dammsug. Även lukten går bort.
Stoppa illaluktande blöjor i hundbajspåsar innan de läggs i sophinken så minskar man på lukten.
Bästa målarförklädet: En icakasse som man klippt upp i bottnen. Handtagen blir "hängslen".
- HUSKURER: Aloe vera (krukväxt), taklök (trädgårdsväxt) eller groblad (vild växt) hjälper mot klåda, lindriga brännsår och insektsbett. Man kan också smeta på honung, rågmjöl + vatten eller äggvita.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-02 13:39
Hoppas ni alla har sett att era tips publicerats i bloggen allt eftersom.
Ibland sprider jag ut tipsen under några dagar om ni skickar många på en gång, och vissa tips (om jag redan hade dem sedan innan) skriver jag inte in igen. Men det mesta ni skickat finns i bloggen nu!
Jag är otroligt tacksam för er hjälp!!