• Pigeon

Smarta knep och husmorstips sökes!

Hej!

Jag har en blogg där jag samlar smarta tips till hemmet, gamla husmorstips och liknande men också moderna tips. Samt sånt som är bra för miljön så minskar man ner på alla kemikalier.

Just nu har jag lite idétorka på tips, så jag undrar om någon kan hjälpa mig! Söker tips på alla områden.
    Om inte annat kan det ju vara roligt att vi i tråden delar med oss av våra smarta tips till varandra.

Jag ska skriva ner ett axplock av de tips jag redan har, så blir det inte dubletter.
    Jag har ännu fler tips på min blogg: smartavardagstips.blogspot.com

- STÄDNING: Ättika! Rengör det mesta, tar bort dålig lukt och dödar bakterier. En annan vän i städningen är vanligt salt. Också bakteriedödande och saker som läggs i blöt i saltvatten över natten blir rena och fina.
    Babyvåtservetter är bra att städa med, tar även bort fläckar på kläder, väggar och möbler!
    Trasor ska kokas/tvättas ofta. Man kan också köra dem ett par minuter i mikron.

- DISK: En sockerbit är bra att rengöra vidbrända grytor med. Termosar och flaskor gör man rent med lite diskmedel, vatten samt okokt ris, bara skaka så är det rent. Eller ta lite potatisskal + vatten, då försvinner även dålig lukt.
    Avkalkning: Fyll det som ska avkalkas med hett vatten +ättika, eller vatten + pressad citron (behövs dock mer citron än ättika eftersom citronsyran är svagare).

- SMÅBARN: Lägg alltid en tidning under barnets matstol så slipper man kladdigt golv. Eller köp en sån plastskiva de har på ikea som man kan ha under kontorsstolar.
    När barnet ska bada och inte kan sitta själv, sätt det i en ikea barnstol (antilop) utan benen. Den stolen är också bra att duscha barnet i.
    Kiss i sängen tar man bort med potatismjöl. Lägg på ett lager och låt sugas in några timmar, sen dammsug. Även lukten går bort.
    Stoppa illaluktande blöjor i hundbajspåsar innan de läggs i sophinken så minskar man på lukten.
    Bästa målarförklädet: En icakasse som man klippt upp i bottnen. Handtagen blir "hängslen".

- HUSKURER: Aloe vera (krukväxt), taklök (trädgårdsväxt) eller groblad (vild växt) hjälper mot klåda, lindriga brännsår och insektsbett. Man kan också smeta på honung, rågmjöl + vatten eller äggvita.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-02 13:39
    Hoppas ni alla har sett att era tips publicerats i bloggen allt eftersom.

Ibland sprider jag ut tipsen under några dagar om ni skickar många på en gång, och vissa tips (om jag redan hade dem sedan innan) skriver jag inte in igen. Men det mesta ni skickat finns i bloggen nu!

Jag är otroligt tacksam för er hjälp!!
  • Svar på tråden Smarta knep och husmorstips sökes!
  • Qliana

När man vispar grädde eller dyl så kan man först ta gladpack över skålen, göra ett hål och ner med vispen i hålet. Skyddar mot stänk.

• Pigeon
    Qliana skrev 2011-10-25 22:55:51 följande:
    När man vispar grädde eller dyl så kan man först ta gladpack över skålen, göra ett hål och ner med vispen i hålet. Skyddar mot stänk.
    Bra tips! Jag har skrivit att man kan göra så med en papptallrik men gladpack måste ju bli ännu tätare. Nu slipper man köpa en sån där dyr tupperwarebunke med stänkskydd.
    Smartavardagstips.se - Husmorstips och smarta knep i salig blandning!
  • Pigeon

Någon som har lite tips på hur man får vackrare hy, finare hår eller kanske tips på hur man kan göra make-up med naturliga medel? Det verkar vara väldigt många unga tjejer som läser bloggen och de efterfrågar såna tips hela tiden. Jag som är 30+ och trebarnsmamma har nog blivit lite ringrostig på de områdena haha!

• OliviaViktor

Hejhej!
    Jag har en kastrull som bränt sönder i botten på, riktigt omöjligt (nästan, hoppas jag) att få dän! finns det några som helst tips?

• Pigeon
    OliviaViktor skrev 2011-11-06 16:34:07 följande:
    Hejhej!
    Jag har en kastrull som bränt sönder i botten på, riktigt omöjligt (nästan, hoppas jag) att få dän! finns det några som helst tips?
    Gnugga med en socklerbit!

eller

stålull!

eller

stå i blöt över natten med maskindiskmedel (½ - 1 tablett)  och vatten.
  • OliviaViktor
    Pigeon skrev 2011-11-06 16:49:39 följande:
    Gnugga med en socklerbit!

eller

stålull!

eller

stå i blöt över natten med maskindiskmedel (½ - 1 tablett)  och vatten.
    Tack för svar! =) har testat tvättmedel (eller min pojkvän gjorde det) och det funkar inte!
    Nu testar vi lacknafta.... haha

ska testa sockerbit och återkomma
  • Kimona

Spillt något på ett ljust plagg? Kleta in fläcken med schampoo och släng in i tvättmaskinen.

Illamående och kräks mycket? Ät lite popcorn eller en riskaka i bitar och drick vatten

Lägg en citronhalva vid frukten i kylen så håller den sig fräschare längre

Bananflugor? Häll ättiksprit, honung och lite diskmedel i en burk och ställ i närheten av "problemet" under natten. Häll även kokande vatten i slasken och sedan diskmedel så kan inte äggen kläckas.

Blomflugor? De små flugorna som svärmar runt krukväxterna blir du av med genom att sticka ner en tändsticka i jorden, då dör äggen.

Har katten kissat på ett olämpligt ställe? Torka upp och dutta eller spreja på ättikssprit så försvinner kisslukten så katten inte kissar där igen.

Förkylning på G? Använd mycket vitlök, ingefära och chili i maten så rensar du både ut baskilusker och snor.

Luktar det inte fräscht trots städning? Pressa en citron i lite vatten (½ dl citron till 1 dl vatten) och torka av de ytor som är nära värme, exempelvis fönsterbrädor och köksskåp vid spisen.

Slut på peeling? Blanda 1 tsk strösocker (eller en sockerbit) med din ansiktsrengöring och gnugga in i huden. Skölj av. Funkar både på kroppen och i ansiktet.

Hy utan lyster? Peela med använt kaffepulver när du duschar.

Torrt och slitet hår? Massera in Extra Virgin Olivolja där håret är torrt (inte i hårbotten) och dra på dig en badmössa eller uppklippt plastpåse som håller håret på plats. Låt det sitta kvar under natten eller ett par timmar under dagen. Skölj sedan ur och tvätta med lite balsam.

Behöver du dryga ut köttfärssåsen? Mixa morot, lök och champinjoner eller annan svamp och blanda i.

• Kimona

Termosar och annat som är svåra att få ner diskborsten i och rengöra häller man i lite vanligt ris, lite vatten och diskmedel och skakar. Blir jätterent

Svar på tråden Smarta knep och husmorstips sökes!