• chatnoir

Nu räcker det!

Är det verkligen okej att tala om adopterade barn som "importerade" och "köpta" eller kan man anmäla liknande inlägg? Jag blev själv anmäld för att jag varnade för en person som skriver helt absurda saker om adoption här i forumet. Var går gränsen för vad man får skriva? Jag tycker att en hel del som skrivits här på sistone är klart över gränsen!

Orkar snart inte läsa här eller adoptionsrubriken i känsliga rummet pga all skit som skrivs! Så tråkigt på ett fint forum där tonen hittills har varit tolerant och stöttande. Under sommaren har jag allt som oftast blivit riktigt upprörd och ledsen av att gå in och läsa här och jag tror inte att jag är ensam om att känna så. Finns det något annat forum som blir så utsatt som adoptionsforumet? Kan vi göra något för att freda oss?

• Svar på tråden Nu räcker det!
  • Hjärtat längtar

Kanske är det dags att hålla sig borta från känsliga rummet, jag tycker det är där all skit skrivs.
    Här i det vanliga adoptionsforumet, har jag inte märkt särskilt mycket iaf.

villsågärna38 skrev 2011-08-07 20:37:44 följande:
    Vi ska välja land om en månad nu. Efter lång väntan börjar det äntligen närma sig. Känns så spännande!!

Spännande? Vilka väljer ni mellan? Ni funderade på Taiwan va?

• villsågärna38
    Hjärtat längtar skrev 2011-08-07 20:45:08 följande:

Kanske är det dags att hålla sig borta från känsliga rummet, jag tycker det är där all skit skrivs.

Jo Taiwan, Tjeckien och kanske Sri Lanka är länder vi funderar på. Har även varit inne på Etiopien men vi har bara stått 2,5 år i kö hos AC så vi lägger ner det, är så himla lång kö till det landet. Hur går det för er med utredningen? Kram
  • villsågärna38

Håller med om Känsliga rummet, spårar ofta ut där och jag som trodde att man skulle vara lite extra fingertoppskänslig i det forumet men, men... verkar som att kulturen här på FL har förändrats senaste året/åren.
  • chatnoir

Mmm, kanske det som är lösningen. Men jag blir ändå frustrerad över vad folk tillåts skriva när det gäller adoption. Tycker FL-redaktionen att det är okej med vilket tonläge som helst?
  • chatnoir
    roffe skrev 2011-08-07 20:45:05 följande:
    Hehe jag antar du suckar åt mitt inlägg? Jag visste faktiskt inte innan någon förklarade.
     Jag har sett många program på tv när folk adopterar, men dom säger liksom aldrig exakt vad pengarna går till, dom säger bara tt dom ska betala en viss summa till de som tar hand om barnet.

Så det är inte så lätt att veta om man inte varit på gång att adoptera själv. Jag har även läst genom googlande, och hittar mest att man ska betala avgifter, man ska välja land, en del har krav på att man hälsar på flertalet gånger osv. Men hittills hade jag inte sett några ord som handlar exakt om vad man betalar för. :) 
    Så nej jag har inget emot adoption och jag tycker enbart adoption är fantastiskt positivt. Men jag visste inte mer ön så :) Så din tråd har hjälp mig förstå bättre iaf =)

Sen vet jag inte hur ofta folk är jobbiga för dom inte vet, men jag menade aldrig något illa iallafall. Hellre skriver jag och blir rättad och nån blir trött i huvet/irruterad, än gå runt och vara trög resten av mitt liv :)
    Roligt att du lärde dig något nytt av tråden!
  • koalabjörn

Kära Chatnoir! Kyss

Jag håller med om att stämningen tyvärr har förändrats något här på FL. Plötsligt är det en handfull människor (oftast samma människor, som själva inte har något med adoption att göra) som startar upp den ena tråden efter den andra och  "trash-talkar", förnedrar , provocerar, smutskastar och gör sitt bästa att trycka ner folk på adoptionsforumet! Vad är det för människosyn? Och varför ska den tillåtas?

Finns det ingen respekt för de totalt 60 000 svenskar som är adopterade (från 60-talet och fram till idag), och deras familjer & vänner? Och för alla som längtar efter att bilda familj genom adoption och går på obligatoriska föräldrakurser, låter sig utredas, nagelfaras och kritiskt granskas av socialtjänsten i månader eller till och med år för att ta reda på om de är lämpliga föräldrar....Nalle

Jag tror vi måste bli bättre på att anmäla dessa elaka och totalt onödiga inlägg.

När jag började här på FL så var adoptionsforumet så gott som det enda forum jag hittade där man gav varandra goda råd, uppmuntran, erfarenheter och tips, utan att håna och dumförklara vilket pågår friskt på andra forum.

Bara inlägg nr 1 i denna tråd gör mig så trött...man tänker ska hela karusellen börja NU IGEN.....{#emotions_dlg.djavulsk}

Chatnoir! Du och ni andra seriösa har betytt mycket för mig under processen. Och jag kommer fortsätta söka era goda råd framöver.

Så snälla, lämna inte FL! Anmäl istället idioter med snedvriden människosyn! Vi hjälps åt! Cool

Kram {#emotions_dlg.flower}  koalan

• roffe
    chatnoir skrev 2011-08-07 20:57:27 följande:
    Roligt att du lärde dig något nytt av tråden!
    Ja det tycker jag oxå, för då kan jag fortsätta sprida det på andra platser och lära dom som inte vet.

Jag tror oftast att gruff här på fl bottnar i okunskap helt enkelt, men att folk ändå gärna skriver, för dom har inget att göra. Typ :)
  • chatnoir
    koalabjörn skrev 2011-08-07 21:00:09 följande:
    Kära Chatnoir! Kyss

Jag håller med om att stämningen tyvärr har förändrats något här på FL. Plötsligt är det en handfull människor (oftast samma människor, som själva inte har något med adoption att göra) som startar upp den ena tråden efter den andra och  "trash-talkar", förnedrar , provocerar, smutskastar och gör sitt bästa att trycka ner folk på adoptionsforumet! Vad är det för människosyn? Och varför ska den tillåtas?

Finns det ingen respekt för de totalt 60 000 svenskar som är adopterade (från 60-talet och fram till idag), och deras familjer & vänner? Och för alla som längtar efter att bilda familj genom adoption och går på obligatoriska föräldrakurser, låter sig utredas, nagelfaras och kritiskt granskas av socialtjänsten i månader eller till och med år för att ta reda på om de är lämpliga föräldrar....Nalle

Jag tror vi måste bli bättre på att anmäla dessa elaka och totalt onödiga inlägg.

När jag började här på FL så var adoptionsforumet så gott som det enda forum jag hittade där man gav varandra goda råd, uppmuntran, erfarenheter och tips, utan att håna och dumförklara vilket pågår friskt på andra forum.

Bara inlägg nr 1 i denna tråd gör mig så trött...man tänker ska hela karusellen börja NU IGEN.....{#emotions_dlg.djavulsk}

Chatnoir! Du och ni andra seriösa har betytt mycket för mig under processen. Och jag kommer fortsätta söka era goda råd framöver.

Så snälla, lämna inte FL! Anmäl istället idioter med snedvriden människosyn! Vi hjälps åt! Cool

Kram {#emotions_dlg.flower}  koalan
    Kyss
  • Sally
    roffe skrev 2011-08-07 20:45:05 följande:
    Hehe jag antar du suckar åt mitt inlägg? Jag visste faktiskt inte innan någon förklarade.
     Jag har sett många program på tv när folk adopterar, men dom säger liksom aldrig exakt vad pengarna går till, dom säger bara tt dom ska betala en viss summa till de som tar hand om barnet.

Så det är inte så lätt att veta om man inte varit på gång att adoptera själv. Jag har även läst genom googlande, och hittar mest att man ska betala avgifter, man ska välja land, en del har krav på att man hälsar på flertalet gånger osv. Men hittills hade jag inte sett några ord som handlar exakt om vad man betalar för. :) 
    Så nej jag har inget emot adoption och jag tycker enbart adoption är fantastiskt positivt. Men jag visste inte mer ön så :) Så din tråd har hjälp mig förstå bättre iaf =)

Sen vet jag inte hur ofta folk är jobbiga för dom inte vet, men jag menade aldrig något illa iallafall. Hellre skriver jag och blir rättad och nån blir trött i huvet/irruterad, än gå runt och vara trög resten av mitt liv :)
    Jo, det är skönt att du har en sådan inställning.  I känsliga rummet har det på sistone varit några enstaka individer som har absolut vägrat höra sanningen om kostnaderna, och har absolut inte tagit emot vettiga svar.  Totallt blockerat till vett och förnuft...  Därmed mitt suck....  Men du är som tur är fullständigt annorlunda!  Klart man inte vet vart kostnaderna går innan man frågar. Kul att du fick den information!
Svar på tråden Nu räcker det!