• chatnoir

Nu räcker det!

Är det verkligen okej att tala om adopterade barn som "importerade" och "köpta" eller kan man anmäla liknande inlägg? Jag blev själv anmäld för att jag varnade för en person som skriver helt absurda saker om adoption här i forumet. Var går gränsen för vad man får skriva? Jag tycker att en hel del som skrivits här på sistone är klart över gränsen!

Orkar snart inte läsa här eller adoptionsrubriken i känsliga rummet pga all skit som skrivs! Så tråkigt på ett fint forum där tonen hittills har varit tolerant och stöttande. Under sommaren har jag allt som oftast blivit riktigt upprörd och ledsen av att gå in och läsa här och jag tror inte att jag är ensam om att känna så. Finns det något annat forum som blir så utsatt som adoptionsforumet? Kan vi göra något för att freda oss?

• Svar på tråden Nu räcker det!
  • Sally
    villsågärna38 skrev 2011-08-07 20:48:08 följande:
    Jo Taiwan, Tjeckien och kanske Sri Lanka är länder vi funderar på. Har även varit inne på Etiopien men vi har bara stått 2,5 år i kö hos AC så vi lägger ner det, är så himla lång kö till det landet.
    Kul och spännande!
  • Sally
    chatnoir skrev 2011-08-07 20:56:25 följande:
    Mmm, kanske det som är lösningen. Men jag blir ändå frustrerad över vad folk tillåts skriva när det gäller adoption. Tycker FL-redaktionen att det är okej med vilket tonläge som helst?
    Håller med er både.  Känsliga rummet har gått i överdrift på sistone.  Helt fruktansvärt att moderatorerna tillåter en del som de gör, men ta bort annat ibland.  Det krävs liksom för mycket ork att gå in och läsa. Och ibland blir ens dag ganska förstörd av det som står det...
  • Hjärtat längtar
    villsågärna38 skrev 2011-08-07 20:48:08 följande:
    Jo Taiwan, Tjeckien och kanske Sri Lanka är länder vi funderar på. Har även varit inne på Etiopien men vi har bara stått 2,5 år i kö hos AC så vi lägger ner det, är så himla lång kö till det landet. Hur går det för er med utredningen? Kram

Spännande! ar Bfa sagt något om vad de tror passar för er?

Vi startar utredningen om två veckor, så det närmar sig!!! Pirrigt och nervöst, samtidigt som det känns ÄNTLIGEN!
  • villsågärna38
    Hjärtat längtar skrev 2011-08-07 21:14:19 följande:
    Spännande! ar Bfa sagt något om vad de tror passar för er?

Vi startar utredningen om två veckor, så det närmar sig!!! Pirrigt och nervöst, samtidigt som det känns ÄNTLIGEN!
    Nej vi har bara pratat löst med dem ännu. Ska ta tag i det igen i sept när vi har vårt medgivande på plats. Men syskon från Taiwan ligger ganska högt upp på listan som det ser ut nu. Oh va spännande för er att det äntligen sätter igång. Är ni fortfarande inne på Taiwan ni med?
  • Hjärtat längtar
    villsågärna38 skrev 2011-08-07 21:15:52 följande:
    Nej vi har bara pratat löst med dem ännu. Ska ta tag i det igen i sept när vi har vårt medgivande på plats. Men syskon från Taiwan ligger ganska högt upp på listan som det ser ut nu. Oh va spännande för er att det äntligen sätter igång. Är ni fortfarande inne på Taiwan ni med?
    Kul om det blir Taiwan för er tycker jag!

Ja, Taiwan känns självklart för oss. Ser inget annat lika bra alternativ. Så om vi godkänns så blir det det. Och det är ingen kö att skicka så jag hoppas det går fort med utredningen! Skrattande

Lycka till i val av land!    

• villsågärna38
    Hjärtat längtar skrev 2011-08-07 21:20:06 följande:
    Kul om det blir Taiwan för er tycker jag!

Ja, Taiwan känns självklart för oss. Ser inget annat lika bra alternativ. Så om vi godkänns så blir det det. Och det är ingen kö att skicka så jag hoppas det går fort med utredningen! Skrattande

Lycka till i val av land!    

Kul!! Vi hade också skickat via BV om vi hade passat in på deras krav men tyvärr gör vi inte det men som tur är har vi kötid hos Bfa. Lycka till nu med er utredning!! Kram
  • fabbemam

Jag vet inte riktigt hur jag ska tänka om de inlägg du skriver om. Det jag vet är att de gör ONT och väcker ILSKA men jag undrar om det är det de vill eller om de som skriver gör det av okunskap, troligen både och och endel som bara skriver i syfte att provocera. Jag har anmält några gånger och tipsat TS om att anmäla andra gånger.

Det enklaste sättet är ju som jag skrivit i någon annan tråd att vi gemensamt ignorerar dessa inlägg men å andra sidan är det ju som någon i den tråden så klookt skrev en spegling av samhället. Med tanke på att det är en spegling av samhället där det finns allt för mycket okunskap om adoption känns det viktigt att bemöta med FAKTA. På något vis känns det som att jag vill informera med fakta för att beskydda mitt barn och i alla fall informera bort endel fördommar för några individer här i världen.

Det jag i alla fall är säker på är att jag tycker det är helt fel att ta över andras trådar med helt andra frågor så som skett sista tiden  coh att det är FEGT att göra det i Känsliga rummet. Just nu känns det som om känsliga rummet utnyttjas för att gömma sina sjuka tankar och åsikter istället för som det förut i Känsligarummet/adoption användas för att skydda sina barn och sin familj om man vill dela med sig av privat information för att hjälpa andra. Ta tex. tråden om  rätten att adoptera SN- barn det var en otrolig fart med måmga sjuka anonyma inlägg tills den flyttade till Samhälle/Etik, då ändrades tonen helt och jag tror inte att det enbart beror på att den är svårare att hitta nu....

Jag tror varken ni ellerjag blev klokare av detta... Hoppas att någon av er kloka har någon bra lösning på detta!

• chatnoir
    fabbemam skrev 2011-08-07 23:21:35 följande:
    Jag vet inte riktigt hur jag ska tänka om de inlägg du skriver om. Det jag vet är att de gör ONT och väcker ILSKA men jag undrar om det är det de vill eller om de som skriver gör det av okunskap, troligen både och och endel som bara skriver i syfte att provocera. Jag har anmält några gånger och tipsat TS om att anmäla andra gånger.

Det enklaste sättet är ju som jag skrivit i någon annan tråd att vi gemensamt ignorerar dessa inlägg men å andra sidan är det ju som någon i den tråden så klookt skrev en spegling av samhället. Med tanke på att det är en spegling av samhället där det finns allt för mycket okunskap om adoption känns det viktigt att bemöta med FAKTA. På något vis känns det som att jag vill informera med fakta för att beskydda mitt barn och i alla fall informera bort endel fördommar för några individer här i världen.

Det jag i alla fall är säker på är att jag tycker det är helt fel att ta över andras trådar med helt andra frågor så som skett sista tiden  coh att det är FEGT att göra det i Känsliga rummet. Just nu känns det som om känsliga rummet utnyttjas för att gömma sina sjuka tankar och åsikter istället för som det förut i Känsligarummet/adoption användas för att skydda sina barn och sin familj om man vill dela med sig av privat information för att hjälpa andra. Ta tex. tråden om  rätten att adoptera SN- barn det var en otrolig fart med måmga sjuka anonyma inlägg tills den flyttade till Samhälle/Etik, då ändrades tonen helt och jag tror inte att det enbart beror på att den är svårare att hitta nu....

Jag tror varken ni ellerjag blev klokare av detta... Hoppas att någon av er kloka har någon bra lösning på detta!
    Du har rätt i att det inte är helt enkelt att veta hur man ska förhålla sig till det hela. Att man blir ledsen och sårad är givet, men det behöver givetvis inte betyda att åsikterna ska "förbjudas". Och visst är det i de flesta fall bäst att svara med fakta och information och hoppas att den tas emot. Problemet är väl att i nämnda exempel har informationen inte tagits emot på något sätt. Och jag reagerar som sagt på att tonen är så hård och att det tydligen är okej att uttrycka vad som helst när det gäller adoption och adopterade. Det förvånar mig eftersom det finns restriktioner vad gäller rasism osv i forumet. Kan tycka att det borde finnas gränser för vad man får uttrycka gällande en specifik grupp i samhället, i det här fallet adopterade.
  • VNmamma

Vissa diskussioner blir väldigt polariserade. Dessutom uppblandade med mycket okunskap. 

Synd. Jag önskar att det skulle gå att diskutera t ex etiken inom adoption på ett mer nyanserat sätt.
    Den stora efterfrågan på barn är problematisk och leder lätt fel. Häromdagen läste jag följande i finska tidningen Hufvudstadsbladet:

hbl.fi/nyheter/2011-07-30/adoptionen-inom-landerna-haller-pa-att-oka

I sista stycket säger en företrädare för adoptionsorganisationen Interpedia " Vissa sydeuropeiska och amerikanska organisationer lovar bygga ett barnhem – bara de får 50 barn"

Förutsatt att hon är rätt citerad, förutsatt att det hon säger är riktigt, så är det ju hemskt!

Svar på tråden Nu räcker det!