• Laila

Jag har ett litet barn, ja! (trött på kommentarer..)

Min dotter vägde 2810 g och var 47 cm lång när hon föddes. Det har tagit henne nästan 6 månader att dubbla sin födelsevikt.
    Nästan varje gång jag är på vårt familjcentrum med babykafé här i byn så får jag kommentarer av dom med större barn som är där och väger.
    Det låter oftast: "Vad liten och näpen hon är, hur gammal är hon nu?"

Jag skulle aldrig säga till nån med ett stort barn: "vilken stor och tjock unge du har" för det skulle låta nedlåtande..

Men jag tycker att dom kommentarer jag får om min unge oxå är nedlåtande! Kanske tar jag det personligt för att amningen aldrig kom igång och jag har mått väldigt dåligt av det, fått syrliga kommentarer när jag matat med flaska och liknande.

Ofta när jag är ute på samhället så frågar gamla hur gammal hon är och sen tror dom att jag skojar, jag blir vansinnig snart!!!

Finns det fler som råkar ut för samma sak, vad ska man svara till andra föräldrar när man får "taskiga" kommentarer? Eller är det jag som överdriver?
    Grejen är den att hon ÄR liten i jämförelse med andra barn som är 2-3 månader yngre, dom är både tyngre och längre men inte slänger jag dumma kommentarer till dom för det!!

Puh, skönt att "snacka"av sig lite...

(Tror det blev rekord i antalet "kommentarer" oxå.. hihi"

• Svar på tråden Jag har ett litet barn, ja! (trött på kommentarer..)
  • pabe

Jag får frågan varje gång vi är på stan:
    "Hur gammal är hon? 5-6 månader?"

Ella är 3,5 mån!!

Det är inte kul på andra hållet heller.

kram PaBe

• Bebis04

Jag tror inte att det är negativt menat...

• pabe

Menar du mig?

Jag menade inget neg...

kram!

• Isolde

Jag har en kompis som har tvillingar som snart är 10 månader. De är tvåäggingar och de är olika på alla sätt och vis: killen är stor och tjock och lik sin mamma (som själv är liten ), tjejen är liten och smal och lik sin pappa (som själv är stor ). Han ser ut som en ettåring, hon som en åttamånaders. Kontrasten mellan dem gör att folk ifrågasätter huruvida de verkligen ÄR tvillingar ...

En kommentar att skratta åt förstås, men gaaaanska tröttsamt när man hör den för femtioelfte gången. "Jo, jag är säker på att de föddes samtidigt" ...

• Jennie Brunflo

Sigrid är 7 månader....hon väger 10kg och är 70cm lång...och har strl 80-86....hur kul är det??
    Hon är mammas lilla älskling allafall!!!

Min kompis har en 4- månaders som är 56 cm och 3600gram. Han är världens goaste!! Och mycket längre fram i utvecklingen än jämnåriga i sin babygrupp!

Det spelar ingen roll hur stora de är!

• Bebis04

pabe: Jag menade att när man säger att bebbe är liten, att det inte är nåt negativt...Jag får höra att Filippa är stor, men jag tar det inte negativt för det.

Kram på er!

• Jen75

Får åxå höra att matilda är liten. Hon är minst av hennes jämåriga bäbis kompisar. Den ena lilla tjejen är en månad yngre än matilda & väger mer.
    Men hon växer som hon ska & mår bra & förljer sin kurva. Men visst känns det tradigt när alla sägar Oh va liten hon är. Men är hon verkligne 2 månader.
    Hum som om jag inte visste det. ;)

Så jag förstår dej
    KRAM

• Twilight

Japp, såna kommentarer har jag också fått ett antal gånger. Angelica vägde 2890 gram och var 47,5 cm när hon föddes, och efter det fortsatt vara rätt liten... Rund och go, men kort.
    För det mesta har jag tagit det som en komplimang när nån sagt att hon är liten o nätt men ibland så blir man tokig på folks tjatande... Vad fasiken ska man göra då??? Alla barn är olika!

• MacKay

Min tjej vägde också 2810 och var 48 lång. Dom ville inte släppa hem oss från BB för att hon bara vägde 2500 då vi skulle åka hem.......

Nu är hon tre månader och är fortfarande en liten tjej, men ligger på sin kurva som hon följer fint.

När folk kommenterar säger dom ofta "nääämen vilken liiiiten!" och då väljer jag att tolka det som "nääämen vilken söööt!"

Jag tror inte heller att alla man möter på stan vet hur stor en tremånaders baby skall vara, så deras kommentarer betyder ju i sig inte så mycket.......

• Meli

Isolde

Var tvungen att skratta lite :)
    SOm om man inte är riktigt säker på att skulle vara födda samtidigt....hihihihi

Kram

Svar på tråden Jag har ett litet barn, ja! (trött på kommentarer..)