• Laila

Jag har ett litet barn, ja! (trött på kommentarer..)

Min dotter vägde 2810 g och var 47 cm lång när hon föddes. Det har tagit henne nästan 6 månader att dubbla sin födelsevikt.
    Nästan varje gång jag är på vårt familjcentrum med babykafé här i byn så får jag kommentarer av dom med större barn som är där och väger.
    Det låter oftast: "Vad liten och näpen hon är, hur gammal är hon nu?"

Jag skulle aldrig säga till nån med ett stort barn: "vilken stor och tjock unge du har" för det skulle låta nedlåtande..

Men jag tycker att dom kommentarer jag får om min unge oxå är nedlåtande! Kanske tar jag det personligt för att amningen aldrig kom igång och jag har mått väldigt dåligt av det, fått syrliga kommentarer när jag matat med flaska och liknande.

Ofta när jag är ute på samhället så frågar gamla hur gammal hon är och sen tror dom att jag skojar, jag blir vansinnig snart!!!

Finns det fler som råkar ut för samma sak, vad ska man svara till andra föräldrar när man får "taskiga" kommentarer? Eller är det jag som överdriver?
    Grejen är den att hon ÄR liten i jämförelse med andra barn som är 2-3 månader yngre, dom är både tyngre och längre men inte slänger jag dumma kommentarer till dom för det!!

Puh, skönt att "snacka"av sig lite...

(Tror det blev rekord i antalet "kommentarer" oxå.. hihi"

• Svar på tråden Jag har ett litet barn, ja! (trött på kommentarer..)
  • Li73

Min son vägde endast 2595 och va 46cm kort.
    Jag tycker inte det är så konstigt för varken jag eller min sambo är speciellt långa och jag har alltid haft en smal benstomme, så det är ju vad man ärver ALLA ÄR OLIKA Tur e väl det.
    Jag håller med vissa andra inlägg om att de flesta som kommenterar inte har en aning om hur stor eller liten en bebis är i en viss ålder
    Dom vill nog bara ha något att säga

• Velouria

Jag fick ofta höra som gravid hur stort barn jag skulle få eftersom jag hade en rätt stor mage. Det var såå tröttsamt att höra samma kommentarer hela tiden, typ
    -Är du SÄKER på att det inte är tvillingar?
    -Oooooj vilken jättebäbis det kommer bli!
    -Men vad äter du egentligen? Raketbränsle?
    Hanna var fullkomligt normalstor när hon föddes, jag hade mycket fostervatten bara. Lustigt nog har inte en enda person sagt "oj, jag misstog mig verkligen" eller något liknande.

• Lycke

Senast igår hände detta mig, med kommentarer, fast omvänt. Träffade på mina svärföräldrars granne med hennes ettåring ; De är ungefär lika gamla va'? säger mamman säkert. Stolt som en tupp deklarerar jag att "nej, Lukas han är bara sex månader!"
    Hon blev lite paff, tyckte väl att han var "stor". Jag var bara stolt, här är ju stor och vacker!

Kan tillägga att jag är en av dem som säger "nejmen, vad liiiiten" när jag ser en bebis. Men det säger jag till ALLA bebisar, för alla är så små i jämförelse med min! Allstå inget ont uppsåt alls, utan snarare en beundran för det lilla livet!

• Laila

Jisses, vilket gensvar! Tackar för alla svar och uppmuntrande ord!!!

• Monalisan

när jag säger åh va liten o söööt menar jag bara positivt. Jag tycker ifösej att en 5 kg är sååå liten hihihi

• Themis

Min vän har en liten nätt dotter och jag tycker att hon bara är såå söt.

Och så vet jag att jag själv kommer att få en liten rund kille som redan har rejält runda kinder på UL. Vet inte alls om jag kommer att tycka det är gulligt om han ser som en liten bulldogg när han kommer ut faktiskt, även om många tycker det är charmigt...

Jaja, är det inte det ena så är det det andra...

• Linda 23

Min dotter vägde 2250 när hon föddes och var 43 cm. I dag är hon 8 månader och väger 6500 ungefär.
    Under dom här 8 månaderna har jag fått många komentarer som har sårat. Det som sårar mest är tanterna på bussen å T-banan som viskar till varandra...
    Men nu har jag "stängt av" min hörsel när det kommer idiotiska kommentarer....

• Fru Höger

Hej Laila!
    Jag har fått samma reaktioner fast omvänt... Min yngsta dotter vägde 4700 gram och var 54 cm lång när hon föddes, och har alltid fått höra vad stor och "redig" hon är... Folk har behandlat henne som om hon vore äldre än vad hon är för att hon är så stor... Nu är hon 2 år och 2 månader och väger 16500 gram och drar 104 cl i kläder... Men hon är ju bara en liten tjej och behöver att få vara så liten som hon är, även om hennes kropp är stor... Jag har nu "stängt av" öronen för detta och jag hoppas att du kan göra detsamma! Lycka till! V.

• Anna81

Hej! jag förstår dig till 100% jag får höra samma sak fast åt andra hållet, Jag blir oxå arg för sånt, Jennifer är inte tjock på nåt sätt förutom hennes kinder (som dock är så goa) men när nån säger att hon är "en liten tjocis" så brukar jag säga att är det inte dags för dig att gå med i viktväktarna.
    Jag tycker inte att man komenterar andras barn. Säg att bebisen är fin, söt, lr säg inget alls, jag skulle aldrig säga att nån annans barn var en tjockis.

• 5 barn Waldenryd

En av mina väånner har en liten dotter vist är hon liteen för sin ålder men inte fasiken går jag fram till henne och säger vad liten hennes dotter är Föräldrarna är inte speciellt stora så då får man oftast inte ett stort ´barn så jag förstår inte hur folk tänker.

• Maxe

Emelie är liten och go´, så det så!! De som säger något annat önskar nog bara att de också hade en liten näpen tjej som du har.. =) Det är ju mest killar på Familjecentrum och det är nog många mammor som egentligen önskar sig en liten tös.. Tror jag!
    Ha det bra i regnet!

Svar på tråden Jag har ett litet barn, ja! (trött på kommentarer..)