• Thessbaby

perfekta hemmafrun?

Vad är egentigen den "perfekta hemmafrun" ?
    hur ska man klä sig, hur ska man bete sig, ska man ha det skinande rent varje dag & maten på bordet när mannen kommer hem? ska man sköta alla sysslor och låta sin make sitta & stirra in i tv:n , ska man tahand om barnen & bara "vara" ? ska man alltid vara uppklädd & skötsam i håret, alltid vara nyduschad och "perfekt" ? ska  man alltid ha ett leénde på läpparna & skratta åt alla skämt.

är mannen mer lycklig då ? om man är som en "typisk" filmfru?

eller kan man bara vara sig själv? är det okej att ibland låta disken stå i 1-2dagar , är det okej att ibland köpa hem mcdonalds istället för att laga middag? är det okej att köpa färdiga frysta bullar istället för att stå & "slava" vid bakning en halv dag?
    är det okej att ibland gå osminkad oduschad med mjukiskläder på ? är det okej att dricka öl & rapa istället för att smutta på ett glas vin ? är det okej att ha dåliga dagar ibland då man är arg..?

vad anser ni ? hur är man den perfekta hemmafrun ?

youre dream is my reality
  • Svar på tråden perfekta hemmafrun?
  • Linnea 557

....och ja, har inte alla dåliga dagar ibland då man äter på McDonald's ? Känns som en mänsklig rättighet. Själv tror jag att ingen är perfekt och den som utger dig för att vara det allra minst.

• HelenaMaria

Jag fattar inte, vilken skum frågeställning. Vadå, en perfekt hemmafru, det låter som något taget ur en handbok för husmödrar från 50-talet.. Min fråga är: vem i herrans namn VILL vara en perfekt hemmafru? (Vem vill vara hemmafru överhuvudtaget, men det är en annan diskussion..)

• Lilly mama

Ted Bundy skulle skrämma livet ur mig. Al Bundy är betydligt trevligare, även om han inte är ett ideal direkt! Drömmer

• Hertha
    Lilly mama skrev 2011-08-09 13:55:29 följande:
    Ted Bundy skulle skrämma livet ur mig. Al Bundy är betydligt trevligare, även om han inte är ett ideal direkt! Drömmer
    Tack! Jag kände att det inte blev riktigt rätt men orkade inte googla.
  • vargaa

Frågan är väl vem du är hemmafru för. Är det för din mansskull, för dina barns skull, för din egen, för dina vänners..?
    Själv är jag hemma för mina barns skull i första hand, och för min egen. I sista hand för min mans skull för han skulle nog inte gråta om jag jobbade istället. Men han uppskattar ju att jag kan vara hemma med barnen och ge dem det dom behöver. Med andra ord är det viktigaste i min roll som hemmafru att ge mina barn en bra vardag och finnas där för dom. Sen innebär det ju att jag också får tid till att ta hand om annat i hemmet och det gör jag ju för att det är trevligare för mig att strosa runt om dagarna i ett rent och fint hem. Samtidigt som det också blir skitigare och stökigare när man är hemma och jag vill att mina barn lär sig hemifrån att hålla rent och snyggt omkring sig.

Sist men inte minst så tycker jag om att städa, planera, organisera, handla, laga mat, tvätta och baka. Så därför gör jag det ganska mycket. Min sambo skulle nog inte märka om jag inte dammsög 6 ggr per dag som jag gör nu, eller skurar en gång i veckan. Så som sagt är det abslut inte för hans skull jag gör det. :p

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • Lavish

Mja om jag vore hemmafru för gott skulle det vara viktigt för mig att ha en strukturerad tillvaro och inte tillåta mig att sunka ihop på någon nivå.

Att dra runt i mjukisar och oduschad och inte sköta hemmet mer än absolut nödvändigt vore isf undergången. Då skulle jag ju inte ha något existensberättigande alls, bara en ... potatissäck. Skulle bli brutalt deprimerad på nolltid.

Men å andra sidan är hemmafru verkligen inget som lockar mig alls.

• Lenora

Kan bara tala för mig själv, men i mitt liv som hemmamamma kommer det folk på besök  flera dagar i veckan och vi går ut i stort sett varenda dag så det skulle bli lite pinsamt om man inte diskat och städat på ett par dagar eller inte är ren och fräsch i hyfsade kläder.

• lunkentuss

Min dag idag med tre barn 4.5 år, 2.5 år o 1 månad:

Går upp 06 med äldsta o yngsta barnet
    07:00 får äldsta frukost bestående av en smörad macka o ett glas mjölk, varav halva mackan äts.
    07:30 vaknar mellanbarnet som ber om välling o får det. Allt äts framför alfons på dvd.
    08:00 klär sig äldsta barnet
    09:00 klär jag på mig (BH o knälångt linne) + plockar lite i vardagsrum, hall o kök (ligger kläder o leksaker överallt efter igår)

Och nu är klockan halv 9, de två stora är uppe o leker, mellanbarnet fortfarande naken o med bara välling i magen så snart blir det nog dags för lite macka/yoghurtmellis. Jag har bara linne o BH på mig, osminkad o okammad o kommer så vara. O jag har hunnit amma 4 ggr xD

Om minsta fortsätter sova nu så ska jag upp o hjälpa barnen städa sitt rum, sen blir det mellis o efter det går nog barnen ut o leker o då kanske jag sätter på en tvätt o förbereder lunch mellan blöjbyten o amning. Kommer nog borsta igenom håret vid nåt blöjbyte o tvätta ansiktet typ Efter lunchen sätter jag igång diskmaskinen o plockar undan lite snabbt. Det är alltid lite smårörigt i speciellt köket eftersom där är så litet, men med mycket grejjer. Sällan disk o sånt tack vare diskmaskinen, men istället nappflaskor, målarfärger, pussel, böcker osv som ligger o skräpar på bänk o bord...
    Försöker få lite datortid medan jag ammar o för o kväva det dåliga samvetet gentemot barnen så går jag ut o gungar lite med dom. Sen in o ev. tömma diskmaskinen o lägga tvätten i torktumlaren (om jag har lust, haha) Läsa en saga för barnen om minsta sover en längre stund o är barnen glada o på gott humör så förbereder jag så middan är klar när maken kommer hem.

Vi brukar städa undan om kvällarna, om barnen somnar tidigt. Lägga tillbaka leksaker, tömma/fylla diskmaskinen, sätta på en tvätt osv så man (jag) inte ska vakna upp till ett bombnedslag. O angående kläder/utseende... Jag har fortfarande massa gravidvikt kvar så knappt några kläder passar eller siter skönt så jag lever i mina långa linnen/klänningar o ska jag ut drar jag på mig leggings under Sminkar mig sällan o sätter upp håret i en tofs om jag "piffar till mig" Huvudsaken är att vardagslivet fungerar o känns fungerande o att man känner sig lycklig o tillfreds med livet tycker jag -oavsett lagad mat från grunden eller take away, oavsett nyduchad med senaste frisyren eller kråkbo, oavsett skinande rent hemma eller skit i hörnen =)

Jag skäms inte om det ligger ovikt tvätt i soffan, sketna kastruller på spisen eller ton av leksaker på vardagsrumsgolvet... Det kan man ju alltid ta senare

• Tygtiiger

1930 tyckte man att den perfekta hustrun - läs hemmafrun - var så här:

http://andrewhill1968.com/images/flashbacks/old%20ads/RetroGoodWifesGuide1955.jpg

Särskilt sista punkten ger mig rysningar. Men vet du vad som är ännu mer förfärligt? Min svärmor visade den för sin högstadieklass som hon undervisar. Nästan en tredjedel tyckte att ja, vadå, absolut helt rätt och kunde inte se någon ironi i det eller något fel med det alls.    

Krupke, we've got problems of our own!
  • Lavish
    Tygtiiger skrev 2011-08-12 09:51:25 följande:

andrewhill1968.com/images/flashbacks/old%20ad...

Särskilt sista punkten ger mig rysningar. Men vet du vad som är ännu mer förfärligt? Min svärmor visade den för sin högstadieklass som hon undervisar. Nästan en tredjedel tyckte att ja, vadå, absolut helt rätt och kunde inte se någon ironi i det eller något fel med det alls.    
    Nåja det står 1955 uppe i hörnet och ärligt talat tror jag inte att det där är en riktig artikel. Jag tror den är en parodi. Det är vissa detaljer, ex "remember, his topics of conversation are more important then yours" som jag knappast tror var en utbredd och accepterad åsikt ens 1955.

Men det gör det ju bara mer skrämmande att ungdomarna verkar tycka att det funkar.
  • Lenora
    Tygtiiger skrev 2011-08-12 09:51:25 följande:

andrewhill1968.com/images/flashbacks/old%20ad...

Humoristisk artikel men jag ställer mig också mycket tveksam till att den skulle vara äkta.
Svar på tråden perfekta hemmafrun?