Inlägg från: Iryelle |Visa alla inlägg
  • Iryelle

    Septembermammorna 2011

    Usch, nu går jag in i en period då jag börjar tvivla på min amning igen. Avskyr när det blir såhär. Nej, hon ligger inte och skriker av hunger men kan ligga och sparka vid bröstet för att maten inte kommer fort nog. Troligtvis en ökningsperiod men psykiskt jobbigt är det iaf.

  • Iryelle
    Flisan79 skrev 2011-12-19 16:19:25 följande:
    AngelandDevil: jag förstår inte heller. Nämnde ju tidigare att jag bara kan dricka cider då det smakar minst alkohol. Erkänner att de gånger jag dricker så är det för att parta. Att dricka en drink eller ett glas vin finna inte i min värld, herre jösses det finns ju cola

    Äh, jag dömer inte andra. Smaken är ju som baken



    Samma här, tycker ibland det kan vara gott med en öl eller en drink men jag tar oftast hellre vatten eller läsk. Och en eller två gånger om året så dricker jag för att bli rund under fötterna :)
  • Iryelle
    NessaG skrev 2011-12-19 23:20:18 följande:
    Ja slutade röka förra nyår för att lättare bli gravid, blev ironiskt nog gravid på just nyår hahahahaha Rökte 5e jan då mannen fyllde år och vi festade (liiite tidigt att då veta att man blivit gravid, plus att då hade embryot ändå inte hunnit fästa sig på väggen än..) Sen rökte jag 15e jan av den enorma chocken att ja faktiskt var gravid på riktigt (tog 4 gravtester för att vara säker då vi försökt i över ett år) och sedan rökte ja igen i maj då mamma berättade att hon hade bröstcancer och då rökte jag nog 1 cigg om dagen i några veckor tills den chocken lagt sig.Nu är jag stolt att säga att ja inte en tagit ett bloss sedan dess och jag äcklas jättemycket av lukten på cigg. Har varit sugen EN gång när jag och mamma bråkade, men det värsta suget släppte efter ca 5 minuter, är så glad att jag inte tog en cigg ur mannens ficka! Du måste vara stark, tänk på stackars barnen och hur äcklig du kommer lukta hur mycket du än kommer att tvätta dig efter varenda cigg så sätter det sig i kläderna och barn är ju sjukt mycket känsligare än oss vuxna. De kan få astma mycket mycket lättare om föräldrarna är rökare. Särskilt då just mamman, då det ju är vi som håller dem mest hela dagarna :)Varje gång du blir sugen, tänk att det är som att du dricker ett glas fimpar, aska blandat med vatten..låter mumsigt va? Tänk att ge det till dina barn att dricka ÅH GOTT VA?!!! NOOOOTT!!!!! Brukar hjälpa när man föreställer sig sådana saker uurrrkkk!!!



    Haha! Fy fan vad äckligt det sista låter! :)

    Framför allt så undrar jag faktiskt om rökare inser hur äckligt de luktar? Och är man medveten om att för att röken inte ska störa andra så måste man stå rätt i förhållande till vinden. Var konstant på min sambo om detta :) Och snälla rök inte innan ni går in i en affär som kräver personlig service, vet inte hur många gånger jag mått illa pga det. Men självklart så är jag väldigt anti cigg OCH kan feströka någon enstaka så det är väl karma ;D
  • Iryelle
    betula skrev 2011-12-20 11:19:45 följande:
    Så håller E på med, samt slår m händer o armar på bröstet. Ibland blir det bättre om jag byter bröst, men ibland håller han på så en hel amning. Skitjobbigt är det, även om jag aldrig funderat på att sluta amma eller så



    Ja, jag har blivit bättre på att byta sida när det viftas runt. Har märkt att det ibland kan vara pga att magen krånglar eller att hon behöver rapa. Men lätt är det inte, det kan man ju inte påstå.
  • Iryelle
    NessaG skrev 2011-12-21 01:38:53 följande:
    Ja eller när nån ställer sig och röker precis innan dem ska in i bilen! I VÅR BIL! Fast ja säger till. Hatar verkligen det känns verkligen som att ja sitter mitt i ett askfat FYYY så äckligt!!

    Till er som har svårt att amma pga barnet är för spralligt. Har ni provat med att ge napp istället eller helt enkelt inte amma just då? Min flicka har precis fyllt tre månader i söndags och har nu börjat vara nyfiken på allting så under amningen avbryter hon ett flertal gånger för att kolla läget runt om så att säga. Säger nej till henne varje gång hon vänder blicken (mjölken har tom sprutat henne i ögat och brukar spruta på hennes ansikte när trycket kommer precis när hon vänder huvudet osv). Detta har börjat hända varje dag nu och som sagt ja säger nej. Eftersom hon är så liten fattar hon ju inte men ja ger mig inte. Säger gör du det en gång till så får det vara för mamma får jättelikt när du gör så. O mycket riktigt tar ja bort bröstet från henne om hon gör det en gång till. Hon kan bli gnällig ibland men så går ja runt lite med henne eller börjar leka eller prata med henne. Eller byter blöja vad som för att hon inte ska vara ledsen. Ger henne till slut nappen och dö kan hon tom somna ibland och ibland vill hon inte alls ha den. Dem gng hon inte alls vill ha den då vet ja att hon verkligen är hungrig. Låter det iaf gå en kvart innan ja ger bröstet igen. Brukar funka mycket bättre den andra gången. Och ibland får ja göra om hela proceduren tills hon inte ens vill titta runt hihi. Mestadels går allt bra och då ler hon och pratar med mig och med bröstet hahahaha



    Jag håller med om att det känns som att man sitter i ett askfat. Tyvärr så reagerar många rökare med att de blir näst intill diskriminerade, att de minsann har rätt till att röka och/eller att man är gnällig så det är svårt att resonera med dem och få dem att inse att de ibland påverkar omgivningen negativt även efter de släckt ciggen. Obs! Gäller självklart inte alla.

    Jag avslutar ibland amningen och ser hur hon reagerar. Fungerar absolut att skjuta upp amningen ibland men min tjej tar inte napp så det går inte att stoppa in en sådan. Ibland äter hon lite på händerna, då väntar jag en stund o försöker igen.

    Jag älskar när de ler och pratar ivrigt med en själv och bröstet. Det är ett sånt lyckligt pladder :)
  • Iryelle

    Min tjej hade en favoritsida förut men jag har inte gjort något speciellt åt det utan det försvann av sig självt. Hon sover mest på sidan så det är ju lätt att reglera då, de gånger hon sover på rygg är ju självklart svårare men det har som sagt gett sig.

  • Iryelle

    Tack :)

    Ja du, mumia, jag hoppas också du slipper återgå till att agera snuttefilt. Jag blir smått tokig snart, förstår inte varför det är så viktigt med bröstet när de ändå somnar efter en halv minut.

  • Iryelle
    hanna elise skrev 2011-12-22 13:04:56 följande:
    Oj, nu var det längesdan jag var inne här. Jag har några sidor att läsa ikapp inser jag.

    Förra veckan var vi inblandade i en liten trafikolycka. (påkörda av en buss) Tack o lov så gick det bra och ingen blev allvarligt skadad. (även om jag och äldsta dottern fortfarande känner av det i nacken.) Hon slog i huvet i stolen framför och sen bak i sitt eget nackstöd.

    Idag fick vi iaf beskedet att vi får ersättning för alla materiella skador (bil och bilbarnssolar) eftersom det var bussens fel. Känns skönt att slippa oroa sig för den kostnaden iaf. Även om det viktigaste såklart är att vi alla klarade oss så pass bra :)

    Nu ska jag googla runt på nätet efter nya bilbarnsstolar.

     



    Åh fy! Vad skönt att det gick bra med er!
    Friiidaaay skrev 2011-12-22 14:15:16 följande:
    Hannaelise - USCH vad otäckt ! :( Tur att det gick bra med er och hoppas att det släpper i nacken med snart.. För köra akupunktur annars :) Är det någon annan som känner sig typ instängd ? Kag tror jag håller på att bli galen här hemma.. Min karl jobbar dock bara mellan 8-13 på dagarna, jag pluggar heltid och har gjort sen han kom. Men ALL ledig tid går till att plugga.. S med andra ord kommer jag knappt ut. Att lilla mannen sen haft kolik i 7-8 veckor och skrikit dag som kväll har inte gjort saken bättre.. Innan allt så var jag van att tävlingsrida, vilket jag gjort sen 4 års ålder och haft 2-5 egna hästar alltid. Nu är inga kvar och ja.. Jag känner mig lite ensam tack vare det tror jag. Samtidigt som jag ver att jag absolut inte har tid för häst just nu iom studier och lilla plutten. Det ger mig en förjäkla hemsk ångest att känna att jag vill hemifrån, så jag tjuter var och varannan dag. Jaja ! Inte meningen att gnälla.. Orden bara skrev sig själva ! Vill påpeka att jag faktiskt älskar min pojke och ångrar aldrig att han är hos mig :) Ha det gott tjejer ! Kramar



    Jag! Mycket för att hon fortfarande vägrar vagnen och selen går ju men det är ju inte så käckt när det tex regnar. Önskar jag hade körkort men hon skriker å andra sidan i babyskyddet med :) Roligt liv.
  • Iryelle
    Friiidaaay skrev 2011-12-22 14:53:47 följande:
    Iryelle - Tack ! ( på rätt sätt ) Jag är inte ensam om det iaf.. Känner mig som världens sämsta mamma för att jag vill få lite egen tid ! :(



    Jag tror de flesta föräldrar vill ha mer tid för sig själva :) Men just nu så skulle jag vara glad bara om jag kunde gå och handla mat utan att behöva tänka på om det blåser för hårt eller regnar (vädret har ju inte varit fantastiskt).
Svar på tråden Septembermammorna 2011