• Anonym

Kände mig tvingad att skänka pengar till Afrika!

Var å handlade på Lindex idag och i kassan så frågade hon mig om jag ville skänka 10 kronor till dom drabbade i Afrika. 10 kronor är inte speciellt mycket så det är absolut inga problem men tänk om det hade vart lite knapert för mig och då är det faktiskt väldigt pinsamt att säga "nej" till en ynka 10-krona när alla står och hör det. Jag vet inte varför men jag kände mig nästan tvingad till att säga ja när det var en sån struntsumma - men tänk om man inte vill/kan? Skäms man inte över att säga nej då?

• Svar på tråden Kände mig tvingad att skänka pengar till Afrika!
  • Anonym
    mylife skrev 2011-08-12 22:09:36 följande:
    Vilken organisation står bakom Lindexbössan? Är det Lindex själva. Går 10:an oavkortat till vad? Vem tar hand om pengarna och se till så de kommer fram. Betalar Lindextian korrumperade i Somalia för att få fram ngt? Jag vill veta innan jag skänker en enda krona OM min tia kommer fram till de stackarna
    Pengarna går väl till Al-shabab............det är märkligt att världen skänkt MILJARDER år ut och år in men folk svälter fortfarande. Vi kan inte bara skänka pengar. Dom måste ta ansvar själva också. Det vi sysslar med nu är konstgjord andning. Dom måste lära sig andas själva. Väst kanske måste gå in med våld och göra slut på extremislamisterna så folket får mat och vaccin. Och p-piller framförallt.
  • Anonym (Lina)
    Jennie med ie skrev 2011-08-12 22:10:53 följande:
    Inte ett dugg självklart enligt mig. Inte ens i närheten av tvång. För jag antar att de varken hotar eller utpressar eller nekar dig köpet om du inte skänker. Inte heller tvingas du berätta varför du inte lägger.
    Tycka vad man vill om tillvägagångssättet, men tvång är nåt helt annat det.
    ja alla tycker ju olika.
    Men tillägagångssättet är enligt mig att tvinga människor att skänka pengar fast de inte är beredda på det, jag skulle då säga ja, och senare tänka "vad hände nu?" 

I den situationen med människor i kö bakom sig, vill man betala och gå, absolut inte få blickar på sig att man är fattig som inte ens har råd att ge en tia
  • benedikten

Tycker inte det är fel av Lindex snarare tvärtom! Det krävs att alla gör sitt bästa för att hjälpa dom lidande i Afrika.
    Ingen vet om du på andra vägar har skänkt pengar, det är ditt eget dåliga samvete som gör att du skäms.

• Anonym
    Anonym (Jag) skrev 2011-08-12 22:05:52 följande:
    Självklart har man rätt att behålla vartenda öre av sina pengar. Jag har barn själv och DÖR vid blotta tanken att min son skulle se ut och må som barnen på bilderna. Därför ger jag bort pengar, även om jag har rätt att behålla dem. De flesta i Sverige lever i överflöd och jag tycker att man är äcklig om man bara tänker på sig själv. Min åsikt. 

Om dina barn svalt, skulle du förmodligen också bli glad om någon rik människa hjälpte dem. Tror inte att du skulle rycka på axlarna och konstatera att naturen har sin gång. Eller?

Jag har allt rätt och jag vill o tänker behålla pengarna själv för att försöka undvika att i framtiden få problem med min egna ekonomi så jag inte kan ta hand om mina barn. Blir jag arbetslös vill jag ha extra pengar så jag har råd att ge mitt barn vad det behöver.. och nej, jag är inte rik. men jag klarar mig bra på dom pengar jag får för att jag slitit med utbildningar osv.. cnc-operatör, vet inte om du har någon koll men tro inte att jag är rik. Klart jag skulle bli glad för hjälp. Men jag hjälper hellre mina nära och kära med pengaproblem än någon jag inte ens vet namnet på som förmodligen dör snart ändå. det är ju att kasta pengar i sjön. och det är det jag förväntar mig tillbaka också. i min släkt brukar vi ställa upp för varandra.

Jag är ingen sämre människa för att jag bryr mig om min familj istället för barn jag inte känner. det är dom starka som överlever.
  • Jennie med ie
    Anonym (Lina) skrev 2011-08-12 22:15:26 följande:
    ja alla tycker ju olika.
    Men tillägagångssättet är enligt mig att tvinga människor att skänka pengar fast de inte är beredda på det, jag skulle då säga ja, och senare tänka "vad hände nu?" 

I den situationen med människor i kö bakom sig, vill man betala och gå, absolut inte få blickar på sig att man är fattig som inte ens har råd att ge en tia
    Tvång och valfrihet är motsatser. Här råder valfrihet.Inte tvång. Typ punkt.
  • Anonym
    Taxi skrev 2011-08-12 22:14:34 följande:
    Usch, du är verkligen obehaglig.... En liten grej bara: det är ren jävla TUR att du och dina barn är födda (om ni nu är det) i ett välfärdsland och har fått möjlighet att skaffa dig ett välbetalt jobb, det är inte skicklighet från din sida. Inte heller är det så att gud älskade dig mer. Det är TUR!!!
    Visst är det tur.. Det finns väl inte så mycket annat att hoppas på? Och nej, inte obehaglig. men jag har rätt till min åsikt och jag har rätt att inte bry mig om dom jag inte känner,.
  • Themis
    Anonym skrev 2011-08-12 22:16:39 följande:
    Jag är ingen sämre människa för att jag bryr mig om min familj istället för barn jag inte känner. det är dom starka som överlever.
    Man skulle också kunna säga att det är de som har turen att vara födda i ett I-land som överlever.
    Taking joy in living is a woman's best cosmetic. ~Rosalind Russell
  • Stinky
    Anonym (Lina) skrev 2011-08-12 22:11:39 följande:
    Jag skänker själv dit jag vill, hur mycket jag vill, när jag vill
    Anonym (Lina) skrev 2011-08-12 22:15:26 följande:
    ja alla tycker ju olika.

Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
  • Starkast
    Jennie med ie skrev 2011-08-12 21:46:25 följande:
    Alltså, absolut är 10 kr en gång småpengar för de allra flesta i vårt land. Definitivt. Men 10 kr till alla som frågar, alla som behöver, varje gång... det blir mycket. Jag undrar precis som några före mig gjort varför det är så självklart att skänka just HIT och via DEN organisationen bara för att Lindex råkar fråga aktivt, och hur många gånger och till hur många organisationer man måste skänka innan det är okej att säga nej...
    Jag uppfattade att TS handlade om att skämmas om man inte ger tian.

Och står fast vid min åsikt att om man vet med sig att man hjälper till på annat sätt så skäms man inte.
    Om det handlar om att man inte gillar just den organisationen så skäms man inte.
    Om man ger till en organisation man själv tycker gör ett bättre jobb så skäms man inte.

Men om man inte ger någonting någonstans så skäms man! Och det tycker jag att man också bör göra.
  • Anonym (Lina)
    benedikten skrev 2011-08-12 22:16:38 följande:
    Tycker inte det är fel av Lindex snarare tvärtom! Det krävs att alla gör sitt bästa för att hjälpa dom lidande i Afrika.
    Ingen vet om du på andra vägar har skänkt pengar, det är ditt eget dåliga samvete som gör att du skäms.
    joo, både personal och kunder i butiken vet ju att jag inte ens har råd att skänka en tia...

Om jag skänk miljoner innan vet ju inte de....

Näe, en bössa utan "tiggeri" är bättre, då lägger jag två tior
Svar på tråden Kände mig tvingad att skänka pengar till Afrika!