• Border

Hur mycket vet du om barn?

En quiz för er som har och har haft barn, för er som ska ha barn, kanske skaffa barn i framtiden, eller som aldrig vill ha barn

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 18:22
    Har förstått att många tycker vissa av svaren i Quizen är fel. Ska bättra mig till nästa gång, promise

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-17 08:38
    Jag vet att föräldrapenning-frågan blev fel. Frågade min väninna som är mammaledig nu och hon sa att det är 90 dagar.
    Inga av svaren är baserade på mina egna åsikter eller värderingar utan är tagna ur boken "Barnliv"

Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Hur mycket vet du om barn?
  • Kattdamen
    hallonfot skrev 2011-08-16 18:15:06 följande:
    ja, fast här är det 90 dagar, min väninna som är mammaledig nu har 90 dagar som hon inte får ge sin sambo och tvärt om
    Det är 60 dagar som gäller i hela Sverige. Enligt försäkringskassan.

Det är nog en missuppfattning från er sida.
  • Border

La Lola skrev 2011-08-16 18:20:22 följande:
    Ok. Då har hon missuppfattat något.

"Vid gemensam vårdnad har ni som är föräldrar rätt till 240 dagar var med föräldrapenning. Av dessa är 60 dagar med sjukpenningnivå reserverade för var och en av er."

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/...

Den regeln är såklart lika i hela Sverige.
    Kattdamen skrev 2011-08-16 18:20:30 följande:

Ja, då har hon nog fattat fel
  • La Lola
    hallonfot skrev 2011-08-16 18:21:26 följande:
    Kattdamen skrev 2011-08-16 18:20:30 följande:

Ja, då har hon nog fattat fel
    Jepp.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Border
    cloudberry79 skrev 2011-08-16 18:22:09 följande:
    60 dagar är det! Och så många subjektiva frågor att det inte finns några rätta svar faktiskt.

www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/...

"Vid gemensam vårdnad har ni som är föräldrar rätt till 240 dagar var med föräldrapenning. Av dessa är 60 dagar med sjukpenningnivå reserverade för var och en av er."
    Subjektiva frågor? Dom är baserade på fakta. Vad är det som är subjektivt? Navelsträngen luktar illa... Två av frågorna är subjektiva, en fråga är det fel svar på.
  • Anonym (B)

Lyckades få 10 rätt iaf trots lite fel å så

• Rhoda Horswunce
    Fluffskalle skrev 2011-08-16 18:07:22 följande:
    Hehe och sista frågan med svaret "Föräldrar som mår bra och är lyckliga". Jag svarade "massor av tid med sina föräldrar". Med tanke på att närhet enligt quizzet är lika viktigt som föda så borde det vara rätt. Tänk om föräldrarna blir lyckliga av att shoppa med väninnorna dygnet runt, åka ensamma utomlands osv? Ger väl inte ungen något.

Jaa, jag vet, tar det alldeles för allvarligt nu men är bara sur rent allmänt :)
    Fast det star ju inte tid med utan tid ifran. Och agnar man all sin tid at att shoppa och resa och struntar totalt i sina barns behov sa mar man knappast bra egentligen, aven om man kanske inbillar sig att man gor det.

Men jag haller med om att vissa av fragorna kan ha manga olika svar.
  • yodi

Nio rätt av tio ( den som var fel var angående fp, så den var egentligen rätt)

• Tjohalia

Jag fick 8 av 10 men anser att jag hade rätt på samtliga. Dels så inser jag ju att självklart så är föda viktigare för överlevnaden än vad närhet är. Det tar mycket, mycket lång tid att dö pga brist på närhet. Sen så anser jag att det är viktigare för barnens del med massor av tid tillsammans med sina föräldrar än vad det är att ha glada och lyckliga föräldrar. Mycket av det jag blir glad och lycklig av inkluderar inte mina barn, och skulle jag hela tiden prioritera mig själv för att jag ansåg att det viktigaste för mitt barn var att jag var glad och lycklig så skulle vi inte få en massa tid tillsammans. Jag skulle lätt välja shopping framför lekparken tex om det bara hängde på mig och mina känslor. Men nu anser jag ju det vara viktigt för mina barn att vi spenderar tid tillsammans och gör saker ihop.

Flicka 050414 * Pojke 070309
Svar på tråden Hur mycket vet du om barn?