• Anonym (Undrande)

Bjöd inte min kompis på bröllopet, nu bluder hon inte in mig på sin födelsedagsfest?

Alltås, så här är det. För någa månader sedan skrev jag här och frågade hur ni tyckte jag skulle göra angående min kompis som inte kan hantera alkohol på fest. Vi skulle gifta oss och jag ar rädd att hon som vanligt skulle dricka för mycket alkohol och vara jobbig, dessutom skulle bröllopsfesten vara liten och i övrigt var bara våra släkter inbjudna.

Nåväl, eftersom flera här och främst min man tyckte vi skulle låta bli att bjuda in henne, blev det så. Hon blev rent ut sagt, väldigt sur, fast jag försökte lägga fram det fint och inte brölade att hon inte kan hantera alkohol. Jag sa kort och gott att bara släkten av ekonomiska skäl b.la är inbjuden och att det var mycket tråkigt även för mig.

Det har nu gått drygt två månader sedan jag avböjde hennes närvaro och för det första har hon som tidigare ringt 3-4 gånger per vecka, i sort sätt slutat ringa. Hon har ringt två gånger (en på bröllopet). När jag har ringt har hon varit väldigt kort i tonen.

Nu är det så här att vi har känt varandra i 15 år och hon har som tradition att alltid ha en liten föelsedagsfest när hon fyller år. alltid. Och jag har under dessa 15 år alltid blivit inbjuden. Men nu har hon fyllt år och jag blev inte inbjuden. Jag förmodar att det är ett straff fr att jag/vi inte bjöd henne på vårt bröllop och nu börjar jag ju allvarligt talat fundera på vår relation. Jag tycker det är urbota löjligt att hålla på och straffa någon för en sådan sak, om det nu är så. Och jag överväger att öht sluta se henne som vän. Men hur skulle ni se på något dylikt om det händer er?

• Svar på tråden Bjöd inte min kompis på bröllopet, nu bluder hon inte in mig på sin födelsedagsfest?
  • Karolinan01

Jag skulle nog acceptera min väns reaktion och låta hennes ilska ebba ut för att sedan prata med henne. Hon såg bröllopet som ett svek från din sida - du ser födelsedagen som ett svek från hennes.

• Perry the Platypus

Hur fint lade du fram det egentligen? Om hon inte fått veta den egentliga anledningen till varför hon inte var önskvärd så kan hon ju vara otroligt besviken som inte blev bjuden och dessutom anar att hon blivit förd bakom ljuset om varför hon inte blev bjuden.

Jag hade nog berättat som det var så hon iaf har en möjlighet att ta diskussionen med dig så att ni ev. kan komma vidare. 

På språng.
  • Anonym

Du kan väl uppvakta din vän även om även hon väljer att ha en fest/firande utan dig?

• EllanEriksson

Jag hade känt mig otroligt sårad om en vän sen 15 år inte bjöd mig på sitt bröllop.. Hade känts som om man inte var så mycket till vän. Kanske det är så hon känner?

Sen handlar det ju om hur du sa det med.. Att det bara var så att ni endast bjudit släkten eller att det faktiskt var så att hon hade en liten del i det själv så..

• Anonym (ja)

Ja du blir ju bemött lika som du bemötte din vän..rättvist fördelat

• Anonym

Jag tror inte hon håller på att straffa dig, jag tror hon reagerade mycket starkare än du tror. Hon är nog inte sur över det utan snarare väldigt sårad.
    Du har sårade henne helt enkelt och därför har hon avslutat kontakten (tillfälligt eller permanent). Om du vill ha tillbaka vänskapen så tror jag du bör fundera över situationen i en annan vinkel.

Visst att man bara bjuder släkten men nog tycker jag att en vän som man känt i 15 år och har kontakt med 3-4 gånger i veckan faktiskt räknas till släkten. Står man varandra så nära så är man ju antagligen närmare än vad man är till kusiner och andra släktingar utanför närmaste familjen. Så jag kan nog förstå hennes reaktion.

• Mandel

Ring och fråga om hon inte tänker ha sin årliga traditionsenliga födelsedags fest i år. Du har inte fått någon inbjudan och posten kan ju ha slarvat bort den eller hon kan ha glömt ringa dig.
    Då måste hon förklara sig och om hon säger att du inte är bjuden så fråga gärna varför och är det bröllopet som är orsaken tycker jag att du än en gång ska påpeka att ni endast bjöd släktingar.
    Är eran vänskap redan i gungningen pga detta så kan du faktist i all välmening nämna att hennes alkoholproblem var det som hindrade henne ifrån att bli bjuden då du så gärna ville ha haft henne med fast ni inte är släkt.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Ramborg

Det vore nog bra för henne att få veta att du är bekymrad över hennes alkoholvanor. Då har hon en chans att förändra dem. Hon är kanske inte medveten om att hon har problem.

Jag tycker du ska prata med henne om alkoholen trots att det är jobbigt.

• slemtorsk i din bralla

Det finns två delar här....

Det ena är ju hennes förhållande till alkohol som jag tycker att du som nära vän borde tagit upp med henne för länge sedan. Att börja ta upp det NU är nog ingen bra idé eftersom hon är sårad och inte så särskilt glad i dig.

Det andra är bröllopet.....jag kommer förmodligen råka ut för samma sak då jag inte kommer bjuda NÅGON av mina vänner ...eller NÅGON av mina släktingar då vi bestämt oss för att ha ett överraskningsbröllop med bara några få av våra allra närmaste familjemedlemmar....från början planerade vi något större så det är många runt mig som förväntar sig en inbjudan så jag antar att det blir en hel del sura miner men det tar jag.

Bröllop är något väldigt känsligt har jag förstått... man får inte som brudpar sortera bort NÅGON - oavsett orsak, man får inte planera som man själv vill utan man ska kompromissa så att det passar alla, annars får man räkna med sura miner tyvärr....

DIN orsak att sortera bort henne tycker jag var mycket vettig, man vill inte gå omkring på sin bröllopsdag och vara orolig för att ens bästa vän ska göra bort sig eller förstöra ens stora dag..för det ÄR brudparets stora dag...ingen annans..de som BLIR inbjudna ska ta det som en stor ära och de som inte blir inbjudna har rätt att bli lite besvikna men de har INTE rätt att bli suriga.

Jag förstår hennes reaktion att hon inte bjuder dig på födelsedagen....hon känner väl att hon inte duger som vän på din fest och då ger hon tillbaka..

Mitt förslag är att du försöker ringa henne och försöker få henne att träffa dig, mellan fyra ögon...gärna på en neutral plats typ ett fik eller något där ni kan sitta lite undanskymt och sätt dig ner och prata med henne. Tala om för henne att ni var tvugna att skära i listan och om du kan på ett snyggt och inte anklagande sätt ta upp din oro för detta med alkoholen så gör det. Men ta gärna kontakt med tex länkarna eller AA och be om hjälp hur du ska lägga upp det för om bröllop är känsligt så är missbruk ännu känsligare och hon KOMMER att bli arg på dig och hon KOMMER att reagera starkt..

• Jexter

Vänt nu. Du bjöd inte din polare sedan 15 år till ditt eget bröllop och sen lackar du på att hon inte vill hänga med dig längre? Kunde du inte sagt "hej bröllopsfest på lördag men chilla med spriten liksom mormor kommer vara där" eller någonting liknande? Jag förstår att det hela känns olustigt att ni håller på glida isär, men tonen i ditt inlägg är mer att DU är förolämpad av hennes beteende och att HON är den som äventyrar er vänskap just nu. Jag skulle vilja påstå att det nu är upp till dig att ta första steget och be om ursäkt, skriv ett mail eller nånting där du hunnit tänka igenom en riktigt bra formulering. Jag håller inte med om föregående inlägg om att låta det ebba ut och sen försöka prata med henne, vid det laget kan hon lika gärna ha gått vidare och insett att hon inte behöver dig som polare. Hände mig en gång för ett tjugotal år sedan och det ångrar jag än idag. Men vi var typ bästisar hur länge som helst och från en dag till en annan träffades vi aldrig mer - jag skojar inte det var över en natt alltså - tjoff bara. Och det handlade inte ens om en tjej :p

Så om du har något intresse av att ha kvar henne som vän är det tyvärr dags att kräla lite.

Svar på tråden Bjöd inte min kompis på bröllopet, nu bluder hon inte in mig på sin födelsedagsfest?