• Anonym (Undrande)

Bjöd inte min kompis på bröllopet, nu bluder hon inte in mig på sin födelsedagsfest?

Alltås, så här är det. För någa månader sedan skrev jag här och frågade hur ni tyckte jag skulle göra angående min kompis som inte kan hantera alkohol på fest. Vi skulle gifta oss och jag ar rädd att hon som vanligt skulle dricka för mycket alkohol och vara jobbig, dessutom skulle bröllopsfesten vara liten och i övrigt var bara våra släkter inbjudna.

Nåväl, eftersom flera här och främst min man tyckte vi skulle låta bli att bjuda in henne, blev det så. Hon blev rent ut sagt, väldigt sur, fast jag försökte lägga fram det fint och inte brölade att hon inte kan hantera alkohol. Jag sa kort och gott att bara släkten av ekonomiska skäl b.la är inbjuden och att det var mycket tråkigt även för mig.

Det har nu gått drygt två månader sedan jag avböjde hennes närvaro och för det första har hon som tidigare ringt 3-4 gånger per vecka, i sort sätt slutat ringa. Hon har ringt två gånger (en på bröllopet). När jag har ringt har hon varit väldigt kort i tonen.

Nu är det så här att vi har känt varandra i 15 år och hon har som tradition att alltid ha en liten föelsedagsfest när hon fyller år. alltid. Och jag har under dessa 15 år alltid blivit inbjuden. Men nu har hon fyllt år och jag blev inte inbjuden. Jag förmodar att det är ett straff fr att jag/vi inte bjöd henne på vårt bröllop och nu börjar jag ju allvarligt talat fundera på vår relation. Jag tycker det är urbota löjligt att hålla på och straffa någon för en sådan sak, om det nu är så. Och jag överväger att öht sluta se henne som vän. Men hur skulle ni se på något dylikt om det händer er?

• Svar på tråden Bjöd inte min kompis på bröllopet, nu bluder hon inte in mig på sin födelsedagsfest?
  • Anonym (Undrande)
    Jexter skrev 2011-08-17 08:00:52 följande:
    Vänt nu. Du bjöd inte din polare sedan 15 år till ditt eget bröllop och sen lackar du på att hon inte vill hänga med dig längre? Kunde du inte sagt "hej bröllopsfest på lördag men chilla med spriten liksom mormor kommer vara där" eller någonting liknande? Jag förstår att det hela känns olustigt att ni håller på glida isär, men tonen i ditt inlägg är mer att DU är förolämpad av hennes beteende och att HON är den som äventyrar er vänskap just nu. Jag skulle vilja påstå att det nu är upp till dig att ta första steget och be om ursäkt, skriv ett mail eller nånting där du hunnit tänka igenom en riktigt bra formulering. Jag håller inte med om föregående inlägg om att låta det ebba ut och sen försöka prata med henne, vid det laget kan hon lika gärna ha gått vidare och insett att hon inte behöver dig som polare. Hände mig en gång för ett tjugotal år sedan och det ångrar jag än idag. Men vi var typ bästisar hur länge som helst och från en dag till en annan träffades vi aldrig mer - jag skojar inte det var över en natt alltså - tjoff bara. Och det handlade inte ens om en tjej :p

Så om du har något intresse av att ha kvar henne som vän är det tyvärr dags att kräla lite.
    Fast hade det varit rätt av mig att tvinga min make att ha med min kompis på bröllopsfesten? Det var han som sa tvärnej med hänvisning till alkoholen och att hon betett sig otroligt illa sist hon var hos oss och tullade på spritförrådet hela helgen och ockuperade mig med fyllesnack i tre dagar!

Det är klart att jag blir "förolämpad" vad fan hade jag för val egentligen? Det var inte bara min fest? Det enda valet jag hade var att lägga fram för henne att det var en familjefest. Ska jag be om ursäkt för det alltså?
  • Anonym
    Anonym (Undrande) skrev 2011-08-17 10:10:25 följande:
    Fast hade det varit rätt av mig att tvinga min make att ha med min kompis på bröllopsfesten? Det var han som sa tvärnej med hänvisning till alkoholen och att hon betett sig otroligt illa sist hon var hos oss och tullade på spritförrådet hela helgen och ockuperade mig med fyllesnack i tre dagar!

Det är klart att jag blir "förolämpad" vad fan hade jag för val egentligen? Det var inte bara min fest? Det enda valet jag hade var att lägga fram för henne att det var en familjefest. Ska jag be om ursäkt för det alltså?
    Var det en familjefest eller fick andra vänner till dig/maken komma?
  • 071001

Lite svår sits tycker jag. Hade ni inga vänner alls på bröllopet utan enbart släkt finns ingen anledning för vännen att känna sig utesluten. Men, var det några vänner inbjudna kan jag förstå hennes besvikelse.
    Du skriver att hon inte kan hantera alkohol, vad menas? Blir hon otrevlig och osams med allt och alla?

• Anonym (Undrande)
    Anonym (,,) skrev 2011-08-17 09:22:53 följande:
    ja helt rätt av din vän. i hennes ögon bjöd du ju inte henne för en skit anledning. hade du däremot sagt att ja vill inte riskera att du förstör mitt bröllop för du kan inte dricka. eller så hade hon kunnat fått komma om hon ej drack. då tycker ja de e lite skillnad..
    Jag försökte blidka maken och säga att vi kan ju ge henne en chans och "kasta ut henne" ifrån festen om hon inte sköter sig (även om det också teoretiskt kändes olustigt). Men han tyckte inte det var rätt att ha henne å en fest där vi andra drack champagne samt alkohol ttll förrätt, varmrätt och efter maten. Hon hade faktiskt troligtvis inet larat av det utan att bli odräglig och att ställa kravet på att just hon skulle avstå alkohol tyckte han var orimligt och jag tyckte det lät vettigt.
  • slemtorsk i din bralla
    Anonym skrev 2011-08-17 10:12:26 följande:
    Var det en familjefest eller fick andra vänner till dig/maken komma?
    Spelar det någon roll egentligen.. TS vän har ju uppenbarligen svårt med alkoholen, detta skulle TS givetvis ha sagt till henne som orsak, men det är inte alltid så lätt att ta upp sådanna saker.

Att som någon tidigare i tråden sa att man ska säga "du får komma men ge fan i spriten" verkar ju vara lönlöst med tanke på det senaste som TS skrivit, att det fyllesnackats och tallats på spritförråd under tre dagar...

Helt seriöst TS....den här kvinnan behöver en vän som ger henne sanningen..ju mer jag läser dessto mer inser jag att hon behöver en konfrontation...följ mitt tidigare råd i att söka upp henne och sätt dig ner öga mot öga o prata med henne. Det kan knappast bli värre, och om det inte blir någon förändring så kanske du inte ska ha henne som vän. EN person med alkoholproblem är bara bästa vän med EN och det är flaskan.
  • Anonym
    slemtorsk i din bralla skrev 2011-08-17 10:15:14 följande:
    Spelar det någon roll egentligen.. TS vän har ju uppenbarligen svårt med alkoholen, detta skulle TS givetvis ha sagt till henne som orsak, men det är inte alltid så lätt att ta upp sådanna saker.

Att som någon tidigare i tråden sa att man ska säga "du får komma men ge fan i spriten" verkar ju vara lönlöst med tanke på det senaste som TS skrivit, att det fyllesnackats och tallats på spritförråd under tre dagar...

Helt seriöst TS....den här kvinnan behöver en vän som ger henne sanningen..ju mer jag läser dessto mer inser jag att hon behöver en konfrontation...följ mitt tidigare råd i att söka upp henne och sätt dig ner öga mot öga o prata med henne. Det kan knappast bli värre, och om det inte blir någon förändring så kanske du inte ska ha henne som vän. EN person med alkoholproblem är bara bästa vän med EN och det är flaskan.
    Klart det spelar roll om ts ljugit för vännen" eller inte!
  • Kattdamen

Jag tror nog att du får inse att ni inte är vänner längre.

Det är väl inte en så stor förlust, om hon blir så jobbig när hon är full.

• slemtorsk i din bralla
    Anonym skrev 2011-08-17 10:16:40 följande:
    Klart det spelar roll om ts ljugit för vännen" eller inte!
    Fast vännen sätter ju helt klart flaskan först. Att tala om för en person att du får inte komma för du skämmer ut dig när du dricker är inte så himla lätt att säga. Jag håller med om att det är en lögn och en lögn är alltid fel... men läs resten av TS inlägg om tre-dagars-tortyren....Hon har alltså tallat på sin kompis spritförråd... det är inte särskilt bra heller....

Saken här handlar INTE om ifall man ljugit eller inte utan hur man får en vän att förstå varför den inte blivit bjuden och hur man kan få den att förstå att den har ett problem... så ser jag det iaf.
  • Anonym (Undrande)
    071001 skrev 2011-08-17 10:12:50 följande:
    Lite svår sits tycker jag. Hade ni inga vänner alls på bröllopet utan enbart släkt finns ingen anledning för vännen att känna sig utesluten. Men, var det några vänner inbjudna kan jag förstå hennes besvikelse.
    Du skriver att hon inte kan hantera alkohol, vad menas? Blir hon otrevlig och osams med allt och alla?
    Vi hade bara släkt till oss där och det vet hon om. Det som händer när hon dricker alkohol blir att hon dels ockuperar mig, alltså följer i storts ätt varje steg jag tar och t ex kräver att v tar långa promenader. Det andra som händer är att hon blir otroligt pratsam samt stojig och det som främst avhandlas är "negativa saker", det är i stort sätt fel på allt här i världen och alla människor. Sist hon var här sa hon t.ex. att hon anser att vi inte borde bo i hus eftersom hon inte tror att vi kommer att klara av att sköta det. Hon klagade också på bröllopsfesten (då visste hon inte att hon inte skulle komma) och tyckte det var fel och konstigt att vi inte skulle åka på bröllopsresa t.ex. Hon beklagade sig även över min vikt. Vi är lika långa och jag väger 63 kg och hon 67 kilo och hon kan inte förstå hur det kommer sig att jag ser så tjock ut när jag väger mindre än henne. Hon ifrågasatte hur jag skulle få tag på en tillräckligt stor bröllopsklänning och tyckte jag skulle köpa en  XL!!! Och sådana här saker kan hon säga till alla människor på en fest, men mest drabbad blir jag! I påskas sårade hon t.ex. svärmor som var här jättemycket, då hon ifrågasatte hur hon hanterade en svår sjukdom hon har.
  • Anonym (Sarah)

Jag förstår din väns reaktion, jag tycker att du ska prata med henne om hur du känner och försöka reda ut det hela innan det går för långt.

Hon vill nog ha en ursäkt, ni verkar ju ha varit väldigt nära tidigare. Jag kan tänka mig att hon känner sig bortvald och sviken av dig, som om hon och hennes vänskap inte betyder något för då bjuder man in till bröllop anser jag. Varför vill man fira sitt bröllop utan sina bästa vänner, men man kan bjuda in avlägsen släkt? Var bara en reflektion, ni bjöd säkert inte hela släkten heller men du måste förstå att din vän säkerligen känner sig bortvald av dig och nu visar hon dig att är det så du vill ha det, så klarar hon sig utan dig för hon betyder ju tydligen inte så mycket för dig ändå TS? 

Svar på tråden Bjöd inte min kompis på bröllopet, nu bluder hon inte in mig på sin födelsedagsfest?