• Anonym (Undrande)

Bjöd inte min kompis på bröllopet, nu bluder hon inte in mig på sin födelsedagsfest?

Alltås, så här är det. För någa månader sedan skrev jag här och frågade hur ni tyckte jag skulle göra angående min kompis som inte kan hantera alkohol på fest. Vi skulle gifta oss och jag ar rädd att hon som vanligt skulle dricka för mycket alkohol och vara jobbig, dessutom skulle bröllopsfesten vara liten och i övrigt var bara våra släkter inbjudna.

Nåväl, eftersom flera här och främst min man tyckte vi skulle låta bli att bjuda in henne, blev det så. Hon blev rent ut sagt, väldigt sur, fast jag försökte lägga fram det fint och inte brölade att hon inte kan hantera alkohol. Jag sa kort och gott att bara släkten av ekonomiska skäl b.la är inbjuden och att det var mycket tråkigt även för mig.

Det har nu gått drygt två månader sedan jag avböjde hennes närvaro och för det första har hon som tidigare ringt 3-4 gånger per vecka, i sort sätt slutat ringa. Hon har ringt två gånger (en på bröllopet). När jag har ringt har hon varit väldigt kort i tonen.

Nu är det så här att vi har känt varandra i 15 år och hon har som tradition att alltid ha en liten föelsedagsfest när hon fyller år. alltid. Och jag har under dessa 15 år alltid blivit inbjuden. Men nu har hon fyllt år och jag blev inte inbjuden. Jag förmodar att det är ett straff fr att jag/vi inte bjöd henne på vårt bröllop och nu börjar jag ju allvarligt talat fundera på vår relation. Jag tycker det är urbota löjligt att hålla på och straffa någon för en sådan sak, om det nu är så. Och jag överväger att öht sluta se henne som vän. Men hur skulle ni se på något dylikt om det händer er?

• Svar på tråden Bjöd inte min kompis på bröllopet, nu bluder hon inte in mig på sin födelsedagsfest?
  • Ramborg

Ok så alla är SKYLDIGA att göra värsta feta bröllopet dit de bjuder alla sina vänner? För om man gör ett litet bröllop med bara släkten så har alla vänner rätt att bli sura?

Ge er, människor. Det är ju absurt.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-08-18 12:29:31 följande:
    Fattar ärligt talat inte hur Ts ens kan ställa en sådan här fråga...

Ni har varit vänner i 15 år.
    Du bjöd inte henne på ditt bröllop (skit samma anledningen).
    Nu bjöd inte vännen ts på sin fest.
    Och TS är den som är sur?

Om någon har mina sympatier så är det "vännen", inte TS.
    varför skulle BARA  den här vännen och inga andra få komma på bröllopet?
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-08-18 14:32:46 följande:
    varför skulle BARA  den här vännen och inga andra få komma på bröllopet?
    I TS framgår det tydligt att vännen skulle ha blivit bjuden till bröllopet om hon hade kunnat hantera alkohol bättre, alltså var det inte från början tänkt att bara vara ett familjebröllop - vilket man har all rätt i världen att ha. Det var inte det som var huvudproblemet, om man läser ts.

Hade TS börjat sin fråga med att hon inte bjudit sin vän för att de bestämt att inte bjuda vänner alls till bröllopet och kompisen nu var sur för det så hade jag OCKSÅ förstått ts irritation. Absolut.
    Men nu betonar TS själv tydligt att det hade med alkoholen att göra att hennes väninna valdes bort. Frågan är hur hon lade fram det för sin väninna då? Och om någon annan "vän" var bjuden till bröllopet som väninnan fått höra talas om.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-08-18 14:37:26 följande:
    I TS framgår det tydligt att vännen skulle ha blivit bjuden till bröllopet om hon hade kunnat hantera alkohol bättre, alltså var det inte från början tänkt att bara vara ett familjebröllop - vilket man har all rätt i världen att ha. Det var inte det som var huvudproblemet, om man läser ts.

Hade TS börjat sin fråga med att hon inte bjudit sin vän för att de bestämt att inte bjuda vänner alls till bröllopet och kompisen nu var sur för det så hade jag OCKSÅ förstått ts irritation. Absolut.
    Men nu betonar TS själv tydligt att det hade med alkoholen att göra att hennes väninna valdes bort. Frågan är hur hon lade fram det för sin väninna då? Och om någon annan "vän" var bjuden till bröllopet som väninnan fått höra talas om.
    Anonym (Undrande) skrev 2011-08-17 01:57:41 följande:
    ---
    Jag sa kort och gott att bara släkten av ekonomiska skäl b.la är inbjuden och att det var mycket tråkigt även för mig.

---
    så skriver TS att hon förklarade det och det var bara släkt på bröllopet.
  • Ramborg
    Anonym (Undrande) skrev 2011-08-17 10:20:56 följande:
    Sist hon var här sa hon t.ex. att hon anser att vi inte borde bo i hus eftersom hon inte tror att vi kommer att klara av att sköta det. Hon klagade också på bröllopsfesten (då visste hon inte att hon inte skulle komma) och tyckte det var fel och konstigt att vi inte skulle åka på bröllopsresa t.ex. Hon beklagade sig även över min vikt. Vi är lika långa och jag väger 63 kg och hon 67 kilo och hon kan inte förstå hur det kommer sig att jag ser så tjock ut när jag väger mindre än henne. Hon ifrågasatte hur jag skulle få tag på en tillräckligt stor bröllopsklänning och tyckte jag skulle köpa en  XL!!! Och sådana här saker kan hon säga till alla människor på en fest, men mest drabbad blir jag! I påskas sårade hon t.ex. svärmor som var här jättemycket, då hon ifrågasatte hur hon hanterade en svår sjukdom hon har.
    Dessutom har TS berättat det här om sin "vän". Oavsett om det hade varit ett släktbröllop eller inte, så skulle jag varit MYCKET tveksam till att bjuda in en person som sagt så där till mig. Jag fattar inte hur mänskan ens kan tro att hon är välkommen till vardags efter att ha betett sig så.
    Google Is Your Friend
  • MammaG

Jag tror hon redan slutat se dig som en vän, och det med rätta, så du kan nog lägga av du också.
    Att hon inte bjuder dig på sin födelsedag ser jag inte som speciellt förvånande, det hade inte jag heller gjort i samma situation.
    Du tog ett beslut som rörde betydligt mer än ert bröllop när du bestämde att hon inte skulle få komma, så nu får du stå ditt kast.
    Det passar sig inte att du hänger läpp, det är du som skapat situationen 

• Anonym
    MammaG skrev 2011-08-18 14:49:03 följande:
    Jag tror hon redan slutat se dig som en vän, och det med rätta, så du kan nog lägga av du också.
    Att hon inte bjuder dig på sin födelsedag ser jag inte som speciellt förvånande, det hade inte jag heller gjort i samma situation.
    Du tog ett beslut som rörde betydligt mer än ert bröllop när du bestämde att hon inte skulle få komma, så nu får du stå ditt kast.
    Det passar sig inte att du hänger läpp, det är du som skapat situationen 
    igen, varför skulle TS bjudit enbart den här vännen när inga andra vänner var bjudna?
  • Polly S
    Anonym (Undrande) skrev 2011-08-17 10:20:56 följande:
    Vi hade bara släkt till oss där och det vet hon om. Det som händer när hon dricker alkohol blir att hon dels ockuperar mig, alltså följer i storts ätt varje steg jag tar och t ex kräver att v tar långa promenader. Det andra som händer är att hon blir otroligt pratsam samt stojig och det som främst avhandlas är "negativa saker", det är i stort sätt fel på allt här i världen och alla människor. Sist hon var här sa hon t.ex. att hon anser att vi inte borde bo i hus eftersom hon inte tror att vi kommer att klara av att sköta det. Hon klagade också på bröllopsfesten (då visste hon inte att hon inte skulle komma) och tyckte det var fel och konstigt att vi inte skulle åka på bröllopsresa t.ex. Hon beklagade sig även över min vikt. Vi är lika långa och jag väger 63 kg och hon 67 kilo och hon kan inte förstå hur det kommer sig att jag ser så tjock ut när jag väger mindre än henne. Hon ifrågasatte hur jag skulle få tag på en tillräckligt stor bröllopsklänning och tyckte jag skulle köpa en  XL!!! Och sådana här saker kan hon säga till alla människor på en fest, men mest drabbad blir jag! I påskas sårade hon t.ex. svärmor som var här jättemycket, då hon ifrågasatte hur hon hanterade en svår sjukdom hon har.
    jag tycker du gjorde rätt TS, och som hon beter sig är hon ingen vän.
  • MammaG
    Anonym (Undrande) skrev 2011-08-17 10:10:25 följande:
    Fast hade det varit rätt av mig att tvinga min make att ha med min kompis på bröllopsfesten? Det var han som sa tvärnej med hänvisning till alkoholen och att hon betett sig otroligt illa sist hon var hos oss och tullade på spritförrådet hela helgen och ockuperade mig med fyllesnack i tre dagar!

Det är klart att jag blir "förolämpad" vad fan hade jag för val egentligen? Det var inte bara min fest? Det enda valet jag hade var att lägga fram för henne att det var en familjefest. Ska jag be om ursäkt för det alltså?
    Men då är det ju avgjort, din man dikterar vilka vänner du får eller inte får bjuda in, då är det väl lika bra att avsluta vänskapen. Han kan säkert hitta några nya vänner åt dig
  • Trivelina73

Igår släppte jag inte in min lillebror för han låg på golvet i trappan och yla att han är hungrig (hade mina två barn hemma och två kompisar till dem). Idag har han förklara på facebook att vi inte är familj. Helt ok för mig, så du... Man måste inte heller vara vänner bara för man varit det.

Nytt nick igen till någons förtret
Svar på tråden Bjöd inte min kompis på bröllopet, nu bluder hon inte in mig på sin födelsedagsfest?