• LieNy

Hjälp! Ångest inför inskolning på förskola....

Hej,

För ca 1 år sedan fick vi en liten kille i V.27+5.
    Nu har han fyllt 1 år, men sitter inte helt själv, kryper inte, pratar ytterst lite och ska nu skolas in på dagis.
    Jag är förtvivlad! Tycker att man borde få dispens vid inskolning av prematura barn på förskola.
    Vår son har haft apnéer tom. April. Och detta har väl satt sina spår i mammahjärtat då han några gånger höll på att stryka med.
    Hur ska man nu kunna lämna över honom till personalen på förskolan och känna förtroende att de ser och hör ALLT. Tex vid vilan när de ligger ute i vagn... Hur skulle de kunna märka att han slutat andas innan det är för sent, när de har så många andra barn att se efter?
    Usch, jag har så många ångestladdade känslor inför hans inskolning i mitten på oktober att jag inte vet vart jag ska ta vägen. 
    Föräldrapenningsdagarn är slut, och egentligen har jag väl inget val...  Men kanske skönt att få ventilera med er andra prematurföräldrar som förstår min tankegång.       

• Svar på tråden Hjälp! Ångest inför inskolning på förskola....
  • knäppisen

Man får som alla andra, snåla med dagarna så gott det går. Vi planerade tidigt för att vara hemme i två år med sonen (född v 29+0) så jag tog bara ut ett par dagar i veckan första året. Men av olika anledningar var han tvungen att börja redan vid 18 mån ålder. Det kändes inte jättekul, men det har faktiskt gått bra ändå. Det var massa saker som normala 18 månaders kan men som min son inte kunde, men det gick bra ändå. Personalen är van att ta hand om små barn. Och de lär sig. I en rasande fart oftast. Grupptryck är ganska bra ibland

Har han fortsatta problem med apneer så får ni prata med förskolan antingen om att ha någon som kollar honom hela tiden, eller om andningslarm.

Visst skär det i hjärtat att behöva lämna sina barn på dagis, särskilt när de haft en tuff start i livet och man kanske blivit extra överbeskyddande. men som du skriver. Du har inget val just nu och då är det bara att bita i det sura äpplet och göra det bästa av situtationen.

Lycka till. 

• bdmc

hade du/ni inte vård av barn i början när er son föddes?

vi fick en liten kille i mars och går fortfarande hemma båda två med vård av barn. har alltså inte börjat använda mina föräldradagar.  

• Eisa

Va? Jag trodde verkligen att det fanns någon form av dispens/uppskjutning när det gällde prematura barn.

Jag är chockad.

• knäppisen
    Eisa skrev 2011-08-18 18:21:00 följande:
    Va? Jag trodde verkligen att det fanns någon form av dispens/uppskjutning när det gällde prematura barn.

Jag är chockad.
    Varför ska det göra det ? Man får ta TFP sålänge barnet är inskrivet på neo eller är sjukt o vårdas i hemmet. Sen får man börja plocka föräldradagar som alla andra.
  • Nalle Puh73
    knäppisen skrev 2011-08-18 18:52:50 följande:
    Varför ska det göra det ? Man får ta TFP sålänge barnet är inskrivet på neo eller är sjukt o vårdas i hemmet. Sen får man börja plocka föräldradagar som alla andra.
    Men är man inte oftast kvar där fram till Bf datumet när man är födds så förtidigt?
    ♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Eisa
    knäppisen skrev 2011-08-18 18:52:50 följande:
    Varför ska det göra det ?
    för att barnet ej är ikapp andra barn vilket kan vara jobbigt för barnet?
  • bdmc

jo men oftast är man inskrivet till minst bf. vi är fortfarande inskrivna sonen passerade bf för över 2 månader sen

• mina12

Vi var hemma båda två i 7mån på TFP, sen började jag ta föräldradagar, så vi kunde vara hemma tills hon var 2år och har fortfarande lite dagar kvar.

Jag tycker du ska prata med barnets läkare, om barnet fortfarande är sjukt så finns det någon form av vårdbidrag att söka för att kunna vara hemma längre. 

Hoppas det löser sig på något bra sätt för er! 

• bdmc

man får 120 dagar TFP  om man inte har ett intyg på att barnet är allvarligt sjukt.

• knäppisen
    Eisa skrev 2011-08-18 19:02:22 följande:
    för att barnet ej är ikapp andra barn vilket kan vara jobbigt för barnet?
    Med 480 dagars föräldrapenning så borde man ju kunna planera och vara hemma lite längre än ett år eller ? Och det gäller ju oavsett om man får friska, sjuka, fullgångna eller prematura barn.

Är barnet sjukt, ja då får man TFP. Har det ett ökat vårdbehov kan man söka vårdbidrag. I många kommuner finns vårdnadsbidrag. Ta ett extraknäck eller ett lån. Det finns många varianter om man är lite fantasifull.

Dessutom så tror jag det gör ont MEST i mamma hjärtat. Barn är anpassningsbara och de flesta dagis är bra med små barn.

Svar på tråden Hjälp! Ångest inför inskolning på förskola....