• Annica 786

Storkusinerna taskiga

Jag har en flicka som är 4 år och hon ser upp till sina båda tjejkusiner som är 10 resp 13 år. När min tjej var mindre, var det aldrig några problem när vi träffades, utan de äldre tjejerna tyckte om att umgås med henne och ta med henne i deras lek.

Nu verkar de ha tröttnat och hon bjuds inte in i leken som förut. Jag har fått höra från mina systrar att deras döttrar tycker att det är jobbigt när vi kommer över och när jag följer med min tjej till de andra för att få in henne i leken. Jag har själv (felaktigt tycker jag nu...) slutat att ta min tjej till stortjejerna.

Nu i sommar då vi umgåtts extra mycket, har det blivit så tydligt. Min tjej kan stå i strandkanten och vänta på att de andra ska vilja bada och när de väl gör det, så springer de bara förbi henne ut på djupare vatten. Självklart engagerar jag mig i min tjej och badar med henne och tar oss närmare de andra och skojar och leker vi med, men det kommer inte längre på deras initiativ.

I helgen blev det extra smärtsamt, då vi umgicks hos en annan släkting. Alla kusinerna (totalt 5 tjejer och killar) i ålder 10-13 spelade kubb och senare någon speciell kull med regler jag inte kände till. Min tjej bjöds inte in i kubbspelet, fastän jag tycker att hon skulle ha kunnat medverka på sina villkor utan att några poäng räknades. Vid kullen tog hon själv mod till sig och sprang fram till en av stortjejerna, men fick till svar att hon inte kunde vara med. Storgråtande kom hon till mig och sa att hon inte fick vara med och leka. Jag hade själv svårt att hålla tårarna borta och jag led med henne.

Efter den händelsen har jag spottat upp mig några pinnhål och insett att detta inte kan fortgå! Jag har tagit upp det med mina systrar lite kort på telefon och vi kommer snart att träffas för att diskutera hur vi ska ingripa. Problemet är att i alla fall min ena syster uttryckte på telefon att hon inte tycker att de stora ska behöva "ta hand om" min dotter. Hon utvecklade att hon menade att de inte skulle behöva hjälpa henne med t.ex. när hon skulle kasta i kubb och att förklara hur spelet går till. Det tyckte hon att jag skulle vara med och göra. De andra har ju så kul ihop och inte skulle de behöva hjälpa min dotter.

Nu undrar jag hur ni andra resonerar. Själv tycker jag att det är ett mycket taskigt resonemang av mina systrar! Det normala borde väl vara att barnen leker tillsammans och hjälper dem som behöver hjälp!? Inte tror jag att de stora barnen vill ha mig svansandes runt i deras lekar och det är ju kusinerna som min dotter vill leka med - inte mig!

Och varför är det så att de stora har förlorat intresset i min tjej? Är det för att hon inte är "bebis" längre och inte rolig på det sättet?

Vore tacksam för alla slags kommentarer, för att veta vad de flesta tycker och vad som borde vara normalt beteende.

• Svar på tråden Storkusinerna taskiga
  • haannab
    Bonanza skrev 2011-08-18 14:27:19 följande:
    I hennes TS framgår det klart och tydligt att hon anser att de större barnen ska bada med hennes dotter, spela kubb med hennes dotter, leka kull med hennes dotter osv osv osv.

Ja, jag tycker att man kan be de större barnen att leka lite med dottern, men då pratar vi om någon halvtimme eller så. De är stora, de har sommarlov, de måste få leka på sina villkor utan att anpassa sig efter en fyraåring.

En fyraåring är extremt mycket yngre. I såna fall är det ju de vuxna som får leka kull, kus eller bada med det yngsta barnet.

Jag förstår inte HUR ts kan tycka att det är mer kusinernas ansvar än de vuxnas?
    Jag förstår det också. Såklart det inte är kusinernas ansvar men som det låter på TS nu så vill dom inte vara med TS dotter alls och det blir ju lite konstigt. Så jag försöker ge TS förslag på hur man kan få dom att vilja vara med varandra i stunder iaf. Då måste ju båda sidor bjuda till lite. Att TS dotter kan få vara med och kasta en kubb kan ju inte vara så svårt? Om jag var TS skulle jag köra igång ett kubbspel själv med min dotter och locka in de stora kusinerna att vilja vara med. Alla tycker väl det är kul när alla är med? Så är det iaf i min familj. Sen kan tonåringarna gå iväg och ha sin tid också såklart, det fattar ju jag med.
  • Annica 786
    Bonanza skrev 2011-08-18 14:27:19 följande:
    I hennes TS framgår det klart och tydligt att hon anser att de större barnen ska bada med hennes dotter, spela kubb med hennes dotter, leka kull med hennes dotter osv osv osv.

Vill man missförstå, så kan man alltid göra det. Men vad är meningen att ge sig in i en diskussion med den intentionen? Jag beskrev i min TS hur min dotter hade blivit utestängd från aktivitet efter aktivitet. Säkerligen hade hon nöjt lekt med sin lillasyster om hon hade fått vara med på kubben först.
  • Bonanza
    Annica 786 skrev 2011-08-18 14:40:08 följande:
    Vill man missförstå, så kan man alltid göra det. Men vad är meningen att ge sig in i en diskussion med den intentionen? Jag beskrev i min TS hur min dotter hade blivit utestängd från aktivitet efter aktivitet. Säkerligen hade hon nöjt lekt med sin lillasyster om hon hade fått vara med på kubben först.
    Jag vill inte missförstå, men du har uttryckt dig väldigt mycket som att kusinerna har ansvar för ditt barn.

Att bjuda in till ett kubbspel där alla är med är ju en ypperlig lösning. Eller att gå och bada allihop och då låta det uppstå naturliga leksituationer där alla är delaktiga. Varför är det så viktigt för dig att initiativet kommer ifrån de större barnen? Det är ju inte märkligt att de hellre simmar på det djupa än stannar vid knädjupt vatten?

Din dotter har inte blivit utestängd, hon har förklarliga skäl inte kunnat delta på deras nivå och då har hon inte kunnat vara med. Det i sig kan vara jättetråkigt, men du framställer dina syskonbarn som elaka okänsliga barn, när det handlar om att de är alldeles för stora för att ha något nöje av att leka med din dotter som är mycket liten.

Jag tror att problemet med dina systrar är att de har tolkat dig som jag gör. Dina syskonbarn har verkligen noll ansvar för att leka med din dotter. De ska inte vara elaka eller frysa ut henne, men de har heller inget ansvar för att vara barnvakt. Om du däremot tillsammans med dem för en diskussion och tillsammans med de andra vuxna hjälps åt för att skapa lekar som passar alla är det en annan sak.

I exemplet med kubb: du tycker att hon kan få vara med och kasta lite. För de större barnen är denna kubbmatch kanske något de har pratat om under dagen och nu ska "de andra" få stryk. En fyraåring som kastar pinnar lite hej vilt tar dels pinnarna för någon annan, dels gör det att själva matchen med allt som hör till förvandlas till en barnlek, enbart för din dotters skull.

Det exempel som du fått, att du tillsammans med vuxna sedan startar en kubbmatch är en annan sak. Då kan din dotter likväl som de större barnen vara med.
  • haannab

Jag tror att både din dotter och kusinerna tycker det är kul om du är med på det ni gör också. Tjejer i den åldern (10 år) tycker ju det är kul med vuxna också som kommer ner till deras nivå lite. Då kan du och din dotter vara ett "team" och tillsammans blir ni roligare att umgås med, kusinerna känner inte att dom har ansvar för fyraåringen eftersom du är med och din dotter får vara med.

• mirre67

Men alltså ts, vad är du vill egentligen? Du skriver bl a i din ts att de har bara sprungit förbi din dotter och ut på djupare vatten och badat där..Är det så konstigt tycker du?? De är 10 och 13, du kan inte kräva att de ska hålla sig till grunt vatten där din dotter kan bada, du måste ju förstå att det är flera år mellan dem. Det ligger ju på er föräldrars ansvar att t ex bada med dottern där hon kan det. Du skriver också att de här tjejerna har sagt att de tycker det är trist när du kommer med din dotter och följer henne till de andra och försöker få in henne i leken. Hur gör du då egentligen, går du bara in och liksom KRÄVER att din dotter ska vara med dem också eller kollar du om det är ok för dem att de tar sig an henne en stund? Du måste ju försöka förstå att så stora tjejer vill vara själva ibland och göra saker som passar dem bäst. Du kan inte bara komma inklampande och kräva att de ska sysselsätta din dotter bara för att de är kusiner. Det är som jag sagt flera gånger nu, 6 och 9 år mellan dem och inte det minsta konstigt att de inte tycker det är så kul att mer eller mindre bli påprackade ett såpass mycket yngre barn. Kan du inte försöka ta åt dig åtminstone en del av det din syster talat om och försöka ändra på saker och ting lite grann? Det är ju faktiskt inte bara de här stora tjejerna som ska anpassa sig efter din dotter hela tiden, hon måste också lära sig att förstå att hon är mycket yngre än dem och att de vill vara ifred ibland och göra saker som enbart passar dem.

• mirre67

Förresten, ts hur ofta träffas ni? Du skriver i din ts "när vi kommer över"..det låter nästan som att ni är där rätt ofta?? Eller har jag missuppfattat det?

• Annica 786
    mirre67 skrev 2011-08-18 14:54:22 följande:
    Men alltså ts, vad är du vill egentligen? Du skriver bl a i din ts att de har bara sprungit förbi din dotter och ut på djupare vatten och badat där..Är det så konstigt tycker du?? De är 10 och 13, du kan inte kräva att de ska hålla sig till grunt vatten där din dotter kan bada, du måste ju förstå att det är flera år mellan dem. Det ligger ju på er föräldrars ansvar att t ex bada med dottern där hon kan det. Du skriver också att de här tjejerna har sagt att de tycker det är trist när du kommer med din dotter och följer henne till de andra och försöker få in henne i leken. Hur gör du då egentligen, går du bara in och liksom KRÄVER att din dotter ska vara med dem också eller kollar du om det är ok för dem att de tar sig an henne en stund? Du måste ju försöka förstå att så stora tjejer vill vara själva ibland och göra saker som passar dem bäst. Du kan inte bara komma inklampande och kräva att de ska sysselsätta din dotter bara för att de är kusiner. Det är som jag sagt flera gånger nu, 6 och 9 år mellan dem och inte det minsta konstigt att de inte tycker det är så kul att mer eller mindre bli påprackade ett såpass mycket yngre barn. Kan du inte försöka ta åt dig åtminstone en del av det din syster talat om och försöka ändra på saker och ting lite grann? Det är ju faktiskt inte bara de här stora tjejerna som ska anpassa sig efter din dotter hela tiden, hon måste också lära sig att förstå att hon är mycket yngre än dem och att de vill vara ifred ibland och göra saker som enbart passar dem.
    Nu är det så att jag bara lite försiktigt har börjat diskutera detta med mina systrar. Faktiskt bara med den ena kort på telefon då vi bestämde att vi behöver träffas. Jag går inte på som någon ångvält precis! Att sedan mina känslor är i uppror är en annan sak, och det är skönt att ventilera på ett forum.
  • Annica 786
    mirre67 skrev 2011-08-18 14:58:31 följande:
    Förresten, ts hur ofta träffas ni? Du skriver i din ts "när vi kommer över"..det låter nästan som att ni är där rätt ofta?? Eller har jag missuppfattat det?

Ja det har du missuppfattat. Det blir ca 2 gånger i månaden. Det blev på syrrornas initiativ oftare under semestern, då det var de som ringde och bjöd med mig och tjejerna när de skulle åka till stranden.
  • idiblon
    Bonanza skrev 2011-08-18 14:46:24 följande:
    Jag vill inte missförstå, men du har uttryckt dig väldigt mycket som att kusinerna har ansvar för ditt barn.

Att bjuda in till ett kubbspel där alla är med är ju en ypperlig lösning. Eller att gå och bada allihop och då låta det uppstå naturliga leksituationer där alla är delaktiga. Varför är det så viktigt för dig att initiativet kommer ifrån de större barnen? Det är ju inte märkligt att de hellre simmar på det djupa än stannar vid knädjupt vatten?

Din dotter har inte blivit utestängd, hon har förklarliga skäl inte kunnat delta på deras nivå och då har hon inte kunnat vara med. Det i sig kan vara jättetråkigt, men du framställer dina syskonbarn som elaka okänsliga barn, när det handlar om att de är alldeles för stora för att ha något nöje av att leka med din dotter som är mycket liten.

Jag tror att problemet med dina systrar är att de har tolkat dig som jag gör. Dina syskonbarn har verkligen noll ansvar för att leka med din dotter. De ska inte vara elaka eller frysa ut henne, men de har heller inget ansvar för att vara barnvakt. Om du däremot tillsammans med dem för en diskussion och tillsammans med de andra vuxna hjälps åt för att skapa lekar som passar alla är det en annan sak.

I exemplet med kubb: du tycker att hon kan få vara med och kasta lite. För de större barnen är denna kubbmatch kanske något de har pratat om under dagen och nu ska "de andra" få stryk. En fyraåring som kastar pinnar lite hej vilt tar dels pinnarna för någon annan, dels gör det att själva matchen med allt som hör till förvandlas till en barnlek, enbart för din dotters skull.

Det exempel som du fått, att du tillsammans med vuxna sedan startar en kubbmatch är en annan sak. Då kan din dotter likväl som de större barnen vara med.
    Jag håller verkligen med dig.
    Annica 786 skrev 2011-08-18 15:10:05 följande:
    Nu är det så att jag bara lite försiktigt har börjat diskutera detta med mina systrar. Faktiskt bara med den ena kort på telefon då vi bestämde att vi behöver träffas. Jag går inte på som någon ångvält precis! Att sedan mina känslor är i uppror är en annan sak, och det är skönt att ventilera på ett forum.
    Ärligt talat, vad håller du på med? Vad är det som är så svårt att förstå?
  • Annica 786

Idiblon: Vad jag håller på med? Jag förstår mycket väl vad du skriver, men behöver för den sakens skull inte tycka att du har rätt. Som sagt ventilerar jag mina känslor på forumet och försöker förbereda mig mentalt inför en diskussion med mina systrar i ett för mig svårt och känsligt ämne.

Om du nu tycker att jag inte har rätt att komma med några krav eller önskemål på någon annan, det är din åsikt.

Svar på tråden Storkusinerna taskiga