• Anonym (lögna­rens fru)
    Äldre 18 Aug 23:04
    13410 visningar
    12 svar
    12
    13410

    Han ljuger sönder vårt förhållande

    Vet att det finns en massa kloka människor här, så jag hoppas ni kan hjälpa mig att fundera ut hur vi tar oss igenom detta.
    Först och främst så anser jag att man måste kunna vara hyfsat ärlig i ett förhållande. Om man inte kan lita på den man lever med, vem ska man då lita på?
    Min man har vid tre tillfällen nu under senaste året ljugit för mig. Egentligen är det om en skitsak, men likväl väljer han att inte berätta sanningen för mig, inte ens när jag konfronterat honom om mina misstankar. Han har till och med gråtit och bedyrat att han talar sanning, men det var lögn.

    Senaste gången som det uppdagades att han ljugit under en längre tid var i helgen och jag vet inte längre hur jag ska kunna komma över det. Första gången blev jag chockad över att han kunde ljuga mig rakt upp i ansiktet, med tårar och allt, så trovärdigt. Andra gången blev jag arg för att han ljugit igen. Denna gången är jag bara ledsen. Jag är ledsen för att han fortsätter att förstöra vårt förhållande med att ljuga. Vi har barn ihop och jag älskar honom, men jag börjar få väldigt svårt att tänka på hur vår framtid ska se ut. Hur ska jag kunna lita på honom när han inte drar sig för att ljuga? Han skäms såklart efteråt, när han blir påkommen, men likväl gör han om det.

    Jag börjar  undra om det är mig det är fel på? Är jag för känslig? Får man ta att ens partner ljuger och smyger bakom ens rygg? 

  • Svar på tråden Han ljuger sönder vårt förhållande
  • Rakad Apa
    Äldre 18 Aug 23:07
    #1

    Jag skulle personligen inte kunna vara tillsammans med en person som jag inte kan lita på. Din man verkar väldigt falsk som ljuger dig i ansiktet men samtidigt bedyrar sin oskuld med tårar etc.
    Det är INTE okey att din man gör sådär, men vad är det han ljuger om??

  • Anonym (Först­år dig)
    Äldre 18 Aug 23:09
    #2

    Nä jag tycker inte att du är för känslig och jag tycker inte att man ska förväntas ta att ens partner ljuger för en (i alla fall inte om man inte ljuger själv). Jag har varit i lite samma sits som du och jag accepterar det inte. Min partner har däremot inte förnekat med tårar men ändock ljugit. Inte om så allvarliga saker, men vad händer då om det är nåt allvarligt?

  • Anonym (lögna­rens fru) Trådstartaren
    Äldre 18 Aug 23:14
    #3

    Det spelar ingen roll vad det är han ljuger om egentligen, för mig är det att han inte verkar bry sig, förutom när han inte har någon utväg, som är mitt problem. Jag skulle aldrig ljuga för honom och det vet han. Jag förstår inte varför han tar sig rätten att ljuga för mig? Kan man komma tillrätta med sånt här i ett förhållande eller är det ett personlighetsdrag eller en gräns som redan är passerad så att säga? Har man väl börjat ljuga så fortsätter man?

  • Anonym
    Äldre 19 Aug 00:45
    #4

    här har det iallafall bara blivigt sämre. han skyller på att jag får honom att dra dessa lögner då han inte orkar med mitt eltande och att han känner sig låst.

  • Anonym (Ärlig­het är A o)
    Äldre 19 Aug 03:14
    #5
    Anonym (lögnarens fru) skrev 2011-08-18 23:04:21 följande:
    Jag börjar  undra om det är mig det är fel på? Är jag för känslig? Får man ta att ens partner ljuger och smyger bakom ens rygg? 
     

    Kära TS!

    Nej det ÄR INTE FEL PÅ DIG!!! 

    Och du är inte för känslig!!!

    Verkligen inte det ska man inte ta o absolut inte gång på gång. Den man är gift o lever med, är ju inte bara ens man o barnet(barnens) pappa utan också ens bästa vän som man ska kunna lita på i alla väder! Jag blir så ledsen när jag läser sånt här för vissa lögner sätter så fula ärr och en massa onödiga tankar som tar all ens energi. Inför prästen lovar man ju just det här med att vara ärlig mot varandra, men tyvärr är det en hel del som inte förstår meningen med just det att vara ärlig! Jag vet precis hur det känns och till slut undrar man om det är fel på en själv, men nej det är ju inte det, men oftast vill de män som beter sig så, få det till att det är den andre som är känslig m.m. Du verkar vara en ärlig person själv, så jag hoppas att den där typen ändrar sig mýcket snart o inser vilken fin människa/fru o mamma du är!

    Lycka till många kramar från mig till dig!     

    en mamma o mormor som tänker med hjärtatHjärta
       

      
  • Äldre 19 Aug 08:50
    #6

    Jag skulle aldrig lita på en sådan person igen. Men bara du kan avgöra om du vill dela ditt liv med någon som du måste kontrollera hela tiden.

    Jag skulle inte vilja bo med honom.

  • Anonym (lögna­rens fru) Trådstartaren
    Äldre 19 Aug 20:47
    #7

    Även om det såklart inte är bra, så känns det skönt att inte vara ensam om att ha en man som har lite variabel syn på sanningen. Jag vill såklart inte bo med honom när han ljuger heller, men resten av tiden är han ju underbar på alla sätt. Jag vill bara glömma, gå vidare och att det aldrig händer igen. Samtidigt som jag undrar hur många fler gånger det kommer att hända. När går gränsen egentligen?

  • Äldre 19 Aug 21:59
    #8

    Det kommer att hända så ofta det passar honom.

  • Anonym (LR)
    Äldre 23 Sep 19:33
    #9

    Jag vet exakt vad du talar om Ts. Min man ljuger också, Hela tiden. Just nu håller jag på att bli galen. Vi har ett barn ihop och jag är nu dessutom gravid och han verkar inte kunna sluta ljuga och gå bakom ryggen på mig.

    Det är samma sak här, han ljuger om små-saker, men det gör att jag inte litar på honom alls. Eftersom jag har kommit på honom för att hans ka erkänna så tänker jag att det lika gärna kan vara värre saker han ljuger om också.

    Det är fruktansvärt. Vad gör man? Det är ju inte så lätt att bara bryta när man har barn och dessutom är gravid.

    Suck!

  • Anonym (lögna­rens fru) Trådstartaren
    Äldre 24 Sep 21:18
    #10

    LR, jag förstår precis vad du menar. Jag kan inte annat än tro att det finns något hos min man som gör att han inte tror att han duger som han är. Att hans uppväxt och skolgång på något vis fått honom att tro det.
    Försöker övertyga honom ständigt om att han inte behöver ljuga för mig, det är okej att vara svag, ledsen, arg eller vad som, med sin partner.  

  • Anonym
    Äldre 24 Sep 21:22
    #11

    Om han ljuger om småsaker och gör allt för att komma undan med det (tårar etc.), hur ska du då kunna lita på honom om de stora viktiga sakerna? 

  • Anonym (LR)
    Äldre 25 Sep 10:58
    #12
    Anonym (lögnarens fru) skrev 2011-09-24 21:18:34 följande:
    LR, jag förstår precis vad du menar. Jag kan inte annat än tro att det finns något hos min man som gör att han inte tror att han duger som han är. Att hans uppväxt och skolgång på något vis fått honom att tro det.
    Försöker övertyga honom ständigt om att han inte behöver ljuga för mig, det är okej att vara svag, ledsen, arg eller vad som, med sin partner.  
    Ja precis. Jag har även frågat honom om han varit med om något. Men inte vad han kan komma ihåg. Han säger att han inte ens själv riktigt förstår varför han inte kan tala sanning och är väldigt ångerfull och skamfull när det uppdagas.
Svar på tråden Han ljuger sönder vårt förhållande