Varning för bedragare på blocket!
mion skrev 2011-08-20 11:09:36 följande:
Skulle aldrig ha kommit på tanken ens att skicka nåt till utlandet o att banken kräven extra för att föra över pengar stämmer INTE.... nej jag hade inte gått på detta,men så klart du ska anmäla
Jag kan skicka till utlandet om det skulle så vara (fast jag varken säljer eller köper i denna prisklass) och jo, banken tar avgifter för överföringar till vissa banker (inte alla); då brukar det vara säljaren som åker på dem, inte köparen. När jag gör en utlandsöverföring får jag kryssa i om jag eller mottagaren ska betala _eventuella_ avgifter. Om jag kryssar i att jag ska göra det tar banken en /högre/ standardavgift, vare sig mottagarbanken tar betalt eller inte, så jag har brukat fråga säljaren om de har avgifter och i så fall hur mycket i samband med bud och i så fall lagt på summan på priset; det har blivit billigare. Men det är som sagt säljaren/betalningsmottagaren som drabbas och kan kräva extra, inte köparen (om intet ändrats på sistone) och sådant får man som köpare kolla upp själv på förhand.
Av "extraavgiftsanledningen" föredrar jag också objekt där det erbjuds att betala med PayPal.