Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

    Vad är svensk kultur?

    Svensk Kultur - ja inte är det vad SD tror det är i alla fallSolig





    www.worldvaluessurvey.org/WVSContents.jsp

    "


    On the first dimension, traditional values emphasize religiosity, national pride, respect for authority, obedience and marriage. Secular-rational values emphasize the opposite on each of these accounts.[5] On the second dimension, survival values involve a priority of security over liberty, non-acceptance of homosexuality, abstinence from political action, distrust in outsiders and a weak sense of happiness. Self-expression values imply the opposite on all these accounts.[5] Following the ‘revised theory of modernization,’ values change in predictable ways with certain aspects of modernity. People’s priorities shift from traditional to secular-rational values as their sense of existential security increases (or backwards from secular-rational values to traditional values as their sense of existential security decreases).[5] The largest increase in existential security occurs with the transition from agrarian to industrial societies. Consequently, the largest shift from traditional towards secular-rational values happens in this phase.[5] People’s priorities shift from survival to self-expression values as their sense of individual agencyincreases (or backwards from self-expression values to survival as the sense of individual agency decreases).[5] The largest increase in individual agency occurs with the transition from industrial to knowledge societies. Consequently, the largest shift from survival to self-expression values happens in this phase.[5] The value differences between societies around the world show a pronounced culture zone pattern. The strongest emphasis on traditional values and survival values is found in the Islamic societies of the Middle East. By contrast, the strongest emphasis on secular-rational values and self-expression values is found in the Protestant societies of Northern Europe.[6] "
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2019-01-13 09:40:39 följande:
    Nej, det var inte alls vad som diskuterades i de föregånde inläggen (om du inte går tillbaka flera led).

    Nihka vill få det till att blot bara är att offra djur och att det därmed saknas likhet med jul.

    Jag ville påpeka att slakt av djur samt att båda är en festlig högtid som firades med god mat och dryck inte är en olikhet i sammanhanget .


    Det är inte heller en unik likhet i sammanhanget - slakt av djur är snarare en regel än undantag för varje högtid.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2019-01-13 15:47:35 följande:
    Du plockade medvetet ut detaljer som var menat att ligga så långt ifrån varandra som möjligt, istället för att se likheterna som finns där och likväl är bärande exempel för traditionerna.

    Likheten är vad jag avsett påpeka, "är samma sak" är dina ord, inte mina.

    Likväl hade vi kunnat ha en motsvarande högtid även utan kristendom.

    Hade den övriga världen haft en motsvarande högtid utan påverkan från de abrahamitiska religionerna?

    Det räcker gott så.

    Jag ser själva firandet som en korg, som är själva grunden.

    Korgen har vi tömt på det mesta av sitt ursprungliga innehåll och fyllt på med nytt från olika traditioner i olika tider och vissa delar av det nya innehållet har också bytts ut vid tidpunkter.

    Den för Sverige typiska blandningen är svenskt, även om enskilt innehåll mestadels kommit från olika andra länder.

    Men även utan att vi hämtat in vad vi fyllt korgen med, så hade vi kunnat fylla den med annat eller behålla det innehåll den hade.

    Jag är tveksam om det gäller även andra delar av världen än just norden, att de haft någon form av motsvarande julfirande före de nåddes av högtidstraditioner av kristen, muslimsk eller judisk härkomst och som på något sätt, i någon grad legat till grund för skapandet av det senare julfirandet.
    Även om så vore, så har det knappast påverkat våran grund till vårt firande.

    Därför ser jag jul som ganska svenskt/nordiskt, i minst lika hög grad som att komma någon annanstans ifrån i sitt ursprung och i synnerhet svensk jul, kanske lite mer, beroende på vilken vinkel man väljer att se det från.




    Det är ju inte annorlunda i de andra kristna kulturerna - på 300-talet då kristendomen blir startreligion i romarriket förläggs firandet av jesus födelse till de 25e december då de helt enkelt byter ut en tidigare gud mot Jesus.

    Också de germanska folken hade en högtid vid jultid där deras gudar ersattes av firandet av en kristen högtid.

    Det är alltså samma typ av förändring som skett i alla kristna kulturer - världen var global redan för flera tusen år sedan
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2019-01-13 19:40:08 följande:
    Du framställer att någon form av julfirande kan finnas även utan kristendomen, vilket är precis vad jag försökt påpeka är ett faktum, även om du utökat det till några fler delar av världen än just norden.

    Så särskilt globalt vet jag inte om jag kan hålla med om att världen var då. De förkristna taditionerna i olika delar av världen hade inte mycket med varandra att göra, det är när traditionerna togs över av den kristna kulturen som de blev mer gemensamma.
    Nej, det är inte en nordisk företeelse - redan de gamla Romarna firade Satrunalia till guden Saturnus' ära

    norrarealsgymnasium.stockholm.se/nyheter/2016/01/11/humanister-firar-2000-ar-gammal-hogtid-romersk-hogtid

    varldenshistoria.se/jul/firade-romarna-jul

    Du får innesluta hela Romarriker och alla Europeiska germanska stammar i begreppet 'Norden' om du vill hålla ditt påstående för sant
    Tom Araya skrev 2019-01-13 16:09:11 följande:
    Kortfattat:

    Hade vi i norden kunnat ha julfirande utan det förkristliga ursprunget? - Ja.

    Hade vi i norden kunnat ha julfirande (i någon form) utan kristendomens intåg? - Ja.

    Att vi kan svara ja på båda ovanstående frågor är utöver varje lands unika delar av julfirandets innehåll, som gör att jag anser de nordiska länderna är extra unika i detta.
    Det hela är alltså en vanföreställning eller missuppfattning från din sida.

    Det är inget unikt alls med Norden i avseende med julen. Inte mer unikt än andra delar av världen i alla fall.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2019-01-13 21:48:56 följande:
    Dels kan du ta bort hela detaljen, exempelvis julgran...

    Dels kan du ta bort bara jul från gran, då får vi just en gran,
    jul från juleljus, då får vi ljus
    jul från julskinka, då får vi skinka
    jul från klappar, då får vi presenter
    jul från jultomten, då får vi tomte (tomtar fanns i våra sagor och sägner före jultomten)
    jul från julotta, då får vi en gudstjänst
    ...

    Nja, jag hävdar att man inte tog bort, utan snarare ersatte i den meningen att man till del behöll den i modifierat utförande.
    Lite som att raka av det svartfärgade håret, låta det växa ut och färga det rött.

    Det finns som sagt ingen religiöst motiverad logik i att fira jesu födelse i december.

    Maria bebådelsedag....

    Herregud! 

  • Padirac
    Tom Araya skrev 2019-01-13 21:48:56 följande:
    .....

    Det finns som sagt ingen religiöst motiverad logik i att fira jesu födelse i december.

    sv.wikipedia.org/wiki/Jungfru_Marie_beb%C3%A5delsedag

    "Jungfru Marie bebådelsedag,[1] Annuntiatio Mariæ, tidigare även Herrens bebådelseVårfrudagenFrue dag, är en årlig kristen högtidsom firas nio månader före jul i syfte att högtidlighålla att jungfru Maria genom ärkeängeln Gabriel fick veta att hon var havande med Jesus.

    Jungfru Marie bebådelsedag firas 25 mars i katolska kyrkan och de ortodoxa kyrkorna, med vissa undantag beroende på när påskeninträffar. I Svenska kyrkan firas dagen på den söndag som infaller 22–28 mars, och temat är "Guds mäktiga verk", även där med vissa undantag.[2]"

    sv.wikipedia.org/wiki/Graviditet

    "Graviditet eller havandeskap kallas det tillstånd hos kvinnan som uppstår när en befruktad äggcell utvecklas till ett embryo och sedan ett foster.


    Vanligen räknas graviditetens första dag från den senaste menstruationens första dag, det vill säga innan ägget är befruktat,[1] vilket ger en genomsnittlig graviditetslängd på 40 veckor innan den gravida i en vaginal förlossning eller genom kejsarsnitt framföder barnet. Föds barnet tidigare än vecka 37 brukar man räkna det som för tidigt fött; sådana barn kallas prematura. Att barn föds från vecka 37 och fram till vecka 42 brukar räknas som normalt."

  • Padirac
    Tom Araya skrev 2022-01-27 12:41:21 följande:
    Både ja och nej. Jul är helt klart anpassat till våra äldre hedniska traditioner i både namn, tidpunkt och annat, ett slags förkristligande av en redan existerande tradition.
    Värt att nämna i detta sammanhang är kristendom i sig liksom andra trosföreställningar inte är en isolerad företeelse. Kristendomen är ett sedan dess start ett kontinuerligt sammansmältande av olika historiska uppfattningar och föreställningar. I alla religioner hittar du element från andra religioner och trosföreställningar.

    I 'västerlandet' finns en sekulär kristen kultur med sekulära kristna traditioner och ceremonier - om de är kristna eller inte är kanske en fråga om hårklyveri, hur som helst är västvärlden en sekulär kristen kultur.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2022-01-27 14:17:39 följande:
    Håller med.

    Det betyder enligt mig att julen är en sekulär kristen tradition, och för en del  är det en kristen högtid eller tradition.

    Var den har sitt ursprung spelar mindre roll, att säga att julen i dagens samhälle är en äldre hednisk tradition vore  likt att säga att alla människor är encelliga amöbor, vilket troligen är mänsklighetens och andra djurs urpsrung i någon mening.
  • Padirac
    LaviniaLetitia skrev 2022-01-28 12:21:18 följande:
    Fast ALLA i en kultur måste ju inte göra en viss sak, för att man ska kunna säga att det hör till kulturen. Julgran hör väldigt mycket till vår svenska jul, även om alla inte har råd att köpa en, eller orkar bära hem den, eller vill ha besväret med att sopa upp barren efteråt, eller är allergiska mot barrträd. Julskinka på julbordet hör också väldigt mycket till vår svenska jul, även om vissa avstår för att de är vegetarianer, eller helt enkelt inte gillar smaken.

    Några vill alltid gå mot strömmen och ha t.ex. sushi i stället för inlagd sill på julbordet, för att kunna fota och lägga upp på Facebook. Detta gör dock inte sushi till något som hör hemma i den svenska julen. Eller den svenska kulturen överlag. Väljer man att äta sushi, så har man tagit till sig en liten bit japansk kultur. 

    Vidare blir den svenska julen inte mindre svensk, för att vissa inslag finns även i andra kristna länder. Vår MIX är dock unik! Man ser direkt om man kommer in i ett hem i juletid, om man befinner sig i Sverige, Storbritannien eller Tyskland.

    Julgranen kommer att finnas i alla tre länderna, men misteln, järneken och plumpuddingen finns bara i Storbritannien, och Christkindl-figuren med den gyllene klänningen och håret finns bara i Tyskland. En nötknäpparfigur och en ljusbåge i fönstret är också troliga indikationer på att man befinner sig i Tyskland. En halmbock med röda band runt, indikerar att man befinner sig i Sverige, liksom figurer som föreställer gråtomtar. Tomtenissfigurer med ljusgröna kläder och alvöron, tyder på att man befinner sig i Storbritannien, liksom  en stor Yule-stock i någon form. O.s.v..
    Sushi är en rätt som har sitt ursprung i Kina, så är det enligt dig en kinesisk eller japansk rätt?
  • Padirac
    LaviniaLetitia skrev 2022-01-29 13:51:16 följande:
    Jag orkar inte forska i om du har rätt! Men eftersom sushi BLIVIT så förknippat med den japanska kulturen, så tycker jag att man kan säga att den hör dit, även om det skulle vara sant att ursprunget är KIna. Rå fisk har ju ätits i många kulturer, så det är i sig inget unikt (vi har ju vår gravade lax och vår inlagda sill), men det är själva sättet man tillreder maträtten, de övriga ingredienserna, kryddorna, anrättningen, tillbehören o.s.v. som gör det unikt för en viss kultur. T.ex. sushi för den japanska. (Även om kineserna också äter ris, samt med pinnar! smile1.gif )
    Så du menar att det egentliga urspruget för ett kulturellt uttryck inte spelar någon roll för om uttrycket skall anses vara ur-svenskt eller ur-japanske eller ur-någonting annat?   

    Då kan jag inte förstå det som att du menar annat att det som för tiden förknippas med en kulturs uttryck ska anses vara den kulturens uttryck.

    dvs att alla etnonationalisters våta drömmar om ur-kultur för att skilja en grupp människor från ennan annan grupp människor är en konstruerad uppfattning - kanske är det en del av etnonationalisternas alldelses egna kultur  

     
  • Padirac
    LaviniaLetitia skrev 2022-01-29 15:45:53 följande:
    Ja, alla kulturella uttryck har ju införts NÅGON gång. De kom inte alla invandrande direkt när inlandsisen drog sig tillbaka! :) Om ett visst kulturellt uttryck har funnits i Sverige i minst hundra år, så tycker jag att man kan säga att det är svensk kultur. D.v.s. jag räknar inte Kalle Anka på julafton eller Coca Cola-tomten dit, och de kommer antagligen aldrig att fylla hundra år i Sverige. Det är det som stämmer med vår specifika folksjäl som blir kvar. 

    Det är ju så, att även när vi importerar kulturella uttryck, så sätter vi ändå vårt eget stuk på dem, i linje med den svenska folksjälen. T.ex. hör inte väldigt mycket bling-bling till den svenska folksjälen. Vi vill gärna vara lite diskreta, närmare naturen, "less is more".

    Därför kommer vi aldrig att få se lika många enorma, överdådiga blinkande jul-ljusdekorationer i svenska trädgårdar som i amerikanska. Däremot en gran- eller tallriskrans, lite diskret dekorerad med några tallkottar, låtsassnö och kanske ett smalt, rött sidenband - på de flesta svenska ytterdörrar i december. Eller en motsvarande dekoration gjord av halm.

    Ett annat exempel: den tyska nötknäpparfiguren har aldrig slagit i Sverige, trots att den är så vanlig som juldekoration i Tyskland, och vi har blivit introducerade för den i baletten med samma namn. Om jag får amatörspykologisera, så tror jag att det beror på att tyskarna alltid har haft ett problem med auktoriteter, som de lätt följer i flock men samtidigt är rädda för. Nötknäpparfigurerna föreställer ju makthavare av olika slag, som ser bistra ut, och när man använder dem som just nötknäppare (man stoppar en nöt i munnen och trycker till med hävarmen i ryggen), så är det ett sätt att håna auktoriteterna som man normalt är  rädd för. Det finns inte i vår svenska folksjäl, eller inte till den graden i alla fall.   
    Det finns ingen svensk folksjäl - själv begreppet är från en 1700-tals poet och begreppet populariserades på 1800talet av nationalromantiker.

    Nuförtiden är det väl etnonationalister och andra trähattar som tror att etniska folkgrupper har en essens, eller en folksjäl om man så vill.
    LaviniaLetitia skrev 2022-01-29 15:47:05 följande:
    Jodå, en stor vetenskapsman:

    sv.wikipedia.org/wiki/Atlantica
    Atlantica och vetenskaplighet är två saker som inte går ihop
  • Padirac
    LaviniaLetitia skrev 2022-01-29 18:16:11 följande:
    Fast det tycker jag nog att det finns. Man behöver inte vara inne länge på ett amerikanskt debattforum t.ex., för att se att de har en annan typ av folksjäl. Det handlar inte om individuella skillnader, utan det är sådant som delas av nästan alla av dem. Bombastiska och svulstiga uttryck, benägenheten att applådera sig själv (på nätet blir det att man lajkar sitt eget inlägg), religionen som dras upp i alla möjliga och omöjliga sammanhang, den märkliga bristen på allmänbildning även bland folk som är högutbildade...

    Eller om du går in på en turkisk eller arabisk möbelaffär. I den förstnämnda är det mycket mer kitsch. Billiga dekorationer som man försöker få att se dyra ut, typ strass, eller glitterfigurer inkapslade i genomskinlig gel i tunna glas, som ska se ut som diamanter. Lampor runt speglarna, och speglar infogade i möblerna överallt. Fanerad spånplatta som man försöker få att se ut som teak och mahogny.

    Jämför det med IKEA, där möblerna är enkla och billiga men inte heller försöker låtsas vara något annat, eller med dyra svenska möbelbutiker, där möblerna är hållbara, rustika och gedigna - ofta i furu.  
    Det finns ingenting i det du skriver som visar att det finns någonting som är essens eller folksjäl, det är inte mer än ett etnonationalistiskt kvasibegrepp.

    Struntprat på ren svenska.
  • Padirac
    LaviniaLetitia skrev 2022-02-02 10:19:48 följande:
    Det har blivit ganska mycket så i USA på senare tid också, med Biden och hans anhang. Den svarta befolkningen samt urbefolkningen ska höjas upp, de vita ska dras ner, betydelsen av alla upptäckter som gjorts av vita vetenskapsmän, konstverk (i bred betydelse) som skapats av vita män, strider som vunnits av vita generaler o.s.v. - ska nedvärderas. Så till den graden att de har hållit på och rivit ner statyer av historiska personer... Så sorgligt. 

    Jag HAR älskat Sverige, men det känns som att allt går åt fel håll, och att vår invandrade befolkning nu är så stor (och still counting), att det är för sent att göra något åt det. Jag funderar faktiskt på att utvandra, hur sorgligt det än låter, när det kommer från en patriot som mig. Till Schweiz kanske..? Fast dom kanske inte vill ha mig, i och för sig. :)
    Låter som när 'SDs hjärntrust' sa att de skulle utvandra till ett land som inte tog mot invandrareTomte
  • Padirac
    LaviniaLetitia skrev 2022-02-02 15:07:54 följande:
    Ja, det tänkte jag också! smile1.gif Fast det är inget fel med uttrycket, om man menar "jag vill utvandra till ett land som väljer sina invandrare". Och just i Schweiz är jag inte säker på att jag blir vald, eftersom jag har ganska osäkra inkomster och ingen jättestor förmögenhet. Dom är rädda att man ska komma att belasta deras socialförsäkringssystem. Och så har de rätt att tycka. Man får försöka förbättra sig själv, så att man duger åt dem...
    De blåbruna tillsamman med de bruna anser ofta att det avgörande är om personen i sig duger: är det inte inkomst så är det härkomst eller som SDs JÅ uttrykte det om Zlatan  - att han inte går eller rör sig på ett svenskt sätt Tomte

    I andra sammanhang -  som inte är bruna - görs det andra skillnader mellan flyktingar och migranter.

    sverigeforunhcr.se/blogg/flykting-eller-migrant-enligt-unhcr

    "Skillnaden kan vara viktig

    Enligt FN:s flyktingorgan UNHCR har begreppen flykting och migrant olika betydelser. Att blanda i hop dem kan leda till problem för båda grupperna.

    ...


    Flyktingar är människor som flyr från väpnade konflikter eller förföljelse. I slutet av 2019 fanns det 29,6 miljoner flyktingar i världen.


    Deras livssituation är ofta så farlig och desperat att de tvingas korsa en nationsgräns för att söka skydd i ett närliggande land. Därmed blir de internationellt erkända som flyktingar med tillgång till hjälp från stater, UNHCR och andra organisationer.


    De blir erkända flyktingar därför att det är för farligt för dem att återvända hem. De behöver en fristad någon annanstans. Att bli nekad asyl kan få dödliga konsekvenser.

    ...


    Migranter väljer att flytta, inte på grund av ett direkt hot om förföljelse eller död. Det kan istället vara för att få ett bättre liv genom att hitta arbete, eller i vissa fall för att få en utbildning, återförenas med sin familj, eller av andra skäl.


    Till skillnad från flyktingar som inte kan återvända hem i säkerhet möter migranter inga sådana hinder. Om de väljer att återvända hem kommer de att få skydd av sin egen regering."

    sverigeforunhcr.se/flykting/fns-flyktingkonvention

    "FN:s flyktingkonvention eller 1951 års konvention om flyktingars rättsliga ställning redogör i detalj för vem som är flykting, vilket rättsskydd, annat bistånd och sociala rättigheter en flykting bör få från partnerstaterna, dvs. de stater som skrivit under konventionen.


    På samma vis anger konventionen en flyktings skyldigheter gentemot värdlandet och hur vissa kategorier av personer, som krigsförbrytare, inte är berättigade till flyktingstatus.


    Det första instrumentet var begränsat till att främst ge skydd åt europeiska flyktingar i andra världskrigets spår. Ett protokoll från 1967 utvidgade konventionens räckvidd till omfatta människor på flykt världen över."


    Så ... dina drömmar om en flytt utomlands  låter som när 'SDs hjärntrust' sa att de skulle utvandra till ett land som inte tog mot invandrareTomte


  • Padirac
    LaviniaLetitia skrev 2022-02-02 18:55:52 följande:
    Nu är jag inte med. Du citerar UNHCR, inte Sverigedemokraterna. Jag håller dock med (och Sverigedemokraterna också). Det var där vi gick fel i Sverige, att vi slutade skilja på flyktingar (som har rätt till asyl) och migranter (som inte har det). Vi kunde ha kommit mycket billigare undan, om vi hade gjort klart detta från början, och verkligen skickat tillbaka dom som inte hade några asylskäl, på en gång. 

    För övrigt har jag själv blivit prövad en gång tidigare. Det var när jag skulle plugga i England, innan vi gick med i EU. Då fick jag visa upp att jag hade - om jag minns rätt nu - 80 000 kronor på banken, för två terminer (som motsvarade hela vår vårtermin). Annars hade jag inte fått komma in. Sedan skaffade jag mig rätt snart ett extrajobb där, och det gick bra. 

    Det är bara här i Sverige som vi tycker att man är fina och goda människor, om vem som helst får flytta in i landet och leva kravlöst på skattebetalarnas bekostnad. 
    Nä, det är sedan en tid tillbaks en generös arbetskraftsinvandringspolitik som tyvärr öppnat för människohandel att utsatta människor utnyttjas.

    Asylregler och regler flyktingmottagning har anpassats till olika lägen i världen och Sverige.
  • Padirac
    LaviniaLetitia skrev 2022-02-02 18:55:52 följande:
    Nu är jag inte med. Du citerar UNHCR, inte Sverigedemokraterna. Jag håller dock med (och Sverigedemokraterna också). Det var där vi gick fel i Sverige, att vi slutade skilja på flyktingar (som har rätt till asyl) och migranter (som inte har det). Vi kunde ha kommit mycket billigare undan, om vi hade gjort klart detta från början, och verkligen skickat tillbaka dom som inte hade några asylskäl, på en gång. 

    För övrigt har jag själv blivit prövad en gång tidigare. Det var när jag skulle plugga i England, innan vi gick med i EU. Då fick jag visa upp att jag hade - om jag minns rätt nu - 80 000 kronor på banken, för två terminer (som motsvarade hela vår vårtermin). Annars hade jag inte fått komma in. Sedan skaffade jag mig rätt snart ett extrajobb där, och det gick bra. 

    Det är bara här i Sverige som vi tycker att man är fina och goda människor, om vem som helst får flytta in i landet och leva kravlöst på skattebetalarnas bekostnad. 
    Det var bra att du betalade för din utbildning istället för att leecha på svenska skattebetalare som du gjorde innan du studerade i England

    UNHCRs och SD vurmares och svans värdepåståenden om människor i allmänhet och flyktingar och migranter i synnerhet skiljer sig mycket åt. 

    Men flytta du till ett land som inte tar emot invandrare - det finns ju en del gamla SDsnubbar som lyckats med just detta faktiskt..
Svar på tråden Vad är svensk kultur?