Någon mer gravid i London?
Forresten sa bakar jag med torrjäst, inte lika bra som farsk, men det funkar 
Forresten sa bakar jag med torrjäst, inte lika bra som farsk, men det funkar 
Tack sa mycket! Ja, tanker verkligen ta vara pa varje sekund nu. Barnmorskan var nyss har och det var ju en erfarenhet i sig
En aldre kvinna som pratade engelska med stark vastinidsk brytning och var valdigt rak pa sak. Kanns ju som man forlorat all integritet nar man plotsligt maste ligga med byxorna nere pa soffan for att bli undersokt och far brostvartorna klamda av en annan kvinnas fingrar. Haha, ja, allt gick ju bra i alla fall.
Liksom Zalia rjag ocksa valdigt nyfiken pa baby spa!
Tack for infon om baby-spa, Cannelle! Jag har faktiskt hort talas om de dar flytringarna kring halsen,det var faktiskt min sambo Henry som berattade om dem for nagra manader sen.Jag tyckte det lat lite konstigt, men det verkar ju uppenbart funka. Det verkar ju hur mysigt som helst for bebisen, vill garna att Lucian far uppleva det.
Jag forsoker ta sa mycket bilder jag kan och tanker absolut borja filma mer. Det ar ju synd att jag inte kan kanna mig lite snyggare pa bilderna bara, haha. Mitt har ar som en vild buske och jag har nog aldrig haft sa morka ringar under ogonen forut. Lucian vill knappt sova, de enda gangen han ar tyst ar nar han ammar och det vill ha gora i stort sett hela tiden. Mina brost har borjat fyllas med mjolk nu och de ommar verkligen. Vi ar lite oroliga att han inte bajsat mycket, men nar vi ringde barnmorskan igar och fragade sa de att det inte var nan fara.
Jag skulle garna ses! Bebistraff later jattekul. Kanner bara en annan svensk mamma i London och vill garna lara kanna fler. Bra att bebisarna far ova upp svenska spraket med, jag villi af att Lucian ska bli tvasprakig. Vore kul att veta mer om er, t ex var i Sverige ni ar ifran, hur lange ni bott i London och vad ni heter :) Jag har bott har sen 2002, flyttade hit efter studenten, fodd i Stockholm och heter Moa
Har en BA i Media & Sociology fran Goldsmiths och jobbar som mediaresearcher for ett svenskt software/PR-foretagi Old Street (men mammaledig nu forstas i atminstone 9 manader). Bor i West Norwood/Dulwich, SE27, tillsammans med vara katter Basse och Elsa och nu Lucian forstas.
Forresten, Cannelle, du skrev forut att din man skulle vara bortrest. Visst hittade du en doula? Hur gick det? Funkade det bra? Henry ska ivag over en helg i slutet av juli o jag oroar mig redan for hur jag ska klara det.
Forr
Borjade lyssna pa "I huvudet pa en bebis" och det verkar jatteintressant. Var tvungen att avbryta efter 15 min for en viss litet missnojt troll :P Ska fortsatta lyssna snart. "Spanarna" i P1 rekommenderar jag verkligen, ett av mina favvoprogram. Och om nagra veckor borjar "Sommar" sandas, varldens finaste signaturmelodi som verkligen signalerar svensk sommar 
Vad kul att sa manga vill ses! Ledsen att jag varit franvarande de senaste dagarna, men vi har varit pa sjukhuset i tre dagar. Stackars Lucian hade gatt ner 14% i vikt nar barnmorskan vagde honom pa hembesoket i fredags. Usch, det var hemskt. Och vi fick sa daligt bemotande pa sjukhuset, fick vanta i flera flera timmar pa hjalp och bollades mellan tre olika avdelningar. Nasta gang jag foder blir det King's, aldrig mer St Thomas, sager jag bara.
Nu maste Lucian toppas upp med ersattning eftersom jag inte producerar tillrackligt med brostmjolk. Det kanns lite sorgligt, sag verkligen fram till att amma honom och att han skulle bli matt och belaten pa mina brost. Men jag ar enormt tacksam att ersattning over huvud taget finns och att han antligen har slutat grata hela dagarna och sover hela 3-4 timmar i strack. Antligen har jag fatt lite somn. Jag var sa svag efter forlossningen och fem dagar med max 3 timmars somn om natten. Nar vi kom till sjukhuset skakade jag av utmattning och Henry sa att jag till och med borjat stamma nar jag pratade, vilket jag aldrig gjort forut. Nuhar Lucian gatt upp i vikt igen och det syns klart att han mar battre.
Nu matas han var tredje timme, forst ammar jag i 30-40 min, sen far han sa mycket ersattning han vill ha och efter det maste jag pumpa ut mjolk med brostpumpen for att fa igang produktionen. Ar sa orolig att mjolken trots allt kommer sina och att jag inte kommer kunna amma alls :( Har sma brost, sa undrar om det har med det att gora.
Hur som helst, babytraff later verkligen jattekul! Lucian ar ju bara 8 dagar gammal an, sa garna lite senare i sommar. Har inte vagat ta ut honom i barnvagn an... Det far bli imorgon eller onsdag.
Vad kul att sa manga vill traffas! Och det gor val inget att nagra av bebisarna ar nagra manader aldre.
Jag har inte tankt mycket pa skola sjalv, men det ar nastan sa att min man Henry och hans foraldrar har beslutat att Lucian ska ga i samma skola som Henry gjorde. Det ar helt okej med mig, de ar bra skolor. Sjalv skulle jag aldrig ha rad att betala for dem... En arsavgift ar typ samma som hela min lon. Lite galet. Kanns som det hade varit enklare i Sverige, men det kanske inte stammer.
Fick mejlet forresten, Cannelle! Har svarat 
Herregud, det har med skola later ju riktigt laskigt. Vilken press alltsa.
Forresten, allt med Lucian ar mycket battre nu. Hanger garna med pa bebistraff senare i sommar, kanske fran mitten av juli. Just nu ar det lite klurigt med ersattningen, att ha steriliserade flaskor med sig och sa. Nar vi gar ut maste vi alltid se till att vara hemma igen till nasta mattid. Alltsa kan vi inte vara ute langre an tva timmar...
Nagon annan som gett ersattning? Hur har ni lost det nar ni varit ute? Kanns jattekomplicerat. Visst, kan ju ta med en steriliserad flaska och blanda utomhus, men kanns som det finns bakterier overallt... Onskar sa att min brostmjolk rackte till 
Tack muminmamman och Vaniljkex for tipsen! Det kanske inte ar sa svart som jag trodde da. Nagon annan som bade ammat och gett ersattning? Vad tyckte ni funkade bast?
Jag onskar sa innerligt att min brostmjolk rackte till... Vore SA mycket enklare.
Vad harligt vader vi har forresten 
Tack, Glenda! Nu kanner jag mig battre nu till mods. Skulle aldrig kolla snett pa en ammande mamma, blir sa arg pa folk som gor det.
Tycker vi far styra upp en bebistraff snart!
Hej igen!
Det har sakert diskuterats forut, men jag har nagra fragor om ansokan av samordningsnummer.
- Maste bebis folja med till amassaden?
- Det star pa hemsidanatt handlaggningstiden ar en manad och att dokumenten skickas till Skatteverket i Sverige. Betyder de att ens pass och bebis fodelsebevis kommer ligga pa Skatteverkets kontor i en manad eller tar de kopior pa dessa pa ambassaden? Vi kommer ju behova passen nar vi aker till Sverige och fodelsebeviset nar vi skaffar brittiskt pass at Lucian.
- Skickar de samordningsnumret till ens hemadress?
hoppas nan kan hjalpa!
Tack for svar, Vaniljkex!
Nu tankte vi skaffa pass i Sverige, det ar alltsa endast samordningnummer vi maste fixa har. Jag mejlade ambassaden och de sa att bebis inte maste folja med for ansokning av samordningsnummer.
Det ar ju mycket billigare att skaffa pass i Sverige, sa Lucian far aka pa sitt brittiska pass. Tyvarr drojer det val ocksa, sa det kommer val ta ett tag innan vi kan boka biljetter till Stockholm. Trist, jag vill aka innan sommaren ar slut.
Men vilken tur ni hade, Vaniljkex! Att allt ordnade sig till slut. Ar din man svensk? Hur kommer det sig att ni inte vill att barnen ar brittiska medborgare?
Javisst, skont att slippa dra med bebis. Jag aker sjalv imorgon, pappa Henry blir kvar hemma med Lucian i ett par timmar. Laskigt :P
Haha, vad gulligt det later att de blev besvikna nar de insag att de inte var britter :) Stackarna! Ja, det later bra att ni upprepar Du gamla, du fria. Sjalv kan jag bara forsta versen om ens det...kanske borde lara mig den nu innan Lucian blir for gammal.
Vad harligt med sex veckor i Sverige! Vadret kan nog inte vara mycket samre an har iaf. Sa typiskt... jag ser nu pa svenska ambassadens hemsida att ansokan om samordningsnummer maste ske inom en manad efter bebisen fotts. Det har ju gatt snart sju veckor sen Lucian foddes, men vi har inte haft detta i atanke med alla sjukhusvistelser. Tror ni vi kan fa samordningsnummer anda? Ar det valdigt stranga pa ambassaden? Nagon med erfarnehet? Usch, nu borjar jag oroa mig for detta.
Hoppas vi kan planera in en bebistraff snart, tjejer!
Jag kommer vara i Stockholm fran slutet av augusti till mitten av september.
Foljer ni OS? Jag var pa dressyr i sondags, jattekul var det
Ar tokig i hastar!
Hej tjejer!
Det var ett tag sen. Kul att se att fler har anslutit sig till tråden. Vi har varit i Stockholm i tre veckor, kom hem till London igår.
Grattis till era graviditeter, Glenda och Casablanca! Vad kul!
Glenda, förstår din Sverige-längtan, känner likadant... träffade några andra nyblivna mammor i Stockholm och herre jisses vad jag avundas deras föräldraförsäkring. UK är så galet dåligt i jämförelse, är så trött på att jämt behöva tänka på hur mycket saker och ting kostar. Och VILL INTE börja jobba igen i mars :( Trots allt känns det skönt att vara hemma i London igen, har saknat staden och framförallt vårt hus och katterna.
Haha, de där om paret som låg med varandra på sjukhuset... fy satan alltså, hur kan man?!
Är också nyfiken på Svenska Kyrkans Öppet Hus, Cannelle :) Kanske ska vi gå ihop?
Jag födde min son Lucian i maj i år, på St Thomas. Det här området - Dulwich, West Norwood, Crystal Palace, Sydenham etc - är verkligen nappy valley, som du skrev. Finns massor att göra här, väldigt bebisvänligt.
Och NCT kan jag verkligen rekommendera! Tror Cannelle, som startade den här tråden, kan understryka att det är värt att gå med i NCT. Har lärt känna många mammor här i West Norwood tack vare dem.