• TinyDeLuxe

Dags att köpa bilbarnstol!!

Då har min lille son Dante blivit för stor för sitt babyskydd, och det är dags att byta till en bilbarnstol! Frågan är bara vilken.... Vi har volkswagen passat.

Han gillar inte att ligga ner, utan vill sitta så upprätt som möjligt när han åker bil. Men samtdigit så ska det vara enkelt att justera till liggande när han sover. 

Har tittat på tusen olika men vill höra från er som verkligen använder dom, hur är dom egentligen och vad rekommenderar ni? För och nackdelar? Eftersom vi köper den ny så vore det bra om stolen ni har är ny eller att samma modell fortfarande säljs =)

Tack för svar!

• Svar på tråden Dags att köpa bilbarnstol!!
  • norgesessan

Att den varar längre bakåtvänd är ju en väldigt bra fördel. Bara för att man köper en vändbar (i syftet att den varar längre bakåtvänd) betyder inte att man använder den istället för bältesstol sen.

Men det är viktig info, det med att inte vända.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Lindreas
    norgesessan skrev 2011-08-24 16:38:17 följande:

Att den varar längre bakåtvänd är ju en väldigt bra fördel. Bara för att man köper en vändbar (i syftet att den varar längre bakåtvänd) betyder inte att man använder den istället för bältesstol sen.

Men det är viktig info, det med att inte vända.

Jag vet. Fan, jag bladdrar till det för mig. Många jag känner vill köpa till exempel en two-way från början, för då slipper de köpa en till stol sen. Jag brukar avråda från det, just för att man inte ska frestas att vända för tidigt, vilket man gärna gör om man KAN. Om man har ett stort barn är det klart att man måste köpa en stol som räcker längre, men ja, du fattar vad jag menar va?
  • norgesessan

Dock, om man köper en renodlad bakåtvänd, som är mindre, då måste man ju vända tidigare och därmed sitter barnet i bältesstol istället för bakåtvänd.

Så när jag får den frågan /frågan dyker upp, svarar jag att man inte ska köpa vändbar bara för att den kan vändas. Jag poengterar att största stolarna är vändbara, men när den är utväxt bör man byta ut den till bältesstol.
    Man kan också svara att vändbara stolar är en kompromisstol, och det är framåtvänd den är svag.

Man behöver inte ha ett stort barn fär att välja en stor stol, man vet inte hur snabbt barnet växer sen, man vill kanske att barnet ska sitta bakåt så länge det går, mm.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Cecci78
    Lindreas skrev 2011-08-23 23:37:32 följande:
    Köp en ren bakåtvänd stol, inte någon vändbar, det är helt onödigt. Vi bytte till en Britax Hi-way när min son var fyra månader, vi har aldrig haft behov av att ändra vinkeln under färd alls faktiskt, så jag vet inte om det är så himla nödvändigt...
    ja när de är små, dock är det inte alls onödigt med en vändbar eftersom den största på marknaden (two way) är vändbar, den är dock inte att rekommendera att ha framåtvänt men den går att ha bakåtvänt långt efter att mindre stolar är urvuxna
  • Cecci78

oj, ni hade visst redan diskuterat det...

• Kalinka

Jag skulle säga att det beror på om ni planerar fler barn i den närmaste framtiden. Vi köpte en BeSafe IziKid X3 när dottern växt ur babyskyddet (hon är snart 3,5). Hon har snart nått viktgränsen (18 kg) för den stolen, men för oss spelar det ingen roll, eftersom vi har en son som är 5 månader, och han kommer att få ärva stolen om någon månad eller två. Vi har istället köpt en Britax Two-Way till dottern, som vi har tänkt att hon ska flytta över i. Vi har bara tänkt använda den bakåtvänd (så länge det bara går), men den är bättre för lite äldre barn. Små barn (upp till 3 år ungefär) sitter jättebra i IziKiden.

Vi räknade med att behöva köpa en till stol redan när vi köpte den första stolen, men tyckte inte det gjorde något eftersom vi visste att vi ville ha fler barn innan vi tänkt vända henne framåt, och därför skulle behöva köpa en till stol.

Det är inte alltid lätt att vara förälder, men det är alltid underbart!
  • Little me

Alltså, vi har ju en izi kid X3 och viktgränsen är 18kg.

Min syster är sju år och har precis passerat den gränsen! (dock har hon inte använt vår stol utan haft kudde ett tag)
    Men det jag menar är att viktgränsen på 18 kg är inte jättelite

• Mymystery

Vi har Cosmic Comfort S och är supernöjda med den. Den sitter På passargerarsidan i baksätet. De enda negativa är att de är lite trångt För passagerare i framsäte ( BMW 3 serie ) Vi provade även Mobi och Be Safe izi kid men tycker helt klart denna är bäst.

• cicci85
    Little me skrev 2011-08-24 20:04:13 följande:
    Alltså, vi har ju en izi kid X3 och viktgränsen är 18kg.

Min syster är sju år och har precis passerat den gränsen! (dock har hon inte använt vår stol utan haft kudde ett tag)
    Men det jag menar är att viktgränsen på 18 kg är inte jättelite

Jag tycker det är jättelite! Min äldsta var 3,5 år när han vägde 18 kg, lillen har precis fyllt 3 och väger 17 kg nu... Den äldsta satt bakåt tills han vägde 25 kg och det kommer lillen oxå göra!
Svar på tråden Dags att köpa bilbarnstol!!