• TinyDeLuxe

Dags att köpa bilbarnstol!!

Då har min lille son Dante blivit för stor för sitt babyskydd, och det är dags att byta till en bilbarnstol! Frågan är bara vilken.... Vi har volkswagen passat.

Han gillar inte att ligga ner, utan vill sitta så upprätt som möjligt när han åker bil. Men samtdigit så ska det vara enkelt att justera till liggande när han sover. 

Har tittat på tusen olika men vill höra från er som verkligen använder dom, hur är dom egentligen och vad rekommenderar ni? För och nackdelar? Eftersom vi köper den ny så vore det bra om stolen ni har är ny eller att samma modell fortfarande säljs =)

Tack för svar!

• Svar på tråden Dags att köpa bilbarnstol!!
  • cloudberry79
    Pumpkin skrev 2011-08-23 07:52:29 följande:
    Vi har en Maxi Cosi Mobi som vi (och sonen förstås) är jättenöjda med. Han sitter väldigt upprätt när han är vaken, men när han somnar är det bara att fälla honom bakåt med ett enhandsgrepp - under färd. Supersmidigt! Vad jag vet är det den enda stolen som är så enkel att fälla, när vi köpte den fick vi höra att det var den enda stolen som föraren (om barnet sitter fram) kan fälla under färd.
    Det stämmer inte, vi kan också fälla vår stol med ett snabbt enhandsgrepp, även under färd och den är fyra år gammal
    If you love me - please don't feed me!
  • cicci85

Jag skulle välja Britax Multi-tech! Har den och är jättenöjd Nu är sonen 3 år, har provat nästan alla bilstolar och det är den här han sitter bäst i! Mobi och Hiway är trånga... Multi-techen är lätt att montera, sitter stenhårt i bilen, lätt att ändra bälteshöjden. Enda nackdelen är att den ger dålig benplats.

Den har ingen lutningsfunktion men det spelar ingen roll. Han sitter bra även när han sover och jag vill ju att han ska sitta så upprätt som möjligt hela tiden. Vi har även en Britax secura som man kan luta, men det gör vi aldrig, känns onödigt!

cloudberry79 skrev 2011-08-23 08:19:07 följande:
    Det stämmer inte, vi kan också fälla vår stol med ett snabbt enhandsgrepp, även under färd och den är fyra år gammal
    Men den säljs ju inte längre, securan, så nu är kanske Mobin den enda man kan fälla på det sättet?

• TinyDeLuxe
    cicci85 skrev 2011-08-23 09:17:43 följande:
    Jag skulle välja Britax Multi-tech! Har den och är jättenöjd Nu är sonen 3 år, har provat nästan alla bilstolar och det är den här han sitter bäst i! Mobi och Hiway är trånga... Multi-techen är lätt att montera, sitter stenhårt i bilen, lätt att ändra bälteshöjden. Enda nackdelen är att den ger dålig benplats.

Den har ingen lutningsfunktion men det spelar ingen roll. Han sitter bra även när han sover och jag vill ju att han ska sitta så upprätt som möjligt hela tiden. Vi har även en Britax secura som man kan luta, men det gör vi aldrig, känns onödigt!Men den säljs ju inte längre, securan, så nu är kanske Mobin den enda man kan fälla på det sättet?

jag vet med säkerhet att graco soamic comfort s har en ratt som man bara snurrar på, hur enkelt som helst, ändrar den läge. nån som har en sådan?
  • norgesessan

Tiny, den ratten är skit. Den ändrar en cm, kanske...Max två. Gjorde ingen skillnad.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Cecci78
    novembermamman skrev 2011-08-22 23:40:53 följande:
    En bra stol är brio zento den kan anv från 6 mån- 4år då den går att använda som bältesstol sen. Men det går inte att få den i bra liggläge.. För övrigt en mycket prisvärd barnstol, lycka till :)
    Fast till 4 har man den bakåtvänd, minst, gärna längre och sen bör den inte användas framåt alls, den är superdupertung (har den själv) och barnet får all den kraften i ryggen om man skulle vara med om en olycka. Vändbara stolar bör inte alls användas framåt enligt NTF pga vikten, pga att bältesstyrningen är sämre bla. Sen kan man ju inte ha stolen längre för att man vänder den framåt, det är fortfarande samma viktgräns och längdgräns så då är det ju säkrare att fortsätta ha den bakåt om barnet inte vuxit ur den.
  • Little me

Går att fälla izi kid X3 med ett handgrepp också. Även under färd

• TinyDeLuxe
    norgesessan skrev 2011-08-23 11:03:55 följande:
    Tiny, den ratten är skit. Den ändrar en cm, kanske...Max två. Gjorde ingen skillnad.

den nya? förra veckan var jag och "provrattade" och tyckte det var STOR skillnad.
  • TinyDeLuxe

izi kids x3 ska kollas =)

• Lindreas

Köp en ren bakåtvänd stol, inte någon vändbar, det är helt onödigt. Vi bytte till en Britax Hi-way när min son var fyra månader, vi har aldrig haft behov av att ändra vinkeln under färd alls faktiskt, så jag vet inte om det är så himla nödvändigt...

Svar på tråden Dags att köpa bilbarnstol!!