• Anonym (fruktskola)

Frukt i skolan

Idag uppdagades det att min dotters nya förskoleklass ska ta med sig 1-2 frukter per dag till skolan. En för att ha som litet mellanmål och en som efterrätt till deras lunch. De går i skolan ca 4 timmar och äter lunch. 

Om barnen inte har med sig frukt så förväntas de andra barnen dela eller så får barnet vara utan.
    Hur kan detta vara okej?
    Jag ringde upp fröken som bortförklarade det med att de alltid gjort så och det aldrig varit några problem, det är det inte för min familj heller, men principen kan göra mig förbannad.
    2 frukter fem dagar i veckan blir faktiskt en hel del pengar i slutändan - ska inte skolan vara gratis?! Ska andra föräldrar se till att det finns frukt åt de andra barnen vars föräldrar inte vill/kan/har råd att skicka med frukt?

Vem ska jag ringa till för att reda ut det här, för det här kan väl knappast vara okej? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 21:23
    Ärligt talat så tycker jag inte att det är nyttigt att äta en massa frukt mellan måltiderna, jag föredrar att mitt barn äter ett rejält mål så hon håller sig tills det är dags för nästa stora mål. Frukt är något vi äter ibland, men inte varje dag.
    Jag skiter i att äpplena kostar 10kr för en vecka, jag har råd att ge henne både banan, äpple, apelsin och en hel del annat, pengar är inte problemet - men det finns dem som inte har råd med det!

Säg för enkelhetens skull att frukten kostar 25kr per barn och vecka (äpple, banan och kanske något annat att variera emellan). Alla har inte tillgång till grannar med äppelträd... Eller för den delen tål äpple, gillar äpple osv.
    25 kr per barn och vecka, det blir ca 100kr i månaden per barn. En ensamstående mamma med två skolbarn ska alltså lägga 200 kr i månaden på frukt när skolan ska vara avgiftsfri!
    Dessutom är det väldigt lätt att det går från frukt till något annat, smörgåsar, lättare matsäck, drickyoghurt och hela tiden är det vissa barn som hamnar utanför!
    Det är inte frukten som är problemet utan att skolan kräver att föräldrar ska betala för att deras barn inte ska känna sig utanför!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-24 09:18
    Uppdaterar lite:
    Apropå den idiotiska diskussionen om ett halvt kilo frukt per barn om dagen. Inte relevant för skolan egentligen. Jag vet inte vad ni serverar era barn, men till lunch äter de grönsaker, jag serverar min dotter olika grönsaker/sallader per dag och jag anser nog att det är fan så mycket mer nyttigare än frukt var och varannan timme. Kan tillägga att dottern är hälsan själv, normalviktig och har aldrig i sitt sexåriga liv behövt ha en massa mellanmål var och varannan timme för att hålla sig pigg och glad hela dagen.

Tillbaka till ämnet!
    Idag pratade jag i alla fall återigen med fröknarna och de har surt gått med på att ändra texten ska till gärna. Jag tycker iofs att det inte är tillräckligt på långa vägar eftersom det ändå blir ett undermedvetet tvång för att barnet inte ska bli utanför. Min dotter ville ha med sig frukt idag och jag sa nej. Förklarade varför och hon accepterade det, hon är alltså inte ens hungrig och behöver frukt därför utan äter det som någon form av efterrätt, godis i princip. Det anser inte jag vara nyttigt!
    Så jag har ringt upp rektorn och framfört klagomål om det hela och fan vet om jag inte är irriterad nog på smygkostnaderna skolor försöker med att jag tar upp det till skolverket och media!

Å ni som säger att det handlar om felprioritering att man inte har råd, ni har inte varit där!
    Jag har vuxit upp med fattigdom, jag vet hur det känns när kompisarna kommer med nya jackor, skor, kläder överhuvudtaget när man själv får handla på myrorna en storlek för stort så att det håller ett tag - jag vet hur det känns att inte kunna följa med på badutflykt för att mamma inte har råd med ny baddräkt åt mig - jag vet hur det känns att gå upp kl 6 för att panta burkar så jag ska kunna följa med och hyra skridskor - jag vet hur det känns att tala om för kompisarna att de inte kan ringa hem för att telefonen är avstängd - jag vet hur det känns att ha en falukorv att leva på i två dagar för att pengarna är slut - jag vet hur det känns när mamma tvingas sälja alla barndomssaker för att jag ska kunna få en cykel - jag vet hur det känns att sitta själv i skolan när resten av klassen är på skidutflykt - å det säger jag er, det är minnen man inte önskar något barn! Kanske för att jag själv upplevt det så inser jag hur otroligt sjukt det är att skolan som ska vara gratis, frizon, inte är det!

Å för er som undrar så hade mamma jobb, ett väldigt dåligt betalt sådant och vi bodde i storstad = dvs dyrt. Hon rökte inte, drack inte, hade en onödig avbetalning men det var det. Pappa hade sitt liv och bidrog enbart med han var skyldig med.

• Svar på tråden Frukt i skolan
  • sextiotalist
    Dr Mupp skrev 2011-08-30 14:08:46 följande:
    Det finns många här i tråden som anser att skolorna ska stå för frukten.
    Det anser inte jag, jag är bara emot att man har fruktstunden schemalagd, sedan får folk skicka med barnen hela äppelträd, det bryr jag inte ett smack omFlört
  • Anonym (fruktskola)
    sextiotalist skrev 2011-08-30 17:21:43 följande:
    Det anser inte jag, jag är bara emot att man har fruktstunden schemalagd, sedan får folk skicka med barnen hela äppelträd, det bryr jag inte ett smack omFlört
    Samma här.
    Sedan anser jag nog att tråden spårat ur en hel del och att många inte verkar inse att det inte handlar om frukten i sig utan kravet från skolan när skolan trots allt ska vara avgiftsfri.
  • Wilowa
    Anonym skrev 2011-08-30 08:45:19 följande:
    Jag har bara läst delar av tråden det förvånar mig att man inte kan skicka frukt med sina barn till skolan det borde vara ganska självklart och matsäck nån gång ibland..........Hur gör ni om barnen är sjuka har ni ej råd att ge barnen mat hemma då?? Ingen i Sverige är så fattig då tror jag man felprioriterar
    Fråga den som skrivit lagen om kostnadsfri skola.
  • Wilowa
    Triple Trouble skrev 2011-08-30 08:24:33 följande:
    Nu har jag blivit så jäkla nojjig av denna tråd och alla fattiga barn som inte har råd till frukt/ matsäck i skolan att jag överpackade dotterns ryggsäck tills idag, de skulle på utflykt med massäck. Hon har nu massäck till åtminstonde 3..

Kan nån uppmärksamma detta problem, att enl denna tråd så sitter många av barnen i vissa klasser och inte har råd med en morot om dagen
    Hihi!
  • sextiotalist
    Triple Trouble skrev 2011-08-30 08:24:33 följande:
    Nu har jag blivit så jäkla nojjig av denna tråd och alla fattiga barn som inte har råd till frukt/ matsäck i skolan att jag överpackade dotterns ryggsäck tills idag, de skulle på utflykt med massäck. Hon har nu massäck till åtminstonde 3..

Kan nån uppmärksamma detta problem, att enl denna tråd så sitter många av barnen i vissa klasser och inte har råd med en morot om dagen
    Det är inte frågan om detta, det är den schemalagda fruktstunden, vilket är säkert ett tufft om barnet inte äter en morot. Mitt barn åt t.ex inte frukt alls i den åldern, inte morötter heller, det enda han gillade var gurka, som gärna kunde gå upp till 50 kronor kilot när den är som dyrast. Jag tacker min lyckliga stjärna att det inte var obligatorisk fruktstund, så jag slapp lägga 50-60 kronor i veckan på en bit vatten
  • Mälaröbo
    Dr Mupp skrev 2011-08-30 08:16:59 följande:
    Vad tycker du vi ska göra med barn som inte får sitt grundläggande behov uppfyllt? Låta dem fortsätta leva i misär och försämra för alla andra så att vi kan blunda för att barnet faktiskt lever i misär. För att tvinga föräldern till att ta sitt ansvar är uppenbarligen kränkande och ett för stort krav att ställa på nån. Nej uppenbart är att alla ska få trycka ut en unge och sen helt skita i att ta hand om den, det ska skolan göra istället.
    OMG! Så du menar att de barn som inte får exakt det DU tycker är grundläggande behov tillfrdsställda lever i misär?? Jag lovar att du skulle få andra svar än fruktstund om du frågade folk vad de saknat mest under sin uppväxt...
    Du tror inte att Marlatts behovstrappa har lite mer substans än dina personliga ÅSIKTER??
    Herregud vilken otrolig människa du verkar vara!
  • Mälaröbo
    Dr Mupp skrev 2011-08-30 09:47:49 följande:
    Att få frukt är en del av en varierad och nyttig kost och det är ett grundläggande behov. Frukt ska barn ha och sen spelar det ju ingen roll om den äts i skolan/dagis eller hemma.
    Men nu pratar du ju emot dig själv. Det är ju just frukten i SKOLAN som du slåss för här, OCH att den ska vara inköpt av en förälder.
    Väldigt få av oss andra pratar om att frukt är dåligt att äta och vägrar ge våra barn annat än godis och chips till mellis...
  • Mälaröbo
    Anonym (fruktskola) skrev 2011-08-30 17:59:09 följande:
    Samma här.
    Sedan anser jag nog att tråden spårat ur en hel del och att många inte verkar inse att det inte handlar om frukten i sig utan kravet från skolan när skolan trots allt ska vara avgiftsfri.
    Tack!
    Jag skickar med mina barn både det ena och det andra, för att DE och JAG anser att de behöver det. Skolan har däremot inte rätt att KRÄVA det.
  • Anonym (FEL!)

Har inte läst hela tråden men håller med TS.

Dottern  börjaade nu skolan och det ska vara frukt (eller något annat litet om de inte vill ha frukt) med varje dag och varje Fredag har de utflykt och då ska de ha med sig fika...

Visst frukten kostar inte så mycket i månaden men fika varje vecka blir lätt mycket pengar ( dricka, bulle, smörgås, lite godis som är ok hos oss )

Då e vi plötsligt uppe i  ett par hundra kronor / månad och jag vet att det kan vara svårt att få ihop de pengarna ibland.

När jag var ensamstående med tre skolbarn och skulle ut med 5-600 kr extra i mån till frukt o fika så gick det inte alltid ihop...

Sen har vi detta med skidåkning och skridskor som är schemalagt hos oss... Då ska vi ha den utrustningen med. Visst det finns men inte till alla... Det blir också fort mycket pengar!

Det är ok på friluftsdagar men inte på schemalagd skoltid anser jag!

• Dr Mupp
    Mälaröbo skrev 2011-08-30 22:07:59 följande:
    Men nu pratar du ju emot dig själv. Det är ju just frukten i SKOLAN som du slåss för här, OCH att den ska vara inköpt av en förälder.
    Väldigt få av oss andra pratar om att frukt är dåligt att äta och vägrar ge våra barn annat än godis och chips till mellis...
    Eftersom barn behöver äta frukt så behöver föräldrarna köpa frukt. Om de sen skickar frukten till skolan eller äter den hemma gör ingen kostnadsskillnad så varför så inte skicka frukten till skolan och sluta gnälla.
    Mälaröbo skrev 2011-08-30 22:05:14 följande:
    OMG! Så du menar att de barn som inte får exakt det DU tycker är grundläggande behov tillfrdsställda lever i misär?? Jag lovar att du skulle få andra svar än fruktstund om du frågade folk vad de saknat mest under sin uppväxt...
    Du tror inte att Marlatts behovstrappa har lite mer substans än dina personliga ÅSIKTER??
    Herregud vilken otrolig människa du verkar vara!
    Så fullvärdig varierad kost är inte ett grundläggande behov? Har inte fattiga barn samma näringsbehov som alla andra barn? Bristen på frukt är ett tecken på att nått står fel i familjen, normala välfungerande föräldrar skickar med frukt, grönsak eller nått annat som barnet äter.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
Svar på tråden Frukt i skolan