• Anonym (fruktskola)

Frukt i skolan

Idag uppdagades det att min dotters nya förskoleklass ska ta med sig 1-2 frukter per dag till skolan. En för att ha som litet mellanmål och en som efterrätt till deras lunch. De går i skolan ca 4 timmar och äter lunch. 

Om barnen inte har med sig frukt så förväntas de andra barnen dela eller så får barnet vara utan.
    Hur kan detta vara okej?
    Jag ringde upp fröken som bortförklarade det med att de alltid gjort så och det aldrig varit några problem, det är det inte för min familj heller, men principen kan göra mig förbannad.
    2 frukter fem dagar i veckan blir faktiskt en hel del pengar i slutändan - ska inte skolan vara gratis?! Ska andra föräldrar se till att det finns frukt åt de andra barnen vars föräldrar inte vill/kan/har råd att skicka med frukt?

Vem ska jag ringa till för att reda ut det här, för det här kan väl knappast vara okej? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 21:23
    Ärligt talat så tycker jag inte att det är nyttigt att äta en massa frukt mellan måltiderna, jag föredrar att mitt barn äter ett rejält mål så hon håller sig tills det är dags för nästa stora mål. Frukt är något vi äter ibland, men inte varje dag.
    Jag skiter i att äpplena kostar 10kr för en vecka, jag har råd att ge henne både banan, äpple, apelsin och en hel del annat, pengar är inte problemet - men det finns dem som inte har råd med det!

Säg för enkelhetens skull att frukten kostar 25kr per barn och vecka (äpple, banan och kanske något annat att variera emellan). Alla har inte tillgång till grannar med äppelträd... Eller för den delen tål äpple, gillar äpple osv.
    25 kr per barn och vecka, det blir ca 100kr i månaden per barn. En ensamstående mamma med två skolbarn ska alltså lägga 200 kr i månaden på frukt när skolan ska vara avgiftsfri!
    Dessutom är det väldigt lätt att det går från frukt till något annat, smörgåsar, lättare matsäck, drickyoghurt och hela tiden är det vissa barn som hamnar utanför!
    Det är inte frukten som är problemet utan att skolan kräver att föräldrar ska betala för att deras barn inte ska känna sig utanför!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-24 09:18
    Uppdaterar lite:
    Apropå den idiotiska diskussionen om ett halvt kilo frukt per barn om dagen. Inte relevant för skolan egentligen. Jag vet inte vad ni serverar era barn, men till lunch äter de grönsaker, jag serverar min dotter olika grönsaker/sallader per dag och jag anser nog att det är fan så mycket mer nyttigare än frukt var och varannan timme. Kan tillägga att dottern är hälsan själv, normalviktig och har aldrig i sitt sexåriga liv behövt ha en massa mellanmål var och varannan timme för att hålla sig pigg och glad hela dagen.

Tillbaka till ämnet!
    Idag pratade jag i alla fall återigen med fröknarna och de har surt gått med på att ändra texten ska till gärna. Jag tycker iofs att det inte är tillräckligt på långa vägar eftersom det ändå blir ett undermedvetet tvång för att barnet inte ska bli utanför. Min dotter ville ha med sig frukt idag och jag sa nej. Förklarade varför och hon accepterade det, hon är alltså inte ens hungrig och behöver frukt därför utan äter det som någon form av efterrätt, godis i princip. Det anser inte jag vara nyttigt!
    Så jag har ringt upp rektorn och framfört klagomål om det hela och fan vet om jag inte är irriterad nog på smygkostnaderna skolor försöker med att jag tar upp det till skolverket och media!

Å ni som säger att det handlar om felprioritering att man inte har råd, ni har inte varit där!
    Jag har vuxit upp med fattigdom, jag vet hur det känns när kompisarna kommer med nya jackor, skor, kläder överhuvudtaget när man själv får handla på myrorna en storlek för stort så att det håller ett tag - jag vet hur det känns att inte kunna följa med på badutflykt för att mamma inte har råd med ny baddräkt åt mig - jag vet hur det känns att gå upp kl 6 för att panta burkar så jag ska kunna följa med och hyra skridskor - jag vet hur det känns att tala om för kompisarna att de inte kan ringa hem för att telefonen är avstängd - jag vet hur det känns att ha en falukorv att leva på i två dagar för att pengarna är slut - jag vet hur det känns när mamma tvingas sälja alla barndomssaker för att jag ska kunna få en cykel - jag vet hur det känns att sitta själv i skolan när resten av klassen är på skidutflykt - å det säger jag er, det är minnen man inte önskar något barn! Kanske för att jag själv upplevt det så inser jag hur otroligt sjukt det är att skolan som ska vara gratis, frizon, inte är det!

Å för er som undrar så hade mamma jobb, ett väldigt dåligt betalt sådant och vi bodde i storstad = dvs dyrt. Hon rökte inte, drack inte, hade en onödig avbetalning men det var det. Pappa hade sitt liv och bidrog enbart med han var skyldig med.

• Svar på tråden Frukt i skolan
  • Dr Mupp
    Moonis skrev 2011-08-28 09:25:14 följande:
    Här beställer försk0l0rna mat inför utflykter, 0m d0m ska ha k0rv med eller annat. Köket här fixar detta 0ch även 0m någ0t barn glömt matsäck inför utflykt i sk0lan så hjälper d0m så barnet inte blir utan.
    Så d0m arbetar redan så 0ch tr0r ju inte vårat sk0lkök är d0m enda. 
    Förskolan har inga problem att fixa det här, men så går min barn på en förskola med 80 barn totalt och eget kök. Det är nått helt annat än skolköket som fixar käk till två skolor. Mina skolbarn får sin skolmat utkörd i kantiner, visst en utflykt som påverkar hela skolan är inga problem att fixa käk till. Då beställer skolan korv som sen körs i kantiner till utflyktsplatsen. Men en utflykt som endast påverkar en klass och som kanske till och med är till en annan ort är betydligt svårare att ordna matsäck till. För att inte tala om förmiddagsutflykter där barnen har med sig en enkel matsäck (typ en macka, en frukt och en flaska vatten) som de äter i skogen och sen äter de lunch på skolan.

Om skolan inte har råd eller resurser till att ordna matsäck, är det bättre att utflykten ställs in helt än att skolan ber föräldrana skicka med en matsäck så barnen kan åka på utflykten.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • Black Widowess
    Moonis skrev 2011-08-28 09:28:55 följande:
    För mig handlar det 0m att alla hjälps åt för våra barns bästa. Självklart ska det finnas resurser men det ansvaret ligger på k0mmunen. 
    Och som vi alla vet vadar inte alla Sveriges kommuner i pengar och/eller resurser (eller kompetenta politiker heller för den delen).
  • Moonis
    Black Widowess skrev 2011-08-28 09:47:27 följande:
    Och som vi alla vet vadar inte alla Sveriges kommuner i pengar och/eller resurser (eller kompetenta politiker heller för den delen).
    Nej 0ch det har väll ingen påstått heller. Men man kan ju h0ppas att k0mmunerna pri0riterar våra barn.
  • Anonym

Jag förstår inte hur man kan få det till en kostnadsfråga.
    Alla har råd men några kronor till frukt varje dag. Allt annat är en felprioritering.

• Black Widowess
    sextiotalist skrev 2011-08-28 09:44:55 följande:
    Fast det är konstigt, att de inte har mer kompetens ändå. 1600 måltider är ingenting för en duktig kökschef. Det är ju påvisat att med rätt kökschef så kan de göra väldigt mycket bra mat, för en ganska låg peng.
    1600 måltider är enkelt ordnat om man har personal och resurser. Men om du är tre anställda som dagligen skall tillaga 1600 portioner bestående av två olika köttalternativ, ett vegetariskt alternativ, allsköns dieter (allergianpassat, passerad, näringstillsatta, inre innehållande nöt- respektive fläskkött osv), salladsbuffé bestående av minst sju sorter. Dessutom tillkommer mellanmål och middagsmat som ska tillagas (alt. förberedas) som ska skickas/serveras till enheterna. Lägg därtill till de beställningar som ska göras, mottas och skickas till respektive enhet (inklusive kökets egna varor).

Du verkar sakna verklighetsuppfattning alternativt förståelse för andra människors arbetssituation.
  • Moonis
    Black Widowess skrev 2011-08-28 10:04:48 följande:
    1600 måltider är enkelt ordnat om man har personal och resurser. Men om du är tre anställda som dagligen skall tillaga 1600 portioner bestående av två olika köttalternativ, ett vegetariskt alternativ, allsköns dieter (allergianpassat, passerad, näringstillsatta, inre innehållande nöt- respektive fläskkött osv), salladsbuffé bestående av minst sju sorter. Dessutom tillkommer mellanmål och middagsmat som ska tillagas (alt. förberedas) som ska skickas/serveras till enheterna. Lägg därtill till de beställningar som ska göras, mottas och skickas till respektive enhet (inklusive kökets egna varor).

Du verkar sakna verklighetsuppfattning alternativt förståelse för andra människors arbetssituation.
    Jag tror dom är runt 4st i vårat skolkök, min mamma är en av dom och för dom fungerar det bra. Men det gäller att organisera och självklart kan det vara stressande under alla förberedelser.
  • Vildand
    neelliee skrev 2011-08-27 22:32:30 följande:
    Jag tycker helt enkelt att samhället måste hjälpa utsatta barn mer. Men den extra hjälpen jag efterfrågar ska INTE komma från skolan, för skolan är INTE ett hjälpcenter och lärarna är pedagoger och INTE socialarbetare.

Visst kan skolan tillhandahålla frukt (om kommuninvånarna är beredda att betala mer i skatt eller parkeringsavgift, eller avstå gratis kulturutsällningar ) men det är INTE där problemet ligger. Föräldrar som inte"har råd" att skicka med frukt till skolan borde kunna tvingas ta emot hjälp, t.ex. i form av en god man och/eller delar av socialbidraget som matcheckar. Som så många skrivit - om barnen är sjuka, får de ingen mat hemma då?

Skolans ekonomi är långt ifrån god. På vissa håll har man tur och har billiga lokaler, få elever med särskilda behov och en kommun med vettiga avtal på bl.a. mat och IT. Då kan det finnas utrymme i budgeten för frukt. Men på andra skolor FINNS INTE pengar till frukt, hur tragiskt det än kan låta. Skolan får själv betala hyra för lokalerna för att ta ett exempel, och inte tas det minsta hänsyn till att olika  lokaler är olika dyra när skolpengen fördelas - alla skolor i en kommun får lika mycker per elev oavsett. Många skolor går back med hundratusentals kronor varje år. Om man räknar med att en frukt kostar 1 kr och 300 elever ska få en frukt om dagen blir det 1500 på bara en vecka. Ca 60.000 på ett läsår. Och det kan man inte lägga som skola om budgeten inte går ihop. Alltså får den som vill äta frukt ta med sig hemifrån. Eller menar du att man ska förbjda frukt i skolan?
    Nej för ungefär sjuttionde gången. Jag menar inte att man ska förbjuda frukt i skolan. Jag menar att man ska låta bli att låta den ingå i undervisningen. Låt barnen som behöver äta frukt äta den på rasten.
  • sextiotalist
    Black Widowess skrev 2011-08-28 10:04:48 följande:

Det gör jag inte, men jag vet att en del skolkök helt enkelt saknar en kompetent kökschef. När de bytte kökschef på mitt barns skola så lyfte kvaliteteten direkt och inte kostade det mer heller.
  • trettioplus

Jag förstår inte problemet riktigt (nej, jag har inte läst hela tråden. Den är lång. Men väl hela TS). Skicka med ett par morötter istället, så är väl samtliga problem lösta, utom möjligen principen att allt ska betalas via skattsedeln?

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Moonis
    sextiotalist skrev 2011-08-28 11:12:38 följande:
    Det gör jag inte, men jag vet att en del skolkök helt enkelt saknar en kompetent kökschef. När de bytte kökschef på mitt barns skola så lyfte kvaliteteten direkt och inte kostade det mer heller.
    Ja, det kan verkligen göra stor skillnad. Vet att det fortfarande jobbar kvar en del från gamla tidens skolkök där dom inte är riktigt utbildade.
Svar på tråden Frukt i skolan