• Anonym (fruktskola)

Frukt i skolan

Idag uppdagades det att min dotters nya förskoleklass ska ta med sig 1-2 frukter per dag till skolan. En för att ha som litet mellanmål och en som efterrätt till deras lunch. De går i skolan ca 4 timmar och äter lunch. 

Om barnen inte har med sig frukt så förväntas de andra barnen dela eller så får barnet vara utan.
    Hur kan detta vara okej?
    Jag ringde upp fröken som bortförklarade det med att de alltid gjort så och det aldrig varit några problem, det är det inte för min familj heller, men principen kan göra mig förbannad.
    2 frukter fem dagar i veckan blir faktiskt en hel del pengar i slutändan - ska inte skolan vara gratis?! Ska andra föräldrar se till att det finns frukt åt de andra barnen vars föräldrar inte vill/kan/har råd att skicka med frukt?

Vem ska jag ringa till för att reda ut det här, för det här kan väl knappast vara okej? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 21:23
    Ärligt talat så tycker jag inte att det är nyttigt att äta en massa frukt mellan måltiderna, jag föredrar att mitt barn äter ett rejält mål så hon håller sig tills det är dags för nästa stora mål. Frukt är något vi äter ibland, men inte varje dag.
    Jag skiter i att äpplena kostar 10kr för en vecka, jag har råd att ge henne både banan, äpple, apelsin och en hel del annat, pengar är inte problemet - men det finns dem som inte har råd med det!

Säg för enkelhetens skull att frukten kostar 25kr per barn och vecka (äpple, banan och kanske något annat att variera emellan). Alla har inte tillgång till grannar med äppelträd... Eller för den delen tål äpple, gillar äpple osv.
    25 kr per barn och vecka, det blir ca 100kr i månaden per barn. En ensamstående mamma med två skolbarn ska alltså lägga 200 kr i månaden på frukt när skolan ska vara avgiftsfri!
    Dessutom är det väldigt lätt att det går från frukt till något annat, smörgåsar, lättare matsäck, drickyoghurt och hela tiden är det vissa barn som hamnar utanför!
    Det är inte frukten som är problemet utan att skolan kräver att föräldrar ska betala för att deras barn inte ska känna sig utanför!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-24 09:18
    Uppdaterar lite:
    Apropå den idiotiska diskussionen om ett halvt kilo frukt per barn om dagen. Inte relevant för skolan egentligen. Jag vet inte vad ni serverar era barn, men till lunch äter de grönsaker, jag serverar min dotter olika grönsaker/sallader per dag och jag anser nog att det är fan så mycket mer nyttigare än frukt var och varannan timme. Kan tillägga att dottern är hälsan själv, normalviktig och har aldrig i sitt sexåriga liv behövt ha en massa mellanmål var och varannan timme för att hålla sig pigg och glad hela dagen.

Tillbaka till ämnet!
    Idag pratade jag i alla fall återigen med fröknarna och de har surt gått med på att ändra texten ska till gärna. Jag tycker iofs att det inte är tillräckligt på långa vägar eftersom det ändå blir ett undermedvetet tvång för att barnet inte ska bli utanför. Min dotter ville ha med sig frukt idag och jag sa nej. Förklarade varför och hon accepterade det, hon är alltså inte ens hungrig och behöver frukt därför utan äter det som någon form av efterrätt, godis i princip. Det anser inte jag vara nyttigt!
    Så jag har ringt upp rektorn och framfört klagomål om det hela och fan vet om jag inte är irriterad nog på smygkostnaderna skolor försöker med att jag tar upp det till skolverket och media!

Å ni som säger att det handlar om felprioritering att man inte har råd, ni har inte varit där!
    Jag har vuxit upp med fattigdom, jag vet hur det känns när kompisarna kommer med nya jackor, skor, kläder överhuvudtaget när man själv får handla på myrorna en storlek för stort så att det håller ett tag - jag vet hur det känns att inte kunna följa med på badutflykt för att mamma inte har råd med ny baddräkt åt mig - jag vet hur det känns att gå upp kl 6 för att panta burkar så jag ska kunna följa med och hyra skridskor - jag vet hur det känns att tala om för kompisarna att de inte kan ringa hem för att telefonen är avstängd - jag vet hur det känns att ha en falukorv att leva på i två dagar för att pengarna är slut - jag vet hur det känns när mamma tvingas sälja alla barndomssaker för att jag ska kunna få en cykel - jag vet hur det känns att sitta själv i skolan när resten av klassen är på skidutflykt - å det säger jag er, det är minnen man inte önskar något barn! Kanske för att jag själv upplevt det så inser jag hur otroligt sjukt det är att skolan som ska vara gratis, frizon, inte är det!

Å för er som undrar så hade mamma jobb, ett väldigt dåligt betalt sådant och vi bodde i storstad = dvs dyrt. Hon rökte inte, drack inte, hade en onödig avbetalning men det var det. Pappa hade sitt liv och bidrog enbart med han var skyldig med.

• Svar på tråden Frukt i skolan
  • Rani

Min erfarenhet efter att ha jobbat en hel del  skolan är att inget barn behöver gå utan. Om det kommer fram att något barn inte har råd med t ex frukt s ordnar skolan det på något sätt.

Sedan ska skolan vara gratis ja. Och lunchen i skolan ska vara gratis. Men det finns så vitt jag vet ingen regel som säger att skolan ska bjuda på frukt. Det är väl bra att skolan rekommenderar föräldrarna att skicka med barnen frukt? Jag förstår inte att man kan vara så himla principfast att man måste reagera på något som i grunden är bra.

Och som sagt, inget barn behöver gå utan. Så är min erfarenhet att det funkar oavsett om det är frukt eller skolresa.

• neelliee
    Nenne666 skrev 2011-08-27 19:31:35 följande:
    Jo, jag e med på vad du menar.

Men jag menar hela grejen som sådan. Å ena sidan uppmana till att ta med sig, men då får man ha nåt å tillgå, isf för att styra upp missöden för varje individ som kan uppstå, eller för dom där det 'är ständigt förekommande. Det är ingen stor kostnad för oss som kan skicka med frukt och definitivt ingen stor kostnad för skolan att ligga ute med....men en jäkligt stor insats för den drabbade.

Så är det ju med allt, vare sig det gäller frukt eller andra saker. Lite medkänsla och en tanke som sträcker sig längre än till sig själv. Typ.
    Jo, jag håller med dig i stort. Tänker mest principiellt: Att glömma någon gång ibland - absolut ingen big deal och därför inget skolan behöver förbereda sig för. Att aldrig ha för att föräldrarna inte "har råd" - barnet lever i en alldeles för otrygg miljö och borde få hjälp att leva i en så trygg miljö att dess vårdnadshavare grejar en så enkel sak som att fixa fram en frukt per dag. Och sådan hjälp ska inte skolan stå för, det är socialens sak.

Det jag har så himla svårt att förstå är att så många anser att det är SKOLAN som ska hjälpa utsatta familjer, när det redan FINNS en institution som ska hjälpa. Jag kan inte begripa att man inte ropar "socialen borde hjälpa alla familjer så att de kan skicka med barnen frukt" istället för "pengarna som skolan fått till undervisning ska gå till frukt åt alla!"
  • Dr Mupp
    neelliee skrev 2011-08-27 22:40:38 följande:
    Jo, jag håller med dig i stort. Tänker mest principiellt: Att glömma någon gång ibland - absolut ingen big deal och därför inget skolan behöver förbereda sig för. Att aldrig ha för att föräldrarna inte "har råd" - barnet lever i en alldeles för otrygg miljö och borde få hjälp att leva i en så trygg miljö att dess vårdnadshavare grejar en så enkel sak som att fixa fram en frukt per dag. Och sådan hjälp ska inte skolan stå för, det är socialens sak.

Det jag har så himla svårt att förstå är att så många anser att det är SKOLAN som ska hjälpa utsatta familjer, när det redan FINNS en institution som ska hjälpa. Jag kan inte begripa att man inte ropar "socialen borde hjälpa alla familjer så att de kan skicka med barnen frukt" istället för "pengarna som skolan fått till undervisning ska gå till frukt åt alla!"
    Att de inte ropar efter socialen är ju för att folk tror att det enda soc gör är att ta barn. De förstår inte att omhändertagande är den sista åtgärden när inget annat fungerar eller att det gått så långt att det är fara för barnet hälsa och liv.

Det finns massor som soc kan göra. De kan se till att familjer som ligger under norm utan att veta det kan söka socialbidrag. De kan erbjuda ekonomisk rådgivning till dem som har socialbidrag eller på annat sätt låga inkomster som gör det svårt att få ihop dagen. De kan ge ut en del av socialbidraget i matscheckar så att barnen alltid får mat även om föräldrarna har missbrukarproblem (cigg, sprit, spel osv), De kan låta föräldrarna träffa en dietist för att utbilda dem i matkunskap för barn. De kan få gå på föräldragrupp för att lära sig vad barn behöver. De kan få avlastningsfamilj och stödfamilj om de är jobbigt för det att få ihop vardagen. Tyvärr är inte dessa saker tvingande (där borde lagen ändras), men är det vettiga föräldrar som vill sina barn väl så tackar de ju ja till hjälpen.

Det är inte fel att ha dålig ekonomi, men om den dåliga ekonomin går ut över barnens basbehov så är det dags att fundera på vad man kan göra för att ändra situationen. För de flesta klarar ju trots av både matsäck och frukt även om de har socialbidrag. Och det är där vi ska sätta normen. Vi ska förutsätta att man har råd med matsäckar ett par gånger per termin och daglig frukt. Det är ett rimligt minimikrav. Precis som det är ett rimligt krav att alla barn får vettiga ytterkläder och gymnastikkläder.

Om föräldrarna tog sitt ansvar och stod för frukten (ja vem som helst kan glömma, det är inte hela världen) så skulle fruktpengarna i skolan användas till nått viktigare tex lärarledd läxläsning, det skulle tex verkligen komma de socialt utsatta barnen till nytta.
    Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • sextiotalist
    Dr Mupp skrev 2011-08-28 08:05:28 följande:
    Att de inte ropar efter socialen är ju för att folk tror att det enda soc gör är att ta barn. De förstår inte att omhändertagande är den sista åtgärden när inget annat fungerar eller att det gått så långt att det är fara för barnet hälsa och liv.

Det finns massor som soc kan göra. De kan se till att familjer som ligger under norm utan att veta det kan söka socialbidrag. De kan erbjuda ekonomisk rådgivning till dem som har socialbidrag eller på annat sätt låga inkomster som gör det svårt att få ihop dagen. De kan ge ut en del av socialbidraget i matscheckar så att barnen alltid får mat även om föräldrarna har missbrukarproblem (cigg, sprit, spel osv), De kan låta föräldrarna träffa en dietist för att utbilda dem i matkunskap för barn. De kan få gå på föräldragrupp för att lära sig vad barn behöver. De kan få avlastningsfamilj och stödfamilj om de är jobbigt för det att få ihop vardagen. Tyvärr är inte dessa saker tvingande (där borde lagen ändras), men är det vettiga föräldrar som vill sina barn väl så tackar de ju ja till hjälpen.

Det är inte fel att ha dålig ekonomi, men om den dåliga ekonomin går ut över barnens basbehov så är det dags att fundera på vad man kan göra för att ändra situationen. För de flesta klarar ju trots av både matsäck och frukt även om de har socialbidrag. Och det är där vi ska sätta normen. Vi ska förutsätta att man har råd med matsäckar ett par gånger per termin och daglig frukt. Det är ett rimligt minimikrav. Precis som det är ett rimligt krav att alla barn får vettiga ytterkläder och gymnastikkläder.

Om föräldrarna tog sitt ansvar och stod för frukten (ja vem som helst kan glömma, det är inte hela världen) så skulle fruktpengarna i skolan användas till nått viktigare tex lärarledd läxläsning, det skulle tex verkligen komma de socialt utsatta barnen till nytta.
    Fortfarande är det som jag vänder mig emot, den obligatoriska fruktstunden, och som i Ts att de skulle ha med sig frukt för att äta som efterätt efter lunchen.
    Jag tycker inte det är fel att man tar med sig frukt till skolan, att man låter barn äta frukten inne på långrasten, eller inne efter lunchen. Men det är inget som skall schemaläggas, utan vara helt frivilligt.
    När det gäller matsäck, så anser jag att det är och förblir skolans ansvar att tillhandahålla lunchmaten. Det behöver inte vara märkvärdigt, med en viss framförhållning så kan de fixa mackork, korv att grilla etc. Men skolmaten är skolans ansvar.
    Nej, jag har aldrig haft problem med att få ihop en matsäck, men jag har muttrat, men inte orkat dra den striden, ja, lat.
    Eftersom mitt barn inte gillade frukt, så har det inte heller varit några problem, utan jag skickade med gurka eller riskakor så han kunde ta på rasten, men slutade när det kom hem orört.
  • Black Widowess
    sextiotalist skrev 2011-08-28 08:32:50 följande:
    Fortfarande är det som jag vänder mig emot, den obligatoriska fruktstunden, och som i Ts att de skulle ha med sig frukt för att äta som efterätt efter lunchen.
    Jag tycker inte det är fel att man tar med sig frukt till skolan, att man låter barn äta frukten inne på långrasten, eller inne efter lunchen. Men det är inget som skall schemaläggas, utan vara helt frivilligt.
    När det gäller matsäck, så anser jag att det är och förblir skolans ansvar att tillhandahålla lunchmaten. Det behöver inte vara märkvärdigt, med en viss framförhållning så kan de fixa mackork, korv att grilla etc. Men skolmaten är skolans ansvar.
    Nej, jag har aldrig haft problem med att få ihop en matsäck, men jag har muttrat, men inte orkat dra den striden, ja, lat.
    Eftersom mitt barn inte gillade frukt, så har det inte heller varit några problem, utan jag skickade med gurka eller riskakor så han kunde ta på rasten, men slutade när det kom hem orört.
    Ska de redan belastade kommunköken, som i vissa fall lagar upp till 1600 portioner ( som ska skickas till såväl skolor, förskolor som äldreboenden) förutom alla dieter och all specialkost också börja tillaga matsäckar till barnen? Förstår du inte vilken ökad belastning och arbetsinsats det skulle innebära? Hur stor framförhållning skall man kräva från lärarna för att meddela köken i god tid så att de kan beställa in de varor som behövs?

Jag anser att vi i Sverige är så pass bortskämda att vi alltid räknar med att "det är någon annans ansvar - inte mitt". Kan man inte lägga undan några hundra om året i en speciell pott för frukt och eventuella matsäckar bör man kanske se över sina prioriteringar.
  • sextiotalist
    Black Widowess skrev 2011-08-28 08:53:11 följande:
    Ska de redan belastade kommunköken, som i vissa fall lagar upp till 1600 portioner ( som ska skickas till såväl skolor, förskolor som äldreboenden) förutom alla dieter och all specialkost också börja tillaga matsäckar till barnen? Förstår du inte vilken ökad belastning och arbetsinsats det skulle innebära? Hur stor framförhållning skall man kräva från lärarna för att meddela köken i god tid så att de kan beställa in de varor som behövs?

Jag anser att vi i Sverige är så pass bortskämda att vi alltid räknar med att "det är någon annans ansvar - inte mitt". Kan man inte lägga undan några hundra om året i en speciell pott för frukt och eventuella matsäckar bör man kanske se över sina prioriteringar.
    Det konstiga är att sonens skola kan fixa fram matsäckar, när de har heldagsarrangemang och på min systerbarns grundskola, så hade de alltid med sig matsäck. Det var skolor som hade centralkök.
  • Black Widowess
    sextiotalist skrev 2011-08-28 09:18:39 följande:
    Det konstiga är att sonens skola kan fixa fram matsäckar, när de har heldagsarrangemang och på min systerbarns grundskola, så hade de alltid med sig matsäck. Det var skolor som hade centralkök.
    Alla kommuner har inte samma resurser dessvärre. Din hemkommun är inte något nationellt riktmärke, det ser olika ut överallt.
  • Moonis
    Black Widowess skrev 2011-08-28 08:53:11 följande:

Här beställer försk0l0rna mat inför utflykter, 0m d0m ska ha k0rv med eller annat. Köket här fixar detta 0ch även 0m någ0t barn glömt matsäck inför utflykt i sk0lan så hjälper d0m så barnet inte blir utan.
    Så d0m arbetar redan så 0ch tr0r ju inte vårat sk0lkök är d0m enda. 
  • Moonis

För mig handlar det 0m att alla hjälps åt för våra barns bästa. Självklart ska det finnas resurser men det ansvaret ligger på k0mmunen. 

• sextiotalist
    Black Widowess skrev 2011-08-28 09:22:47 följande:
    Alla kommuner har inte samma resurser dessvärre. Din hemkommun är inte något nationellt riktmärke, det ser olika ut överallt.
    Fast det är konstigt, att de inte har mer kompetens ändå. 1600 måltider är ingenting för en duktig kökschef. Det är ju påvisat att med rätt kökschef så kan de göra väldigt mycket bra mat, för en ganska låg peng.
Svar på tråden Frukt i skolan