Monarki? För/mot argument?
Vilka för/mot argument finns det om monarki?
Tacksam för svar.
Vilka för/mot argument finns det om monarki?
Tacksam för svar.
för -det är mysigt
Emot: Snart föds ett kungabarn till. Hela Sverige, och världen, har förväntningar på detta barn. Förväntningar som nästan ingen annan förväntas leva upp till, och som denna lilla varelse inte har valt själv.
Jag är för
All PR de gör för Sverige betyder jättemycket.
Vem säger att det är roligare med president ?
Tycker de tillhör vår historia och jag tycker Victoria är en bra representant för Sverige.
Mina argument mot.
Statschefens kompetens och krav på denne
Landets högsta ämbete är väl ganska viktigt? Även för lägre tjänstnivåer låter man kompetensen avgöra vem som får jobbet.Men inte i vår monarki. Där är enda kompetenskrav att man råkar vara förstfödd (var tidigare råkar vara förste gosse född) i en viss familj.
Kan vi ställa krav på kungen? Om han missköter sig, vad händer då? Det blir då hela apparaten med abdikation. Man kan ju ba fantisera vad för extremt läge som skulle påkalla något så drastiskt.
I civiliserade republiker omprövas tjänsten relbundet vid allmänna val där folket avgör hur statshefen skött sig.
Insynsskyddat apanage
Varför är apanagets innehåll hemligt? I andra tjänster funkar det att man mot uppvisande av kvitto får ersättning för sina utlägg, alt har en öppen budget för det. Varför skulle inte statchefen klara samma premisser?
Dessutom, varför i hela friden ska apanaget gå till annat än det som ingår i statchefens tjänsteutövning? Finansiering och vårda/värnade av kulturföreteelser som slott och droskor borde väl ligga snarare ligga under kulturdepartementet?
Ser inget skäl till varför statschefen också ska vara övermuseeintendent.
Dessutom 2, varför i hela friden ska man försörja en tämligen förmögen familj, inkl ( de såvitt jag förstått fullt arbetsföra) barnen?
Kungafamiljen och frihet
I vårt annars civiliserade samhälle kan folk söka sin lycka efter eget intresse och drömmar. En grundläggande rättighet tronarvingar saknar då de ingår i en familj där medlemmarna har sin framtid utstakad av staten/samhället redan från födseln.
Det ska ganska mycket till för att gå sin egen väg under sådana formar.
My $0.02
Tack för ordet.
Rent förnuftsmässigt är jag emot monarki, men samtidigt tycker jag det är lite kul att vi har en kung. Det bekräftar att vårt lilla rike inte långt från Nordpolen verkligen är ett sagoland. Det kan vara värt några skattekronor, precis som jag tycker att man kan bevara gamla kyrkor med skattemedel fast jag är ateist. Och som engelsktalande säger: "If it ain't broke, don't fix it!". Så långe det funkar så kan vi gott ha kvar monarkin. Det finns andra viktigare frågor. Men jag anser att de borde ha krona på huvudet. Så det blir lite mer sagolikt. Men börjar monarken mopsa sig och försöka bestämma, tycker jag att man ska byta till republik kvickt som ögat.