Monarki? För/mot argument?

Vilka för/mot argument finns det om monarki?

Tacksam för svar. 

• Svar på tråden Monarki? För/mot argument?
  • Morse
    BonusPapi skrev 2011-08-24 20:48:45 följande:
    Det är odemokratiskt för att vi aldrig har haft en folkomröstning om monarkin och kommer förmodligen aldrig ha heller.  

Angående immunitet så är det inte odemokratisk, dock etiskt fel i mina ögon.
    Varken kungen, diplomater ska ha immunitet mot lagen.
    Det är mycket vi inte haft en folkomröstning om, skulle vi ha det om precis allt skulle vi inte behöva välja representanter för våra politiska åsikter. Detta hade inneburit att det varit folkomröstningar varje dag.
  • Naemi

Emot: Snart föds ett kungabarn till. Hela Sverige, och världen, har förväntningar på detta barn. Förväntningar som nästan ingen annan förväntas leva upp till, och som denna lilla varelse inte har valt själv.

• korfu08

Jag är för

All PR de gör för Sverige betyder jättemycket.

Vem säger att det är roligare med president ?

Tycker de tillhör vår historia och jag tycker Victoria är en bra representant för Sverige.

• SkåneP

Mina argument mot.

Statschefens kompetens och krav på denne
    Landets högsta ämbete är väl ganska viktigt? Även för lägre tjänstnivåer låter man kompetensen avgöra vem som får jobbet.Men inte i vår monarki. Där är enda kompetenskrav att man råkar vara förstfödd (var tidigare råkar vara förste gosse född) i en viss familj.

Kan vi ställa krav på kungen? Om han missköter sig, vad händer då? Det blir då hela apparaten med abdikation. Man kan ju ba fantisera vad för extremt läge som skulle påkalla något så drastiskt.

I civiliserade republiker omprövas tjänsten relbundet vid allmänna val där folket avgör hur statshefen skött sig.

Insynsskyddat apanage 
    Varför är apanagets innehåll hemligt? I andra tjänster funkar det att man mot uppvisande av kvitto får ersättning för sina utlägg, alt har en öppen budget för det. Varför skulle inte statchefen klara samma premisser?

Dessutom, varför i hela friden ska apanaget gå till annat än det som ingår i statchefens tjänsteutövning? Finansiering  och  vårda/värnade av  kulturföreteelser som slott och droskor borde väl ligga snarare ligga under kulturdepartementet?
    Ser inget skäl till varför statschefen också ska vara övermuseeintendent.

Dessutom 2, varför i hela friden ska man försörja en tämligen förmögen familj, inkl  ( de såvitt jag förstått fullt arbetsföra) barnen?

Kungafamiljen och frihet 
    I vårt annars civiliserade samhälle kan folk söka sin lycka efter eget intresse och drömmar. En grundläggande rättighet tronarvingar saknar då de ingår i en familj där medlemmarna har sin framtid utstakad av staten/samhället redan från födseln.
    Det ska ganska mycket till för att gå sin egen väg under sådana formar.

My $0.02
    Tack för ordet.  

• BonusPapi
    Morse skrev 2011-08-25 12:42:56 följande:
    Det är mycket vi inte haft en folkomröstning om, skulle vi ha det om precis allt skulle vi inte behöva välja representanter för våra politiska åsikter. Detta hade inneburit att det varit folkomröstningar varje dag.
    En viss skillnad att rösta om statsskick och vår statschef än om barnbidraget ska vara 800 eller 1200  tycker du inte det?

Jag tycker vi har alldeles för få folkomröstningar i Sverige.

Förövrigt instämmer jag till 100% i Skåne P`s senaste inlägg..
    Precis dessa ord jag menade men inte lyckades få fram..  haha
  • JAG är BÄST
    Naemi skrev 2011-08-25 12:59:51 följande:
    Emot: Snart föds ett kungabarn till. Hela Sverige, och världen, har förväntningar på detta barn. Förväntningar som nästan ingen annan förväntas leva upp till, och som denna lilla varelse inte har valt själv.
    Jaag håller fan med dig.
    Tycker synd om det kommande barnet, det har inte själv fått välja sitt liv/öde TRAGISKT!!!

Låt nu kungafamiljen dö ut efter Vickan, låt hon få vara den sista i sitt slag.

Avskaffa kungahuset!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • JAG är BÄST
    SkåneP skrev 2011-08-25 13:13:15 följande:
    Mina argument mot.

Statschefens kompetens och krav på denne
    Landets högsta ämbete är väl ganska viktigt? Även för lägre tjänstnivåer låter man kompetensen avgöra vem som får jobbet.Men inte i vår monarki. Där är enda kompetenskrav att man råkar vara förstfödd (var tidigare råkar vara förste gosse född) i en viss familj.

Kan vi ställa krav på kungen? Om han missköter sig, vad händer då? Det blir då hela apparaten med abdikation. Man kan ju ba fantisera vad för extremt läge som skulle påkalla något så drastiskt.

I civiliserade republiker omprövas tjänsten relbundet vid allmänna val där folket avgör hur statshefen skött sig.

Insynsskyddat apanage 
    Varför är apanagets innehåll hemligt? I andra tjänster funkar det att man mot uppvisande av kvitto får ersättning för sina utlägg, alt har en öppen budget för det. Varför skulle inte statchefen klara samma premisser?

Dessutom, varför i hela friden ska apanaget gå till annat än det som ingår i statchefens tjänsteutövning? Finansiering  och  vårda/värnade av  kulturföreteelser som slott och droskor borde väl ligga snarare ligga under kulturdepartementet?
    Ser inget skäl till varför statschefen också ska vara övermuseeintendent.

Dessutom 2, varför i hela friden ska man försörja en tämligen förmögen familj, inkl  ( de såvitt jag förstått fullt arbetsföra) barnen?

Kungafamiljen och frihet 
    I vårt annars civiliserade samhälle kan folk söka sin lycka efter eget intresse och drömmar. En grundläggande rättighet tronarvingar saknar då de ingår i en familj där medlemmarna har sin framtid utstakad av staten/samhället redan från födseln.
    Det ska ganska mycket till för att gå sin egen väg under sådana formar.

My $0.02
    Tack för ordet.  
    Exakt.

Vad har egentligen kungen gkort för sverige;-?
    Vad gör kungafamiljen egentligen? ingen vet nå utom på ytan. allt är hemligt

Sedan är jag mycket tveksam till varför vi skattebetalare ska försörja lillprinsen och lillprinsessan
    Vad gör dom egentligen för just SVERIGE?

Kungen-Tveksam med vad han utför idagarna egentligenObestämd
    Drottningen-Hon har sin fond som hon styr över,,men sedan då?
    Vickan- Jag hon syns hon hör hon är delaktig i allt hon kommer över
    Lillprinsen- Kvaddar bilar på en bana ,,sedan då? vad gör han för Sverige?
    Lillprinsessan- Vad gör hon? visst hon är delaktig i sin mammas fond, men vad gör hon för just Sverige?

Så den vi egentligen ska lägga skattepengarna på är väl Vickan,,eller? alla andrai familjen är tvetydliga i sina så kallade "jobb".
  • JAG är BÄST
    BonusPapi skrev 2011-08-23 21:14:20 följande:
    Odemokratiskt för att kungen inte är vald utan ärvt sin position.
    En position som ger honom immunitet mot lagen och en icke så försumbar titel vid namn: statschef. 
    Ahhh min pappa är egenföretagare, får jag också ärva det
  • Rikard

Rent förnuftsmässigt är jag emot monarki, men samtidigt tycker jag det är lite kul att vi har en kung. Det bekräftar att vårt lilla rike inte långt från Nordpolen verkligen är ett sagoland. Det kan vara värt några skattekronor, precis som jag tycker att man kan bevara gamla kyrkor med skattemedel fast jag är ateist. Och som engelsktalande säger: "If it ain't broke, don't fix it!". Så långe det funkar så kan vi gott ha kvar monarkin. Det finns andra viktigare frågor. Men jag anser att de borde ha krona på huvudet. Så det blir lite mer sagolikt. Men börjar monarken mopsa sig och försöka bestämma, tycker jag att man ska byta till republik kvickt som ögat.

Svar på tråden Monarki? För/mot argument?