• avatar­01
    Äldre 23 Aug 19:12
    32101 visningar
    49 svar
    49
    32101

    Monarki? För/mot argument?

    Vilka för/mot argument finns det om monarki?

    Tacksam för svar. 

  • Svar på tråden Monarki? För/mot argument?
  • Janice­01
    Äldre 29 Aug 09:13
    #31
    JAG är BÄST skrev 2011-08-27 21:26:48 följande:
    Exakt.

    Vad har egentligen kungen gkort för sverige;-?
    Vad gör kungafamiljen egentligen? ingen vet nå utom på ytan. allt är hemligt

    Sedan är jag mycket tveksam till varför vi skattebetalare ska försörja lillprinsen och lillprinsessan
    Vad gör dom egentligen för just SVERIGE?

    Kungen-Tveksam med vad han utför idagarna egentligenObestämd
    Drottningen-Hon har sin fond som hon styr över,,men sedan då?
    Vickan- Jag hon syns hon hör hon är delaktig i allt hon kommer över
    Lillprinsen- Kvaddar bilar på en bana ,,sedan då? vad gör han för Sverige?
    Lillprinsessan- Vad gör hon? visst hon är delaktig i sin mammas fond, men vad gör hon för just Sverige?

    Så den vi egentligen ska lägga skattepengarna på är väl Vickan,,eller? alla andrai familjen är tvetydliga i sina så kallade "jobb".
    Tror du på allvar att en presidenntfamilj med stab mm skulle bli billigare att försörja???
  • Äldre 29 Aug 09:29
    #32
    korfu08 skrev 2011-08-25 13:02:50 följande:

    Jag är för


    All PR de gör för Sverige betyder jättemycket.


    Vem säger att det är roligare med president ?


    Tycker de tillhör vår historia och jag tycker Victoria är en bra representant för Sverige.


    PR kan förvisso behövas om vårt system i övrigt inte lockar till konkurrenskraftigt företagande och investerande vilket ju i så fall verkligen är ett problem att lösa.
    Det finns hur många exempel som helst på ekonomiskt framgångsrika republiker. 

    Roligt är en smaksak. Jag ser inget som helst roligt med vårt kungahus (lyteskomik är inte riktigt min grej).
     
  • Äldre 29 Aug 10:00
    #33
    SkåneP skrev 2011-08-29 09:29:08 följande:
    PR kan förvisso behövas om vårt system i övrigt inte lockar till konkurrenskraftigt företagande och investerande vilket ju i så fall verkligen är ett problem att lösa.
    Det finns hur många exempel som helst på ekonomiskt framgångsrika republiker. 

    Roligt är en smaksak. Jag ser inget som helst roligt med vårt kungahus (lyteskomik är inte riktigt min grej).
     
    Och vilka argument ser du för monarkin då? Det känns rätt ensidigt om man inte kan se att något har både för- och nackdelar, även om man sedan kommer fram till att endera sidan väger över klart.
  • Äldre 29 Aug 10:01
    #34
    Janice01 skrev 2011-08-29 09:13:26 följande:
    Tror du på allvar att en presidenntfamilj med stab mm skulle bli billigare att försörja???
    Den finska statsbudgeten avsatte 2009 ca 140 miljoner till presidentämbetet, att jämföra med de ca 65 milj vi lade på hovstaten.
  • Äldre 29 Aug 10:12
    #35
    Mentat skrev 2011-08-29 10:00:02 följande:
    Och vilka argument ser du för monarkin då? Det känns rätt ensidigt om man inte kan se att något har både för- och nackdelar, även om man sedan kommer fram till att endera sidan väger över klart.
    Tja, det främsta argumentet är väl att många, inkl kungafamiljen själv, är nöjda med att ha det.
     
  • Äldre 29 Aug 11:00
    #36
    JAG är BÄST skrev 2011-08-27 21:27:53 följande:
    Ahhh min pappa är egenföretagare, får jag också ärva det
    jorå, du får ärva och kan dessutom på egen hand bli egenföretagare.
    Lite svårare för dig att på egen hand bli statschef dock  
  • Äldre 29 Aug 20:58
    #37
    Janice01 skrev 2011-08-29 09:13:26 följande:
    Tror du på allvar att en presidenntfamilj med stab mm skulle bli billigare att försörja???
    Nej man ska bara försörja själva presidenten. Resterande av honom/hennes familj få jobba som vanliga svenssons.
  • Äldre 30 Aug 06:39
    #38

    Behöver man verkligen en president om man avskaffar monarkin?
    Så vitt jag vet har kungen bara symboliska uppdrag och ingen makt eller praktisk funktion i styrandet av riket. Exakt vilka av kungens arbetsuppgifter behöver vi en president till.

  • Äldre 30 Aug 06:44
    #39

    För!

  • FMGA
    Äldre 30 Aug 08:28
    #40

    Mot::

    Religionsfriheten. I successionsordningen stadgas det vilken tro monarken måste ha. 

    Intoleransen: Det är den Augsburgska bekännelsen som gäller för kungahuset. I bekännelsens första paragraf stadgas vilka andra religioner/trosuppfattningar som ska fördömas. Islam - eller muselmanerna som jag tror det skrivs där tillhör de fördömda religionerna.
     

  • Äldre 30 Aug 08:55
    #41
    FMGA skrev 2011-08-30 08:28:12 följande:
    Mot::

    Religionsfriheten. I successionsordningen stadgas det vilken tro monarken måste ha. 

    Intoleransen: Det är den Augsburgska bekännelsen som gäller för kungahuset. I bekännelsens första paragraf stadgas vilka andra religioner/trosuppfattningar som ska fördömas. Islam - eller muselmanerna som jag tror det skrivs där tillhör de fördömda religionerna.
     
    Fast det är ju inget argument mot monarkin som sådan, det är ett argument mot just den paragrafen i successionsordningen vilken skulle kunna tas bort med bibehållande av monarkin i övrigt.
  • Äldre 30 Aug 08:57
    #42
    Rikard skrev 2011-08-30 06:39:09 följande:
    Behöver man verkligen en president om man avskaffar monarkin? Så vitt jag vet har kungen bara symboliska uppdrag och ingen makt eller praktisk funktion i styrandet av riket. Exakt vilka av kungens arbetsuppgifter behöver vi en president till.

    Följande viktiga uppdrag bör en president ta över från monarken: 1) Vinka till undersåtarna och klippa band. 2) Utbringa "den store donatorns skål" vid Nobelmiddagen. 3) Förse skvallerpressen med material genom skörlevnad och erotiska eskapader. 4) Festa på Stureplan Punkt 3 och 4 kan med fördel delegeras till barnen om de är gamla nog och regenten för åldersdiger.
  • FMGA
    Äldre 30 Aug 09:24
    #43
    Mentat skrev 2011-08-30 08:55:51 följande:
    Fast det är ju inget argument mot monarkin som sådan, det är ett argument mot just den paragrafen i successionsordningen vilken skulle kunna tas bort med bibehållande av monarkin i övrigt.
    Visst.

    Det är fullt möjligt att modernisera monarkin. Det finns väl någon i tråden som anser att riksdagen borde välja monark vart fjärde år, då skulle monarkin t o m knyta an till demokratiska tänkesätt som att ämbeten inte ärvs.

    Fast jag undrar - är det inte monarkins främsta uppgift att framstå som en vacker saga. Sagor brukar förlora mycket av sitt skimmer då de tidsanpassas. 

    Fast det vore kul om hela riksdagen vart fjärde år for till Mora stenar för att välja monark. I praktiken skulle vi ändå alltid ha en monark som satt på livstid, enligt finskt Kekkonenkoncept.

    Tänk vilken turistattraktion valet av monark skulle bli - och hur man skulle kunna säga att Sverige  vårdar de äldsta av svenska traditioner. 
  • Äldre 30 Aug 10:37
    #44

    Jag är för kungaval vid Mora stenar.
    Anser även att kungen bör ta gisslan vid sin eriksgata, såsom var brukligt på medeltiden.

  • FMGA
    Äldre 30 Aug 12:20
    #45
    Rikard skrev 2011-08-30 10:37:28 följande:
    Jag är för kungaval vid Mora stenar.
    Anser även att kungen bör ta gisslan vid sin eriksgata, såsom var brukligt på medeltiden.
    Idén är ju alldeles lysande.

    Det turistiska värdet av en återupplivad Eriksgata kan inte överskattas. Gisslanrollen skulle med fördel kunna reserveras till all världens kungarapporterande press, där högstbjudande vid en gisslanauktion fick möjlighet att med exklusiv ensamrätt köpa sig en gisslanroll i form av en inbäddad journalist.

    Det är uppenbart att våra tröga riksdagspartier inte förstår att kungahuset utgör en nära nog outnyttjad ekonomisk, kulturell och demokratisk resurs.
  • Äldre 30 Aug 22:02
    #46
    Rikard skrev 2011-08-30 06:39:09 följande:
    Behöver man verkligen en president om man avskaffar monarkin?
    Så vitt jag vet har kungen bara symboliska uppdrag och ingen makt eller praktisk funktion i styrandet av riket. Exakt vilka av kungens arbetsuppgifter behöver vi en president till.
    Nej det räcker med en statsminister som vi redan har.Höj statsministerns lön till 300.000.- MINST,,,ha allt som det funkar i regeringen idag(det är ju ändå regeringen som styr sverige med oss väljare i bakgrunden) Varför ska vi ha allt så invecklat?

    Kungafamiljen har ju egentligen ingen talan så varför ska vi ha om?
    Å varför heter kungen STADSÖVERHUVUD? han är ju för fan inte det!!!! Han är bara en repsentant för Sverige, sånna kan vi anlita billigt istället!!!!!!!!!

    Anlita mig jag kan mingla å gå på middagar med kungar mm,,,jag bor billigt i mitt hus å där skulle jag bo kvar skulle inte kosta staen ett jävla dugg utom en vanlig lön runt 25-30.000/mån sedan gratis resor i tjänsetn bra mycket billigare än kungafamiljen "tar betalt" för sitt ÄRVDA efternamn!!!!!!!!!!!!!!
  • Äldre 30 Aug 22:05
    #47
    Rikard skrev 2011-08-30 08:57:40 följande:
    Följande viktiga uppdrag bör en president ta över från monarken: 1) Vinka till undersåtarna och klippa band. 2) Utbringa "den store donatorns skål" vid Nobelmiddagen. 3) Förse skvallerpressen med material genom skörlevnad och erotiska eskapader. 4) Festa på Stureplan Punkt 3 och 4 kan med fördel delegeras till barnen om de är gamla nog och regenten för åldersdiger.
    Hahahahah
  • xXzZzM­onarki­TzZzXx
    Äldre 13 May 13:42
    #48

    EYYY, snacka fan inte skit om monarkit, monarkit är min namn.

  • Äldre 30 Oct 12:06
    #49

    Monarki är fel i ett demokratiskt land, oavsett om kungen har makten i politiken eller inte. För det första är det så att vi försörjer honom på våran skattepengar, men kom ihåg ! vad är egentligen meningen med att betala skatt ? är det inte att ta bort klass samhället från Sverige ? Varför ska då kungen inte betala skatt ? Om ni tänker bara, om han skulle betala skatt som alla andra gör, alltså 30 procent av det han tjänar, skulle antagligen de hemlösa få i sig några tallrikar mat ! . Tänk bara.. varför ska han sitta där när han inte gör  någonting för SVerigE? Sånt han gör som att vara med i utrikesnämnden och representera Sverige, kan en vanlig man som inte ens har haft högutbildning göra!. Alltså han gör ingenting på sin egen kraft för Sverige. De som argumenterar mot president, hur kan ni vara så blinda att ni kan jämföra en president med en kung? en presidents arbete kan inte jämföras med en kung som inte ens skriver skrifter, deltar i politiken, och försöker förbättra situationen för Sverige. men det gör faktiskt presidenten, i fall vi inte blir nöjda med presidenten har vi i alla fall chans att välja en ny, eller hur? Vi har chans att stoppa en president om vi inte blir nöjda med, men har vi 'minoriteten' chans att stoppa den här stora orättvisan? SERIÖST, han äger så mycket som vi inte ens kan drömma om med hjälp av våra pengar, jag vill för fan inte betala för honom, jag vill inte att mina pengar ska gå till en familj som jag inte ens känner som inte gör något skit för att Sverige ska utvecklas!. Jag förstår att han har historisk bakgrund att han är viktig för Sverige, men det betyder inte att han inte ska betala skatt. Alltså på så viss är Sverige faktiskt dubbelmoralisk. De som tycker att kungen förtjänar det han tjänar säger också att de är demokratiska, hur kan ni vara demokratiska när ni stödjer en man som till en viss del är anledningen till hemlösa i Sverige? Han har åtalsfrihet, alltså han kan gå runt och mörda människor utan att betala någonting, medan i FNs allmäna rättigheter står det att alla är jämlika, alla betalar så mycket som alla andra. Kan någon berätta för mig hur det här kan stämma, demokrati och monarki alltså? Sedan är det ju såhär att om ett grundlag skall ändras, (successionsförordningen,RF,YGL,TF) räcker det att riksdagen röstar vid två tillfällen, men hur kan då detta stämma, att folket ska bestämma? FOLKOMRÖSTNINGAR ÄR FÖR FAN RÅDGIVANDE!. Alltså alla vet inte det bästa för sig själva., varför funkar det inte när det handlar om monarki då när mer än hälften av riksdagens ledamöter är socialdemokraterna och andra partier som är mot monarki? Det är så märkligt att det finns saker som folk inte vet om ,! Sedan kan jag faktiskt inte skriva någon för argument för monarkin när jag till hundraprocent är emot den. Jag menar, han skall inte avrättas, han ska bara avsättas, ni ska fortfarande har er kung men en gammal och rättvis kung som betalar skatt för sitt fosterland. Och glöm inte att det är orättvis för kungens familj också, de uppfostras på ett sätt där de måste lyda det folket vill. De är också individer och har såklart egna tankar och åsikter, men måste ändå tro på en viss religion och hålla tyst när det gäller politik,det här förväntas inte från ett demokratiskt land. YGL och TF grundlagar finns för att alla ska få föra fram egna åsikter, eller hur? Men kungen får inte, för att på ett sätt köper vi deras tankar och känslor. han byter sina tankar mot pengar. Har ni någonsin tänkt, hur svagt det här är från en kung? Kan ni inte se hur svag han är ? hur onödig det är? hur det tar på folkets kraft? Och hur föräldrar svettas varje dag för att de ska försörja sig själva medan kungen inte behöver ens oroa sig för hur bordet kommer att dukas imorgon, han vet redan att den dukas med våra svett och kraft. Slaveriet finns inte i Sverige, det är vad ni försvarar er med , MEN FÖR HELVETE VAD ÄR DÅ DET HÄR NI GÖR ? ÄR DET INTE SLAVERI ATT MINORITETEN SOM INTE VILL HAr HONOM ÄR TVUNGNA BETALA FÖR HONOM?. NI SOM AVGUDAR KUNGEN, FORTSÄTT MED DET, MEN JAG SKA GÖRA ALLT FÖR ATT HAN SKA AVSÄTTAS.!

Svar på tråden Monarki? För/mot argument?