• Linda5

Hur många kan tänka sig att stycka kött själva för att spara pengar

Som rubriken lyder.
    Kan ni tänka er att stycka själva?
    Jag hittade ett gårdsslakteri som inte var speciellt dyra om man styckade själv.
    La detta under ekonomi för man kan spara massor på detta.

• Svar på tråden Hur många kan tänka sig att stycka kött själva för att spara pengar
  • A von B

Japp skulle jag absolut kunna göra om jag hade det knapert.

• vivianne

Hade jag haft tid, kunskap och redskap så visst. Känner inte att jag riktigt har det nu tyvärr.

Hade förutom den ekonomiska aspekten gillat att veta var köttet kommer ifrån!

• Anova

Självklart. Har inga problem med styckning. Och efter år på som "fiskstyckare" så kan jag hantera kniven rätt så bra.
    Mitt största problem att min frys är så liten, så att en halv gris inte får plats.

• MattiasH

Jag styckar gärna mina köttbitar själv, men inte för ekonomins skull utan för att jag i regel får tag i finare köttbitar då och själv får välja hur tjocka bitar jag vill ha.

• Frontline

Ännu bättre är det om man är jägare och skjuter samt styckar sitt eget kött...
    Har styckat en hel del och då får man som man vill...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Starkast

Självklart!

Därimot är det svårt och inte bara att skära lite här och där.
    Det ska göras på ett visst sätt för att köttet ska bli saftigt och mört. Fel styckat kött är ingen hit. 

• Vildand

Nej tack. Jag betalar gärna för styckarens tjänster.
    En gång i tiden ingick det i mina arbetsuppgifter att stycka någon älg, någon gris och något får om året (jag arbetade på en liten bondgård som var självförsörjande på kött), men nu ser jag helst att någon annan gör det åt mig.

Om du undrar att om det är svårt eller mycket geggigt så är det varken svårt eller geggigt. Man kommer snart in i det.

• Majsan70

Nej det har jag inget intresse av. Inte för att jag är känslig för köttet ifråga utanför att det faktiskt finns människor som gör detta så jag slipper. Jag har massa annat i mitt liv o behöver inte en "hobby". Dessutom har vi inte plats för särskilt mycket i vår frys så vi köper veckovis/månadsvis.

• lövet2

Det gör vi med både gris, älg och ren. Maken är rätt duktig, och så brukar en kompis med viss utbildning ställa upp mot att maken assisterar när kompisen har köpt kött.

Svar på tråden Hur många kan tänka sig att stycka kött själva för att spara pengar