• Linda5

Hur många kan tänka sig att stycka kött själva för att spara pengar

Som rubriken lyder.
    Kan ni tänka er att stycka själva?
    Jag hittade ett gårdsslakteri som inte var speciellt dyra om man styckade själv.
    La detta under ekonomi för man kan spara massor på detta.

• Svar på tråden Hur många kan tänka sig att stycka kött själva för att spara pengar
  • törneås

jag både skjuter å styckar mitt kött sälv!!! dock inte allt men villt kött!!

• MammaMia88

Skulle kunna tänka mig att göra det Men har en minimal frys, så tror inte det skulle funka?

• Vitamin

Vi köper hemslaktat kött direkt av en bonde, när det levereras är det styckat och klart, (betalar några kr extra per kilo för styckningen) Det vi gör själva är att sortera, dela isär större bitar, väga upp köttfärs, plasta in och märka påsarna.
    Främst gör vi det för att få kvalitetskött från utvalda djur som vi vet har haft ett bra liv och sluppit stressen med slakttransport, slakteri osv. Vi betalar ca 35 kr per kilo, det låter billigt men kilopriset inkluderar även ben från slaktkroppen, i snitt blir det kanske 55-60 kr/kg för bakdelskött, varav vi gör köttfärs av säkert hälften.
    Man betalar samma kilopris för köttfärsen som för filén o Det blir dyr köttfärs men billig stek...

• pluppfamiljen

Köper ofta stora kött klumpar och älskar att greja på med det bara man har en nog vass kniv och är noga med hygienen. hela kycklingar är ju roligast knak och knaster så är ryggen av. MVH Morbida Fru Plupp 

Blivande 6 barns mamma
  • DragonWoman

Jag skulle kunna tänka mig det. Även om jag har en liten frys så kan man ju gå in flera personer och dela på kostnaden och köttet

Jag tog inlägg 100 000
  • Apmor2

skulle defenitivt kunna tänka mig det, jag bor i Sthlm. är det ngn som vet vart man kan få tag på kött direkt från bonden häromkring?

• Tjoflöjt

Absolut, men främst därför att jag vill ha bra kött som jag vet var det kommer ifrån.

• Vitamin
    pluppfamiljen skrev 2011-08-24 18:09:58 följande:
    Köper ofta stora kött klumpar och älskar att greja på med det bara man har en nog vass kniv och är noga med hygienen. hela kycklingar är ju roligast knak och knaster så är ryggen av. MVH Morbida Fru Plupp 
    -eeeekkk!!!  Kräks
    Jag klarar inte av hela kycklingar, får en obehaglig association av spädbarn...Baby
  • Lillapålandet08

Japp, jag har gjort det och kommer göra det igen. Dessutom vet jag var kossan kommer ifrån, att den har fått gå ute och ha det bra. Miljömässigt och etiskt det klart bästa valet.

• riboflavin

Gör redan, köper urtagna helkroppsdjur från en kompis till pappa.
    Styckar och förpackar själv samt maler egen köttfärs.
    Lämnar korvtillverkningen på min mor dock som har en helt annan känsla för sånt där.

Är jägare och styckar och tillvaratar även där djur själv. 

Vem är denna mystiska någon som får skulden för allt?
  • CeeJay

Ja, om jag hade kunskapen så hade jag kunnat göra det själv. Mitt ex är jägare så jag har vana av att vara assisten vid både jakt och styckning.

• mikroE

Javisst, men jag känner mig inte kunnig nog just nu. Ja, jag tror nog att jag skulle kunna åstadkomma någon form av styckning ändå men kanske inte alltid enligt regelboken. Tack och lov har jag jägare i släkten så jag tror inte det skulle vara något problem att få gå en 'grundkurs' med någon av dem. Kan man stycka ett djur så kan man åtminstone åstadkomma ett hyfsat resultat med ett annat. Ja, en kyckling kan jag stycka vid behov men jag föredrar att steka helt så det gör jag normalt inte.

• trollan80

självklart!
    Min gubbe jagar och jag är utbildad styckare .
    Glad

• evelayna

sambon är ju jagare så på sätt å vis så styckar vi redan viss del av köttet.
    men visst hade vi kunnat tänka oss att stycka mer.

Svar på tråden Hur många kan tänka sig att stycka kött själva för att spara pengar