Inlägg från: Nice Girl Wrong Place |Visa alla inlägg
  • Nice Girl Wrong Place

Trash-tråden

Yoyna skrev 2011-10-10 20:42:19 följande:

Jag är frisk!!! Har mensvärk å är deppig iofs Obestämd

Alla verkar ha mens samtidigt? Jag har inte mens, så jag mår rent fysiskt toppen
    Utöver sedvanliga frustrationen.  
  • Nice Girl Wrong Place
    Yoyna skrev 2011-10-10 20:44:22 följande:
    Baloou: Frukost å kläder klart till imorn. Alltså, ni som har skolbarn, ska era barn ha frukt med? Här ska de ha med en frukt om dagen men de flesta barn har två. Jag tycker det är lite störigt... Tänker dessutom på de familjer som har det lite sämre ställt och kanske även har många barn.
    Japp, frukt varje dag. Eller man måste ju inte, men jag tycker det är bra.
    Om jag ej har frukt hemma brukar jag skicka med typ en morot.  
  • Nice Girl Wrong Place
    Yoyna skrev 2011-10-10 20:51:18 följande:
    Kvinnor som umgås mycket (typ i kollektiv å så) brukar ju synka sina menscyklar...

Jag och Jaded försökte synka våra när vi typ satt fast vid höften ett tag...men det funkade sådär haha.
    Min tenderar att röra på sig lite... 
  • Nice Girl Wrong Place
    Yoyna skrev 2011-10-10 20:54:53 följande:

Nice Girl Wrong Place skrev 2011-10-10 20:49:28 följande:
    Japp, frukt varje dag. Eller man måste ju inte, men jag tycker det är bra.
    Om jag ej har frukt hemma brukar jag skicka med typ en morot.  
    För mig är det liksom en principsak på något vis... Självklart fixar jag frukt åt henne (eller  tomot å morot som hon hade idag) men ändå... sen kommer hon hem och säger att den och den hade kex eller kakor istället eller att nån har tre frukter osv. Det liksom esklerar och får helt orimliga proportioner!

Så länge hon gick på dagis hade de fruktstund med kanske ett halvt äpple var (som förskolan stod för) utöver lunch och mellanmål. Jag kan inte se varför det systemet inte skulle funka på en skola oxå.    
    På min dotters skola får de inte ha med kex eller kakor, de är stenhårda. En del barn äter inte frukost hemma, då har de fått tillåtelse att ta med en macka ist. Men inga sötsaker.
    Nu, när hon går i 3:an, har de ingen "fruktstund" liksom utan de äter den på rasten, så mindre koll antar jag men det verkar bara resulterat i att färre tar med sig frukt.

Tror det handlar om ekonomi. Skolan har inte råd att förese så många barn med frukt varje dag helt enkelt.   
  • Nice Girl Wrong Place
    Yoyna skrev 2011-10-10 21:02:12 följande:
    Smögås får de ha om de lämnas tidigt på fritids innan skolan börjar.

Jo, det är klart att det handlar om ekonomi... Men iaf. Jag stör mig!  
    Haha här är jag inte på din sida!

Jag tycker det är helt i sin ordning att föräldrar ska skicka med en frukt. 
  • Nice Girl Wrong Place
    och skrev 2011-10-10 21:11:53 följande:
    Fast om det kostar skolan så mycket att köpa in frukten så kan man kanske också konstatera att det blir lite pengar för de föräldrar som lever på marginalen?

Jag tycker det är apdåligt att de serverar lunch på förmiddagen. Hade de inte gjort det hade barnen orkat en hel dag. Jag begriper inte att man ska behöva ha med frukt när man går mellan åtta och halv två (på fritids serveras det ju mellanmål sen).

Ja såklart det kan bli. Men om vi ska vara trista och se på vad en familj ska ha att leva på, samt vilka bidrag de kan få om de inte har denna summan att leva på, så ska det gå att ha råd att köpa några äpplen eller en påse morötter. Och detta kommer från mig, en kvinna som varit apfattig, fortfarande är fattig och levt på endast CSN och försörjt en familj i flera år på det. Min erfarenhet (som mamma och lärare) är att alla barn sällan har med sig frukt och barn är galet bra på att dela med sig till de som inte har. Inget man ska räkna med givetvis, men det brukar verkligen aldrig vara några problem i min erfarenhet.

Lunchen ligger väl som den gör för att alla inte kan äta samtidigt och för att man ska hinna ha lektioner även efter lunchen. Ju längre dagar, desto senare lunch. Men visst blir det tufft för typ förskolebarn som även går på fritids.
    Frågan är hur det skulle lösas? Rent praktiskt rymmer ju aldrig matsalar en hel skola och flera hundra elever kan inte äta samtidigt.

Om man ogillar arrangemanget med frukt och så tycker jag man ska ta upp det med typ lärare eller andra föräldrar, kanske fler som känner som du/ni och då går det såklart att kanske komma fram till något annat.    
  • Nice Girl Wrong Place
    Yoyna skrev 2011-10-10 21:15:34 följande:

Men jag vill att alla ska ha lika! Tänker på de barn som får säga att de glömt var och varannandag, för att föräldrarna skiter i att att köpa hem eller prioriterar annat framför frukt eller kanske inte har råd.

Barn är så sårbara och det är så lätt att hamna utanför. Jag skulle önska att sådana situationer inte behövde uppstå... ;-( Skolan kan vara jobbig nog ändå.

(Och det säger hon som var både plugghäst och skolans lucia...)     
    Ja, såklart alla ska ha lika, men att vissa föräldrar skiter i detta är del av problemet och en stor orsak till att man INTE ska skita i det. Tro mig, en del föräldrar behöver mer utbildning än barnen. Skolan spelar en viktig roll här, jätteviktig.
    En balansgång, givetvis, mellan att lägga sig i hur någon uppfostrar sitt barn, men hey - vi har skolplikt i Sverige och en skollag, som visserligen inte säger något om frukt, men hela den svenska skolan är byggd så att den ska fungera och kunna kräva engagemang från föräldrarna. Engagemang kan vara något så litet som att se till att barnen har med sig frukt. För att många barn behöver det vid den tiden på morgonen och för att det är nyttigt.

Även om man lever på existensminimum i Sverige, ska man ha råd med en påse äpplen eller morötter. 

Jag har upplevt sååå många fruktstunder och barnen bryr sig så sällan om någon inte har frukt. För det händer extremt sällan (igen - i min erfarenhet) att det alltid är samma barn som saknar frukt. Jag har glömt bland och då har någon bjudit. Barn kommer och frågar om de får dela på äpplet etc.

Jag förstår dina resonemang, men (och nu låter jag skithård) om man inte kan önska av föräldrarna att de skickar med sitt barn en frukt - ja då lär det knappast bli lättare senare när det handlar om större saker, större ansvar, större engagemang.

Märker man att ett barn hela tiden saknar frukt, tar man tag i det, ringer föräldrarna osv. Det går alltid att lösa. Har aldrig upplevt detta som ett problem öht.       
  • Nice Girl Wrong Place
    Yoyna skrev 2011-10-10 21:38:57 följande:
    Blir så långa inlägg när man citerar oxå!

Nej, det kanske är så att i de flesta skolor fungerar det bra och jag borde inte alls oroa mig förmodligen eftersom vi bor i ett område som inte alls har några större social problem och de allra flesta är relativt välbärgade.

Men jag är uppvuxen på ett sätt som gör att jag vet att alla föräldrar inte kan skärpa sig och att det är barnen det går ut över. Jag VET att det inte är så jättemånga familjer det handlar om men de här barnen är extra utsatta... Fst det handlar väl inte om frukt egentligen... Det handlar om att vi lever i en orättvis värld och att det är svårt att se även de små orättvisorna...     

Och jag bor i en sådan där förort ingen riktigt vill bo i och jobbar i en förort där verkligen ingen vill bo i, det funkar för det mesta där också.

Alla föräldrar kanske inte kan skärpa sig, men man gör vad man kan för att påverka det. Man måste också (och tyvärr) försöka jobba på det och inte göra så att det drabbar de barn som faktiskt tar med frukt för detta smittar av sig på allt. Man anpassar klasser, aktiviteter och kunskapsutvecklingen efter ett fåtal som inte "kan, vill eller orkar". Det går inte att göra så. Man ska ist lägga energi och resurser på de svaga. I fruktfallet betyder det att föra en diskussion med föräldrar, tills det funkar. Men jag har som sagt aldrig sett ett barn som aldrig har med sig frukt.
    Orättvisor kommer alltid finnas. Hur hårt det än låter kan man inte anpassa världen efter dessa, utan ist arbeta för att utrota dem och det gör man inte genom att anpassa sig. 
Svar på tråden Trash-tråden