Yoyna skrev 2011-10-10 21:15:34 följande:
Men jag vill att alla ska ha lika! Tänker på de barn som får säga att de glömt var och varannandag, för att föräldrarna skiter i att att köpa hem eller prioriterar annat framför frukt eller kanske inte har råd.
Barn är så sårbara och det är så lätt att hamna utanför. Jag skulle önska att sådana situationer inte behövde uppstå... ;-( Skolan kan vara jobbig nog ändå.
(Och det säger hon som var både plugghäst och skolans lucia...)
Ja, såklart alla ska ha lika, men att vissa föräldrar skiter i detta är del av problemet och en stor orsak till att man INTE ska skita i det. Tro mig, en del föräldrar behöver mer utbildning än barnen. Skolan spelar en viktig roll här, jätteviktig.
En balansgång, givetvis, mellan att lägga sig i hur någon uppfostrar sitt barn, men hey - vi har skolplikt i Sverige och en skollag, som visserligen inte säger något om frukt, men hela den svenska skolan är byggd så att den ska fungera och kunna kräva engagemang från föräldrarna. Engagemang kan vara något så litet som att se till att barnen har med sig frukt. För att många barn behöver det vid den tiden på morgonen och för att det är nyttigt.
Även om man lever på existensminimum i Sverige, ska man ha råd med en påse äpplen eller morötter.
Jag har upplevt sååå många fruktstunder och barnen bryr sig så sällan om någon inte har frukt. För det händer extremt sällan (igen - i min erfarenhet) att det alltid är samma barn som saknar frukt. Jag har glömt bland och då har någon bjudit. Barn kommer och frågar om de får dela på äpplet etc.
Jag förstår dina resonemang, men (och nu låter jag skithård) om man inte kan önska av föräldrarna att de skickar med sitt barn en frukt - ja då lär det knappast bli lättare senare när det handlar om större saker, större ansvar, större engagemang.
Märker man att ett barn hela tiden saknar frukt, tar man tag i det, ringer föräldrarna osv. Det går alltid att lösa. Har aldrig upplevt detta som ett problem öht.