Inlägg från: Aynrand |Visa alla inlägg
  • Aynrand

Trash-tråden

vad har ni för sidospår idag?
    skatteverket ringde NG vet jag idag och erbjöd en ovanlig form av återbäring....

• Aynrand
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-09-01 10:02:30 följande:
    Absolut. Men det är ett ideal som trängs undan av girigare makter idag.
    Girighet är en konstant såsom jag ser det...frågan är vilka är de variabler vi kan påverka.....
  • Aynrand
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-09-01 10:37:39 följande:
    Ja och kanske vilka nivåer den ligger på.
    Just nu skulle jag kalla nivån lite absurd. Money talks. 
    absolut!
    men återigen vilka är de variabler vi har till vårt förfogande?
    - ekonomisk kris
    - krig
    - mm

Alltså större händelser som medför ett slags paradigmskifte, tänk på att den arabiska våren började med en man som tände eld på sig för att myndigheterna inte tillät honom att sälja varor på gatan, han var desperat.  Sedan var det så den allmänna situationen i hela området är desperat. Det krävde inte mkt för att nå the tipping point.
    "Inget speciellt" med en man som tänder eld på sig själv, många dör varje dag i mkt orättvisa situationer.

Så hur kan man skapa och driva händelserna till en punkt där det bara behövs att en fluga pruttar för att sätta igång en kedja av händelser som i sin tur ger möjlighet till positiva förändringar? och ge möjlighet för fenomenala människor att uträtta stora saker
  • Aynrand
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-09-01 13:58:06 följande:
    Problemet som jag ser det här, är att tipping pointen nåddes för längesedan, men inget tippade, för människorna var inte redo. Mycket av det som hänt i Nordafrika och Mellanöstern har frambringats av sociala medier. Det är tackvare olika sociala medier som människorna fick upp ögonen för hur det var på andra platser, att det fanns mer rättvisa, mer demokrati och mindre korruption, sååå nära.
    Man visste att ens eget folk också hade rätt till detta.

Tar vi ett exempel som Somalia, är befolkningen försvagad, rejält outbildad, ofta analfabeter osv så även om the tipping point kommer, om människor fått nog, så finns inte kraften, redskapen för att orka förändra. Jag tänker på förlorat hopp och på bilden i ditt galleri som en positiv kontrast.

jag förstår vad du menar men om människorna inte är redo så kan inget hända....sociala medier skapade inte den arabiska våren....underlättade ja men inte mkt mer.
  • Aynrand
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-09-01 15:30:59 följande:
    Nej såklart de inte skapade den, men det var en inspirationskälla för många tror jag.
    Dessa länder har länge varit så isolerade. Man har inte vetat vad demokrati i praktiken inneburit på samma sätt. Hör många flyktingar som kommer till Sverige och ser sitt hemland från ett helt annat perspektiv. Från att ha levt väldigt skyddat och med en regering som väljer vilken information de får ta del av, till att komma hit och få tillgång till all information och se alla orättvisor.

Jag tror människorna helt enkelt ofta inte är kapabla. Inte har verktygen, inte har...styrkan.   
    fattar..nu är det en stor skillnad mellan Tunisien och Somalia, i Tunisien är utbildningsnivån relativt sett väldigt hög, även om man inte reser så har man mer utvecklade ideal....
    okunskap leder till fatalism.... först kunskap sedan resa sig och vägra bli knullad av de styrande.....
    Människor är inte kapabla, ja och nej....är de inte mogna så kan ingen göra det åt dem för det kommer inte att finnas någon uthållighet i det system som skapats.........det är min åsikt inte en sanning i sig.

Varför skriver jag ordet "knullad" undrar vad jag tänker på egentligen...har du en aning?
  • Aynrand
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-09-01 15:47:48 följande:
    Precis så!
    Det är lite så jag menar. You nailed it, now nail me! 

Aynrand jag vet inte varför du använder så snuskiga ord, så okarakteristiskt! Jag rodnar... 
    vulgaritet är något av en del av my emotional branding...haha
    din också .....fast under andra omständigheter har jag fått erfara..............
    vad säger du?
    det var ett bra sidospår ju
  • Aynrand
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-09-01 15:54:25 följande:
    Haha vulgaritet när den är som bäst

Under andra omständigheter, absolut. Riktigt bra omständigheter om du frågar mig. 
    I may say strongly emotional circumstances..........
    ;)
  • Aynrand
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-09-01 15:58:22 följande:
    Nu får du mig att vilja säga saker som kan tolkas som fjäsk...haha!
    du är bra på att fjäska...................
    ;)
  • Aynrand
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-09-01 16:03:21 följande:
    Fjäskade du nu?

Du är bra på många, många saker. Baka bröd t ex! Och på att få mig att ändra sinnesstämning på några sekunder... 
    ja och därför att du vill det och kan tillskriva mig den egenskap att jag kan..vilket är mkt trevligt!!!!!
    nu fjäskar jag......
Svar på tråden Trash-tråden